مانع اصلی توسعه مترو چیست
میهن صنعت : چنانچه دولت از درآمد 740 میلیارد دلاری نفت و گاز فقط 20 میلیارد دلار را به توسعه ریلی اختصاص می داد برنامه های توسعه ریلی در کلان شهرها اجرایی می شد و ترافیک به حد قابل قبولی کاهش می یافت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بی شک بزرگترین مشکل شهر تهران و کلان شهرها، معضل جانکاه ترافیک، آلودگی و عوارض ناشی از آن است. در کشور آلمان چند برابر ایران خودرو شخصی وجود دارد اما ترافیک و آلودگی هوا در این کشور سهم غیر قابل قیاسی نسبت به ایران دارد.
ریشه اصلی مشکلات کلان شهرهای ایران ضعف مدیریت در قانون گذاری و اجرای قانون است؛ مدیران و تصمیم گیران آلمان به این نتیجه رسیدند که توسعه سریع مترو و قطار شهری چاره مشکل ترافیک است و به این دانش و علم خود عمل نمودند اما در ایران گویی توان و ظرفیت برای شناخت این مهم وجود ندارد و مسئولین دولتی و شهرداری فهم و درک اهمیت توسعه مترو و قطار درون شهری در کلان شهرها را نداشته اند.
چنانچه برنامه های توسعه مترو در تهران و شهرهای بزرگ با سرعت اجرایی می شد اکنون مردم از شر طاعون ترافیک نجات یافته و نفس راحتی می کشیدند. دولت در 8 سال گذشته با وجود درآمدهای نجومی ناشی از فروش نفت، گاز و شرکتهای دولتی و… کمترین توجه را به توسعه ریلی نموده بود.
هزینه های مادی و معنوی عملکرد دولت در حوزه ریلی و مترو را ملت از پیر و جوان تا کنون پرداخت نموده اند.
چنانچه دولت از درآمد 740 میلیارد دلاری نفت و گاز فقط 20 میلیارد دلار را به توسعه ریلی اختصاص می داد برنامه های توسعه ریلی در کلان شهرها اجرایی می شد و ترافیک به حد قابل قبولی کاهش می یافت اما اکنون این دولت و مسئولین آن بدون اینکه تاوان هزینه های سنگین وارده را بپردازند، می روند.
چنانچه برنامه های توسعه ریلی اجرا می شد امکان وضع قوانین جدید و اعمال عوارض به خودروهایی که در محدوده های مشخص درون شهری تردد می نمایند بوجود می آمد با فراهم کردن امکان حمل و نقل عمومی سریع و آسان به همه نقاط شهری امکان اعمال مقررات مناسب و ایجاد محدودیت برای استفاده از خودروهای شخصی بوجود می آمد و سالانه هزاران میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه جویی می شد.
امید است مسئولین دولت جدید و شهرداری در کلان شهرها جایگاه و اهمیت توسعه سریع مترو و شبکه ریلی درون شهری را درک و برای توسعه برنامه های توسعه ریلی تمرکز نمایند.