رئیس مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران:

لغو “طرح ترافیک” مسافران مترو را 5 درصد افزایش داد

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: عدم اجرای طرح ترافیک به مدت ۳ هفته در تهران تنها ۵ درصد به مسافران مترو اضافه کرد در صورتی که ۶۰ درصد افزایش ترافیک داشتیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به پیشنهاد کمیته ملی مقابله با کرونا حدود ۳ هفته در پایتخت طرح ترافیک اجرا نشد، این پیشنهاد به این دلیل ارائه شد تا کارمندان و شاغلان به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند تا روند صعودی شیوع کرونا در پایتخت مهار شود.

چند روز قبل بود که بنا به گفته مدیران مرتبط با ستاد ملی مقابله با کرونا روند صعودی بیماری در پایتخت مهار و اعلام شد که از این هفته در تهران مجدد طرح ترافیک اجرا می‌شود، اما آیا لغو طرح ترافیک از صعود روند شیوع کرونا در پایتخت جلوگیری کرد یا دعوت مردم به استفاده از ماسک و دیگر مسائلی همچون به کارگیری یک سوم کارمندان در محیط کار و غیره. در همین راستا با سرهنگ محمد رازقی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌توانید این گفت‌وگو را بخوانید.

حدود سه هفته طرح ترافیک در تهران اجرا نشد، آیا لغو یا اجرای مجدد طرح ترافیک تأثیری بر روی ترافیک داشت؟

رازقی: از هفته دوم مرداد طرح ترافیک با هدف فاصله گذاری اجتماعی که ستاد ملی کرونا تصویب کرده بود، اجرا نشد تا مردم کمتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و بیشتر وسایل شخصی را مورد استفاده قرار دهند. برای بررسی تأثیر این سه هفته بر میزان بار ترافیکی نیاز به شاخص ترافیک داریم؛ ما شاخص سه هفته قبل از اجرای طرح را در نظر گرفتیم یعنی میانگین ترافیک شنبه‌های سه هفته قبل از اجرای طرح را استخراج کردیم و برای همه ایام هفته این روند را ادامه دادیم تا بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم در سه هفته‌ای که طرح اجرا نشد شاخص در چه وضعیتی است.

در هفته اول، شاخص ترافیک شهر تهران ۲۶ درصد بود، هفته دوم ۳۴ درصد و هفته سوم ۶۰ درصد ترافیک افزایش یافت

بعد از بررسی‌های انجام شده در هفته اول، شاخص ترافیک شهر تهران ۲۶ درصد بود در واقع هفته اول مرداد ۲۶ درصد افزایش ترافیک داشتیم، هفته دوم ۳۴ درصد و هفته سوم ۶۰ درصد ترافیک افزایش یافت و در بین روزهای هفته بیشترین افزایش ترافیک مربوط به روزهای سه شنبه و چهارشنبه است که شاهد بیشترین افزایش ترافیک در سطح شهر بودیم.

اگر این آمار را فقط برای مرکز تهران در نظر بگیریم، خیابان‌های محدوده مرکزی شهر تهران برای ترافیک صبح تغییری نداشت، سنگینی ترافیک هم به همان صورت بود اما برای محدوده مرکزی بعد از ظهرها ترافیک سنگین شد.

در هفته اول ۳۶ درصد افزایش بار ترافیکی را شاهد بودیم، برای هفته دوم و سوم ۷۰ درصد ترافیک بعدازظهر محدوده مرکزی را عدم اجرای طرح ترافیک افزایش داد، در ماه فروردین و اردیبهشت هم که طرح ترافیک اجرا نشد افزایش میزان تصادفات محدوده مرکزی را داشتیم.

آیا این موضوع (لغو طرح ترافیک) تأثیری هم بر تصادفات داشته است؟

بله؛ در این سه هفته ۱۲ درصد تصادفات خسارتی و جرحی محدوده مرکزی افزایش یافته و این موضوع طبیعی است که وقتی ترددها مخصوصاً تردد موتورسیکلت ها افزایش می‌یابد تصادفات وچنین حوادثی را شاهد باشیم. البته این افزایش بار ترافیکی توجیهی ندارد چراکه اغلب ترافیک بعد از ظهرها افزایش پیدا کرده و نشان می‌دهد این افزایش غیر مرتبط بوده است.

پلیس راهور از ابتدای لغو طرح، نیروی مرکزی را تقویت و از نیروی بیشتری برای روان‌سازی ترافیک استفاده کرد ولی با این وجود به دلیل اینکه همه می‌توانند به این منطقه (نقاط مرکزی شهر) بیایند و پارکینگ ها برای این حجم از خودرو ها گنجایش ندارند و دارای ظرفیت محدودی هستند که این مساله موجب بی نظمی ترافیکی شد که این نیز باید قابل بررسی باشد، همچنین عدم اجرای طرح در محدوده مرکز تهران فایده‌ای نداشت./مهر

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=200056
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه