میهن صنعت :

لغو تحریم 568 روزه خودرو از امروز/ بازار سرمایه و خودرو چه واکنشی نشان می‌دهند

میهن صنعت : تحریم خودروی ایران قرار است پس از گذشت 568 روز از امروزلغو شود. آیا این تصمیم بر قیمت خودروها در بازار و سهام خودروسازان در بورس تاثیر می‌گذارد؟ باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی در این دو بازار خواهد افتاد. دهم تیرماه سال 91 بود که تصمیم باراک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، براساس توافق اولیه ژنو که میان ایران و گروه 1+5 در 3 آذر 1392 درباره برنامه هسته‌ای ایران به امضا رسیده است، دو طرف متعهد شدند از امروز اقدامات متقابل خود را بیش از این گسترش ندهند. ایران به ظرفیت هسته‌ای خود اضافه نمی کند و از آن طرف غربی ها هم بر حجم تحریم های خود نمی افزایند.

مطابق یکی از بندهای این توافق نامه، از امروز تحریم‌های غرب بر صنعت خودرو سازی ایران و نیز تحریم‌های مربوط به خدمات مرتبط با این صنعت به حالت تعلیق درخواهد آمد. البته هنوز خبر رسمی از سوی اتحادیه اروپا برای لغو این تحریم ها از صبح امروز منتشر نشده است اما مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند بازرسان آژانس از روز 28 دی وارد ایران شده اند تا بر آغاز اجرای توافق نظارت داشته باشند.

لغو تحریم 568 روزه خودرو

به گزارش اقتصادایران آنلاین، 568 روز قبل بود که تصمیم رئیس جمهور امریکا برای آغاز تحریم صنعت خودروی ایران اجرایی شد و خودروسازان ایرانی از 10 تیرماه سال 91، مواجه با کمبودهایی در قطعات خودرو شدند.

این آغازی بود برای تحریمی که نه تنها صنعت خودروی ایران و جلوگیری از پیشرفت آن را نشانه گرفته بود، بلکه اشتغال و درآمدزایی دولت ناشی از فروش خودرو را نیز با مشکل مواجه کرد.

تولید خودرو کم کم کاهش یافت و حتی شرکت های کره ای نیز که تا پیش از این تامین کننده قطعات خودروهای ایرانی بودند؛ هم در راستای این تحریم، با صنعت خودروی ایران خداحافظی کردند.

حال نوبت به چینی ها رسیده بود که بازار قطعات خودروی ایران را در اختیار بگیرند و کالاهای خود را هر چند با کیفیت پایین، به بازار ایران بفروشند.

اکنون خبرها حکایت از آن دارد که قرار است اوباما از امروز  تحریم های صنعت خودروی ایران را بردارد. این تصمیم علاوه بر اینکه بر قیمت خودروها در بازار تاثیر خواهد گذاشت، بلکه سهام خودروسازان را نیز می‌تواند دستخوش تغییراتی کنند.

فرهاد به نیا، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در این رابطه می‌گوید: تصمیم تحریم خودروی ایران از جمله دستوراتی بود که اوباما شخصا اتخاذ کرده و برای لغو آن نیاز به تصمیم و موافقت کنگره نیست، این در شرایطی است که با توجه به رویکرد مثبت اوباما نسبت به مذاکرات ژنو و تلاش وی برای اقدامات مناسب در راستای مذاکره با ایران، به نظر می رسد که این تحریم به زودی برداشته شود.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان افزود: در مجموع بازار خودروی جهان اشباع شده است و تمامی خودروسازان خارجی به دنبال حضور در بازارهای جدید هستند. در عین حال، واقعیت این است که بازار خودروی ایران یک بازار 70 میلیون نفری است و تا مرز 16 میلیون خودرو کشش دارد و باید 7 میلیون خودروی فرسوده از رده خارج شود.

وی تصریح کرد: بازار ایران بازار بکری است و به طور قطع خودروسازان خارجی از جمله خودروسازان امریکایی تمایل شدید به ورود به بازار ایران دارند.

به گفته به نیا، تجربه خودروسازان داخلی هم اکنون به اندازه ای است که اگر قرار باشد با خودروساز خارجی وارد مذاکره برای تولید مشترک شوند، حتما اصول و فنون مذاکره را به نحوی رعایت خواهند کرد که منفعت مردم و کشور در این قرارداد باشد.

بر اساس این تحریم‌ها، افرادی که به فروش، تامین یا انتقال کالاهای مهم، یا خدمات مورد استفاده در بخش صنعت خودرو ایران اقدام می‌کنند، از سوی امریکا تحریم خواهند شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=39198
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه