لندکروزر، مقاومت 60 ساله تویوتا
میهن صنعت : تویوتا لندکروزر، خودروی 4WD با سابقه 60 ساله آفرود که در این مدت توانسته است اعتماد میلیونها تن در سراسر جهان را به خود جلب کند. شهرتی که به راحتی به دست نیامده و قصد از دست دادن آن را به راحتی ندارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، خودرویی سرسخت 4x4s با قابلیت عبور از هر نوع جاده و آب و هوایی در سراسر هفت قاره بخصوص قطب جنوب.
راز موفقیت لندکروزر در پشت ترکیب مواد استفاده شده در آن، فرم خاص بدنه و قابلیتهای متعدد و مغز متفکر مهندسان آن نهفته شده است. ظاهری که در جلو از پدرانش به ارث رسیده و در عقب با طراحی جدید رو به رو شده است.
پنج حالت مختلف برای خودرو در نظر گرفته شده است که در هر حالت با کنترل خودکار توان خروجی و نیروی وارده بر ترمزها، خودرو برای آسایش بیشتر راننده و عبور از هر نوع جادهای آماده نبرد میشود، نبردی که موجب به وجود آمدن رانندگی لذت بخش و آسان در یک خودروی پیشرفته و امن خارج جادهای میشود. راحتی و آسایشی که باید مدیون سیستم تعلیق جدید KDSS با کنترل جنبش مدول الکترونیکی بود.
طول سپر به سپر این خودرو نسبت به مدلهای قبلی افزایش پیدا کرده است، اگر تصور بر این دارید که با افزایش سایز از عملکرد و چابکی خودرو کاسته میشود، باید گفت که این نظریه در مورد تویوتا لندکروزر مورد بررسی ما صدق نمیکند. طول مدل پنج درب این خودرو برابر با 4780 میلیمتر است و طول مدل سه درب با 445 میلیمتر اختلاف، برابر با 4335 میلیمتر است. شعاع گردش نیز در مدل پنج درب 5.8 متر و در مدل سه درب 5.2 متر است.
طراحی بیرونی لندکروزر نسلهای پی در پی را طی کرده است تا به طراحی امروزی خود برسد، نسلهایی که فداکارانه جنگیدند تا حاصل دست رنجشان با قدرت در میان رقیبان خود سر بلند کند.
چهرهای که به لطف چراغهای یکپارچه و ساختار جلو پنجره مشبک رادیاتور با ستونهای عمودی بیش از پیش جذاب و مقتدر شده است. جلو پنجره رادیاتور جدید خودرو از پنج ستون عمودی فلزی تشکیل شده است، در ستون میانی دوربینی کار گذاشته شده است که به راننده در زمان ورود/خروج از پارک یا دید بهتر جلو کمک میکند. چراغ جلو نیز به چراغهای مخصوص روز (DRL)، چهار عدد لامپ LED در پایین و چراغهای زنون مجهز شده است، دو عدد چراغ مهشکن نیز در طرفین سپرهای جلویی جاسازی شده است. بدیهی است که برای حرکت و تحمل چنین خودرویی باید از رینگهای قوی و مستحکمی استفاده کرد، از این رو تویوتا دو رینگ فولادی 17 اینچی با شش پره و 18 اینچی با دوازده پره را برای فرزند جدید خود انتخاب کرده است. چهار رنگ جدید به رنگبندی بدنه خودرو اضافه شده است و تنوع رنگهای خودرو را به ده عدد رسانده است، چهار رنگ جدید شامل سیاه میکا، برنزی متالیک میکا، سبز تیره میکا و آبی تیره میکا هستند.
طراحی داخلی با ارتقا جامعی مواجه شده است، پنل کنسول مرکزی محکم و با کیفیت بالا ساخته شده و برای باشکوه جلوه دادن آن از چوب در ترکیب آن استفاده شده است و برای سهولت استفاده راننده تا حد امکان در قسمت بالای داشبورد جاگذاری شده است، دربها بروزرسانی شده و تزئینات داخلی بهبود یافته است، ردیف سوم صندلی نیز باعث شده افراد بیشتری از سواری در این خودرو لذت ببرند.
با ورود خودرو به جادههای ناهموار، دیفرانسیل بدون لغزش تورسن درون دیفرانسیل مرکزی وقتی برای خودنمایی پیدا میکند. تورسن با توجه به شرایط جاده اقدام به توزیع گشتاور 50:50 یا 70:30 بین چرخهای جلو و عقب میکند. علاوه بر سیستم چهار چرخ محرک، سیستم کنترل کشش فعال ( A-TRC ) نیز با دستکاری ترمزها و گشتاور در شرایط بحرانی به کمک خودرو میآید. قدرت تولید شده قبل از رسیدن به دیفرانسیل و چرخها، باید از فیلتر تبدیل کننده یعنی گیربکس عبور کند، فیلتری پنج سرعته اتوماتیک و شش سرعته دستی که دست به دگرگونی قدرت تولید شده میزند.
اگر تا به اینجای گفتههایمان خسته شدید، از این پس مباحث جذاب شروع خواهد شد، پس تا تنور داغ است سریع می رویم سر اصل مطلب.
پیشرانه یا همان موتور مهمترین عضو یک خودرو را تشکیل میدهد، عضوی با دلی پر از آتش و فلز و مایع.
برای نسخه پنج درب لندکروزر دو موتور در نظر گرفته شده است، اولی یک موتور 4.0 لیتری V6 بنزینی و دومی یک موتور 3.0 لیتری چهار سیلندر توربو دیزلی. برای تمامی مدلهای سه درب لندکروزر نیز موتور 3.0 لیتری توربو دیزلی را در نظر گرفتهاند. موتور V6 بنزینی توسط یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک قدرت تولیدی خود را منتقل میکند ولی موتور 3.0 لیتری توربو دیزلی با دو گیربکس شش سرعته دستی و پنج سرعته اتوماتیک قدرت تولیدی خود را منتقل میکند.
نخست به موتور 3.0 لیتری توبو دیزلی در هر دو مدل میپردازیم و سپس به سراغ موتور بنزینی در مدل پنج درب میرویم.
2982 سیسی حجم موتور و 16 سوپاپ برای موتور چهار سیلندر توربو دیزلی، حجم و تعداد سوپاپی که باعث تولید قدرتی حیرت آور و تحویل گشتاوری آنی در کسری از زمان میشود. این موتور در مدل سه درب میتواند 190 اسببخار در 3400 دور بر دقیقه و 420 نیوتنمتر گشتاور در 1600 دور بر دقیقه تولید کند، قدرتی که به لطف گیربکس پنج سرعته اتوماتیک میتواند سرعت خودرو را در 10.2 ثانیه ( 10.6 ثانیه با گیربکس شش سرعته دستی) از حالت سکون به صد کیلومتر و حداکثر به 175 کیلومتر در ساعت برساند. مصرف سوخت ترکیبی 7.9 لیتر با گیربکس اتوماتیک و 8.1 لیتر با گیربکس دستی، اعدادی حیرتآور برای خودرویی همچون لندکروزر هستند. گفتنی است این موتور با رعایت استاندارد یورو5، 209 گرم با گیربکس اتوماتیک و 214 گرم با گیربکس دستی گاز CO2 در هر کیلومتر تولید میکند.
مدل پنج درب لندکروزر با استفاده از گیربکس اتوماتیک، شتابی صفر تا صد برابر با 11.0 ثانیه دارد و با استفاده از گیربکس دستی، شتاب خودرو به 11.4 ثانیه میرسد، حداکثر سرعت خودرو با مصرف ترکیبی سوخت 8.1 لیتری با گیربکس اتوماتیک و 8.2 لیتری با گیربکس دستی، 175 کیلومتر بر ساعت است. میزان تولید گازهای CO2 با استفاده از گیربکس اتوماتیک 213 گرم و با استفاده از گیربکس دستی، 217 گرم در هر کیلومتر است.
با بررسی کامل موتور دیزلی، نوبت به موتور بنزینی که تنها با یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک عرضه میشود، میرسد. موتوری با حجم 3956 سیسی، مجهز به 24 سوپاپ به همراه سیستم تزریق مستقیم سوخت. این موتور توان تولید 282 اسببخار در 5600 دور بر دقیقه را دارد، قدرتی که موجب پدید آمدن 385 نیوتنمتر گشتاور در 4400 دور بر دقیقه میشود، همچنین قدرت و گشتاور تولیدی موجب کنده شدن خودرو از زمین و رسیدن آن در 10.9 ثانیه به صد کیلومتر بر ساعت میشوند. همه اینها تنها با مصرف ترکیبی 10.8 لیتر بنزین در صد کیلومتر به دست میآید. میزان تولید گازهای CO2 این موتور V6 نیز برابر با 256 گرم در هر کیلومتر است.
ایمنی خودرو اولین مولفه انتخاب خریداران است، از این رو تویوتا در خودروی لندکروزر جدید خود در مساله ایمنی کم نگذاشته و سیستمهای ایمنی بروزی را در این خودرو استفاده کرده است که ما مختصر به معرفی آنها میپردازیم. اولین و مهمترین سیستم که در امر ایمنی بسیار کاربرد دارد و این روزها در کشور خودمان نیز بر سرش دعواست، سیستم ترمز ضد قفل ABS با توزیع الکترونیکی EBD و سیستم کمک ترمز است. بخش مهمی از سیستمهای ایمنی و رفاهی دیگر مورد استفاده نیز شامل سیستم کنترل کشش فعال (A-TRC) و کنترل پایداری خودرو (VSC)، سیستم کروز کنترل (ACC)، سیستم کنترل کننده فشار باد تایر، سیستم کنترل نوسانات شاسی، سیستم مانیتورینگ نشان دهنده نقاط کور (BSM)، سنسورهای دنده عقب، سیستم هشدار وجود خودرو در حال تردد در مواقع خروج از پارک (RCTA)، سیستم ضد سرقت، سیستم ناوبری (GPS)، صفحه نمایشگر 7 اینچی لمسی به همراه شش بلندگو مجهز به بلوتوث و پورت USB، هستند.
– سجاد حیدری
پرشین خودرو