میهن صنعت :

مالیات و عوارض گمرکی برای صنعت هوایی بسیار بالاست

میهن صنعت : دولت می‌تواند به شرکت فرودگاه‌ها در گذر از تحریم‌ها کمک کند و با ارایه تخفیف در عوارض گمرکی و اختصاص ارز ویژه یا اعمال قوانین خاص و بخشودگی مالیاتی نقش موثری ایفا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، مدیرکل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان که مالیات و عوارض گمرکی برای صنعت هوایی بسیار بالاست و هزینه‌های زیادی را به این شرکت تحمیل می‌کند، گفت: دولت می‌تواند به شرکت فرودگاه‌ها در گذر از تحریم‌ها کمک کند و با ارایه تخفیف در عوارض گمرکی و اختصاص ارز ویژه یا اعمال قوانین خاص و بخشودگی مالیاتی نقش موثری ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمود رضوی با اشاره به اینکه اعمال تحریم‌های متعدد از سوی دشمنان ایران موجب شده تا در خصوص تامین تجهیزات فرودگاهی مسائلی مطرح شود، گفت: اگر بگوییم تحریم یک بحث فرعی است و اثری بر فعالیت ما نداشته است، دروغ گفته‌ایم زیرا اعمال تحریم از سوی دشمنان بر صنعت حمل و نقل هوایی بی‌تاثیر نبوده است اما با این وجود، تلاش ما در شرکت فرودگاه‌ها این است که با تحریم‌ها کنار بیاییم و تا جایی که مقدور است تولیدکننده‌های داخلی را به تولید تشویق کنیم و یا با راهکارهای مختلف تحریم‌ها را دور بزنیم.

مدیرکل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها، افزود: حوزه تجهیزات فرودگاهی جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ندارد، زیرا تنها مصرف‌کننده‌ این وسایل فرودگاه‌ها هستند و تولیدکننده نمی‌تواند به سادگی ریسک برنامه‌ریزی کلان در این حوزه را بپذیرد هر چند ما در ایران توان فنی و مهندسی تولید لوازم و قطعات مورد نیاز را داریم اما کشش و جذابیت اقتصادی چندانی برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دست‌اندرکاران و متخصصین صنعت فرودگاهی در تلاش هستند تا با اندیشیدن تمهیداتی، ضمن تامین نیاز داخلی، نگاهی نیز به بازار منطقه داشته باشند، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته در حال تشویق تولیدکننده‌ها برای روی آوردن به این حوزه هستیم و امیدواریم تا یکی دو سال آینده بتوانیم در منطقه اثرگذار باشیم.

رضوی تصریح کرد: در این راستا در نظر داریم با شرکت‌های توانمندی که بیرون از کشور فعالیت کرده‌اند وارد مذاکره شویم تا آنها تحت لیسانس کشورهای معتبر، در داخل کشور به تولید تجهیزات فرودگاهی بپردازند تا هم نیاز ما برطرف شود و هم بازار منطقه را تحت برند آن کشور پوشش دهند.

وی همچنین بر لزوم توجه دولت به صنعت هوانوردی برای عبور از سد تحریم‌ها تاکید کرد و گفت: دولت می‌تواند برای صنعت‌گرانی که وارد حوزه هوایی می‌شوند سیاست‌های تشویقی مانند بخشودگی مالیاتی در نظر بگیرد.

رضوی در پایان به مشکلات موجود در گمرک برای واردات کالاهای فرودگاهی گفت: مالیات و عوارض گمرکی برای صنعت هوایی بسیار بالاست و هزینه‌های زیادی را به شرکت تحمیل می‌کند. در این راستا دولت می‌تواند به شرکت فرودگاه‌ها در گذر از تحریم‌ها کمک کند و با ارایه تخفیف در عوارض گمرکی و اختصاص ارز ویژه یا اعمال قوانین خاص و بخشودگی مالیاتی نقش موثری ایفا کند.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=11962
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه