میهن صنعت :

لزوم وجود اراده ای قوی در همکاری مشترک دو شرکت بزرگ خودروساز کشور

میهن صنعت : همکاری مشترک دو شرکت بزرگ خودروساز کشور تنها مستلزم وجود اراده ای قوی است و قطعا با وجود چنین اراده ای باقی موانع و مشکلات در مسیر همکاری شرکتها برطرف خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ضمن اشاره به لزوم همکاری مشترک شرکتهای بزرگ خودروساز گفت : همکاری مشترک دو شرکت بزرگ خودروساز کشور تنها مستلزم وجود اراده ای قوی است و قطعا با وجود چنین اراده ای باقی موانع و مشکلات در مسیر همکاری شرکتها برطرف خواهد شد.

محمد رضا نجفی منش، افزود : رویه همکاری مشترک شرکتهای خودروساز نیز در دنیا وجود دارد و معمولا خودروسازان بزرگی که با یکدیگر رقیب هستند اما در عین حال با یکدیگر همکاری مشترک نیز دارند به عنوان مثال فورد با پژو و یا فیات با رنو در تولید موتور مشترک و با یکدیگر همکاری خوبی را دارند.

وی تصریح کرد : این موضوع یک مساله متداول در دنیا شده است و علت مهم آن نیز مباحث اقتصادی است چرا که اگر هر شرکتی اقدام به تولید موتور نماید قطعا هزینه بالایی را متحمل خواهد شد اما در صورتی که در تولید موتور ، طراحی پلت فرم و سایر بخش ها ،  توان شرکتها به اشتراک گذاشته شود و همکاری خوبی در این زمینه صورت گیرد ضمن اینکه هر یک از شرکتها می تواند چندین خودرو با فیس لیفت های جدید عرضه کند ، کمک موثری نیز در ایجاد تنوع خودروهای تولیدی و احترام به سلایق مشتریان خواهد بود.

وی با اشاره به مزیت همکاری مشترک شرکتهای خودروساز بزرگ داخلی گفت : در راستای همکاری دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا علاوه بر اینکه هزینه طراحی و قیمت تمام شده خودرو کاهش می یابد ، در زمان نیز صرفه جویی خواهد شد. به عنوان مثال اگر هر شرکتی بخواهد 4 پلت فرم طراحی کند این کار خیلی طولانی می شود اما چنانچه به طور مشترک این کار را انجام دهند زمان خیلی کوتاه شده و هزینه طراحی نیز کاهش می یابد  ضمن اینکه در این راستا با افزایش تولید ، قیمت تمام شده خودرو نیز هم کاهش خواهد یافت.

وی همکاری مشترک شرکتهای بزرگ خودروساز داخلی را طرح و پیشنهاد بسیار خوبی عنوان کرد و گفت: البته این ایده و طرح،پیشنهاد جدیدی نیست و بارها در گذشته در این خصوص مباحثی مطرح شده است اما عملا توفیقی در این راستا حاصل نشده است.

این کارشناس قطعه سازی کشور در ادامه گفتگو با خبرخودرو تصریح کرد : در استراتژی سال 80 صنعت خودرو این پیش بینی که قطعه سازان نیز با یکدیگر ادغام  شده و یک مجموعه بزرگ قطعه سازی را بوجود آورند ، مطرح شده بود اما متاسفانه تاکنون این استراتژی عملیاتی نشده است و امیدواریم که این کار به زودی انجام شده و باعث پیشرفت کارها شود.

نجفی منش افزود : در صورتی که شرکتهای قطعه ساز با یکدیگر ادغام شوند مسلما در بسیاری از بخش ها نیز هزینه های اضافی نخواهند داشت .

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=25788
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه