تاثیر مدل‌های وارداتی خودروهای سواری بر تولیدات داخلی:

لوکس‌ها رقیب ارزان قیمت ها نیستند

بررسی روند واردات خودرو در ۶ ماه امسال اگرچه نشان‌دهنده افزایش ۶۸درصدی واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته است،

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از صمت، اما با این حال بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد سهم خودروهای سواری از واردات انجام شده در این مدت، تنها معادل ۱/۴درصد بوده و بررسی ترکیب واردات خودروهای سواری نیز نشان می‌دهد از ۳۰ نشان وارداتی به کشور، تنها خودروهایی اجازه واردات به کشور را پیدا کرده‌اند که خودروهایی بالای ۸۰میلیون تومان بوده و به عبارتی توان تولید آنها در داخل کشور وجود ندارد و همچنان بازار داخلی خودروهای ارزان‌قیمت در حالی که رقبای بزرگی همچون چینی‌ها را دارند در اختیار خودروسازان داخلی است.


اظهارات رییس انجمن صنفی واردکنندگان که عنوان کرده در ۶ ماه امسال خودروهایی همچون ب‌ام‌و ایکس ۴، کیاسراتو، تویوتا کرولا، تویوتا لکسوس، لکسوس، هیوندا النترا، کمری هیبریدی، کیا اپتیما، کیا اسپورتیج، کیا سورنتو، تویوتا رافور، هیوندایی توسان، هیوندایی سانتافه و… وارد کشور شده و تاییدی بر این ادعاست که وارداتی‌ها تنها سهمی از بازار لوکس‌ها را در اختیار دارند و نگاهی کلی نشان می‌دهد توان تولید این خودروها در کشور وجود ندارد. بی‌شک نباید از اثرات مثبت واردات با هدف ارتقای سطح رقابت‌پذیری در میان خودروسازان داخلی غافل ماند اما به طور قطع واردات هدفمند و حساب شده خودرو با روند فعلی که در کشور در حال اجرایی شدن است می‌تواند اثرات مثبتی را برای صنعت خودرو به همراه داشته باشد.
حال در چنین شرایطی رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو دلایل افزایش واردات خودرو در ۶ ماه اخیر را متاثر از ثبات نرخ ارز و افزایش تقاضا دانست و یادآوری کرد که تعدادی از ورودی‌های سال ۹۵ مربوط به ثبت سفارش پایان سال ۹۴ است.
میثم رضایی در گفت‌وگو با ایرنا عواملی همچون آپشن‌ها، ایمنی، ظاهر بهتر، کیفیت بالا و همچنین قیمت متعادل و تقاضا برای خودروهای خارجی را دلایل افزایش میزان واردات این خودروها در ۶ ماه امسال دانسته و یکی دیگر از عوامل گرایش مردم به خودروهای خارجی را نبود خودروهایی با فناوری و کیفیت خودروهای مشابه خارجی در تولیدات داخل اعلام کرده است زیرا از آنجایی که مردم انتظار سوار شدن بر خودرویی ایمن، مطابق با سلیقه خود را دارند براین اساس مقداری از گرایش‌ها به سمت خودروهای خارجی کشیده شده است.
در سال‌های اخیر خودروسازان داخلی متوجه نیاز بازار به خودروهایی با آپشن‌های بهتر، بالاتر و روزآمدتر شده‌اند و تلاش خود را برای از دست ندادن مشتریان ثابت بیشتر کرده و سعی می‌کنند خود را به خودروسازان جهانی برسانند؛ حال چه با مونتاژ یا قرارداد و تولیدات مشترک. رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با تایید این موضوع این روند را از مهم‌ترین تاثیرات واردات خودرو در کشور دانسته و معتقد است اگر خودروهای روز دنیا وارد کشور نمی‌شد شاید دور از باور نبود که بگوییم تغییرات امروزی در صنعت خودروسازی کشور رخ نمی‌داد و تحولی اتفاق نمی‌افتد.
نباید این نکته فراموش شود که استقبال مردم یک کشور از یک یا چند نشان خودرو، باعث ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری آن نشان در کشور می‌شود، اکنون برخی شرکت‌ها و نمایندگی‌ها برای اینکه تعداد بیشتری از مردم بتوانند خودروی روزآمد و مطمئن‌تری سوار شوند شرایط متنوعی برای فروش محصولات خود مهیا کرده‌اند و این خود باعث استقبال مردم از خرید خودروهای وارداتی شده است. بر همین مبنا رضایی به تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۳ مبنی بر حذف خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی از سامانه ثبت‌سفارش اشاره کرده و در این رابطه گفت: به این ترتیب تا اندازه‌ای جلوی واردات خودروهای لوکس گرفته شد اما شاهدیم که هنوز خودروهای لوکس با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی وارد خیابان‌های کشور می‌شود. می‌توان با یک تصمیم کارشناسانه و استفاده از تجربه متخصصان در یک کارگروه، جلوی واردات خودروهای لوکس که زیر ۲۵۰۰ سی‌سی هستند را گرفت و همچنین امکان ورود خودروهایی که لوکس نبوده و استاندارد مطلوب‌تری برای خانواده دارند را ایجاد کرد.


ورود ۳۰ نشان خودرویی
رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو ادامه داد: یکی دیگر از معایب واردات خودرو، ضعف خدمات پس از فروش است؛ از آنجایی که این خودروها از استاندارد و کیفیت مطلوبی برخوردارند تا چندین سال نیاز به مراجعه به تعمیرگاه ندارند و می‌توان با تقویت شبکه‌های خدمات پس از فروش این مشکل را رفع کرد.
رضایی گفت: اکنون به جز خودروهای چینی، نزدیک به ۳۰ مدل خودرو وارد کشور می‌شود که در این بین می‌توان به خودروهایی همچون «ب‌ام‌و» ایکس ۴، کیاسراتو، تویوتا کرولا، تویوتا لکسوس، لکسوس، هیوندا النترا، کمری هیبریدی، کیا اپتیما، کیا اسپورتیج، کیا سورنتو، تویوتا رافور، هیوندایی توسان، هیوندایی سانتافه، تویوتا هایلوکس، تویوتا یاریس، ب‌ام‌و ایکس۳، رنو داستر، رنو سفران، رنو فلوئنس، اکسنت، آئودی، «ب‌ام‌و»ای ۵۲۸، کارولو ایکس سی ۹۰، وانت دوکابین هایلوکس تویوتا، «ب‌ام‌و»ای ۸ هیبرید و بنزای ۲۵۰ اشاره کرد. در بیشتر کشورها ورود نشان‌های متنوع آزاد است زیرا سلیقه‌ها و انتظارات مردم مشابه نیست؛ حال آنکه شاید در کشوری تنوع محصولات یک یا چند نشان جوابگوی سلیقه‌های مردم آن کشور باشد؛ در واقع تنها نشان نیست که معیار سنجش باشد بلکه تنوع محصولات است که می‌تواند تنوع در یک نشان یا در نشان‌های دیگر باشد. هرچه تعداد رقبا در عرصه رقابت بیشتر باشد به نفع مردم است زیرا رقبا می‌کوشند با افزایش استانداردها و کیفیت محصولات خود و با کاهش قیمت‌ها، مشتریان بیشتری را به سمت خود بکشانند، این درحالی است که همیشه انحصار و نبود رقیب در همه جا و در همه مقوله‌ها باعث فساد خواهد شد و در خودرو نیز نبود رقیب می‌تواند باعث کیفیت نداشتن خودرو و افزایش قیمت شود که هر دو به نفع مصرف‌کننده است.

گران‌قیمت‌ها ضربه به تولید نیست
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور نیز معتقد است واردات خودرو بالای ۲۰۰میلیون تومان ضربه‌ای به تولید وارد نمی‌کند.
آرش محبی‌نژاد که داعیه حمایت از خودروها و قطعات داخلی را همواره داشته است، پیش از این نیز در گفت‌وگو با صمت تاکید کرد که تردد خودروهای گران‌قیمت در سطح شهر از نظر صنعتی هیچ ضربه‌ای به تولید داخل وارد نخواهد کرد زیرا توان تولید خودروهای بالای ۲۰۰میلیون تومان و در کلاس بالا در داخل کشور وجود ندارد و مشکل اصلی در مسیر واردات، خودروهای ارزان‌قیمت چینی است که رقیب اصلی خوروسازان داخلی به شمار می‌آید. وی ادامه داد: برخی معتقدند واردات خودروهای لوکس حمایت نکردن از تولید داخل است که به طور کامل با این موضوع مخالفم زیرا خودروهای لوکس، رقیبی برای خودروهای داخلی نیستند و مشکل ما در مسیر واردات، خودروهای ارزان‌قیمت زیر ۲۰۰میلیون تومان هستند.
محبی‌نژاد با اشاره به قانون تاسیس نمایندگی برای خودروهای وارداتی به کشور اظهار کرد: با اجرای این قانون ضمن رعایت حقوق مصرف‌کننده خدمات پس از فروش در این نمایندگی‌ها نیز ارائه خواهد شد که با این روند نباید نگرانی از جهت واردات خودرو به کشور داشت.


امکان تقلب به صفر رسید
در همین حال هایده باقری‌پور، مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک، با بیان اینکه سیستم الکترونیکی شدن تجارت از قاچاق و سوءاستفاده جلوگیری می‌کند، گفت: در اظهارنامه جدید واردات خودرو، هر خودرو به‌عنوان یک قلم کالا شناخته می‌شود. به‌طوری‌که در آن باید تمام مشخصات خودرو به صورت دقیق عنوان شود و در مرحله ترخیص کالا تمام این موارد چک و رمز الکترونیکی به صاحب کالا برای مراحل بعدی ارائه می‌شود. در مراحل بعدی سازمان‌هایی همچون مرکز شماره‌گذاری در پنجره واحد گمرک از طریق رمز الکترونیکی استعلام‌های خود را انجام داده و وسیله نقلیه وارد شده شماره‌گذاری می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=93533
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه