محسن هاشمی: بخشخصوصی باید ایستگاههای مترو را بسازد/شهرداری به هوافروشی روی آورده
میهن صنعت : مدیر عامل سابق شرکت متروی تهران اعلام کرد که نسبت به رد صلاحیت خود برای حضور در انتخابات شورای شهر تهران اعتراض کرده و منتظر اعلام نتیجه اعتراض است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، محسن هاشمی در نشستی خبری که به منظور اعلام موجودیت ائتلاف متخصصان حمل و نقل شهری برگزار شد، اظهار کرد: حتی اگر دوباره رد صلاحیت شوم از کارشناسانی که در این ائتلاف شرکت دارند حمایت میکنم تا به شورای شهر چهارم راه یابند.
وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی مشکل 50 درصد مردم تهران است، گفت: ساماندهی مناسبی در کشور در حوزه حمل و نقل عمومی انجام نشده و در شهرداری تهران هم رویه درستی در پیش گرفته نشده است.
وی ادامه داد: در تهران بخش عمده بودجه به تعریض خیابان و ایجاد پل و تونل و بزرگراه اختصاص یافته که اغلب ظرفیت آن به حمل و نقل غیر عمومی تعلق دارد.
هاشمی خاطرنشان کرد: دغدغه متخصصانی که 20 سال سابقه حمل و نقلی دارند، ورود به شورای شهر برای بسترسازی به منظور تصویب قوانین در حوزه گسترش حمل و نقل عمومی است.
وی با بیان اینکه سه عامل مهم در موفقیت شورای شهر اثرگذار است گفت: حقوق شهروندی، شفافیت فعالیتهای شهرداری و نظارت شورا در کار شهرداری از عواملی است که تنها با وجود اعطای اختیارات واقعی به اعضای شورای شهر میسر میشود.
این کارشناس حمل و نقل با اشاره به قانون مدیریت یکپارچه شهری که در برنامههای سوم، چهارم و پنجم توسعه ذکر شده است گفت: دولت باید 23 اختیار را به مجموعه مدیریت شهری واگذار کند اما تمرکز گرایی دولتها تا کنون مانع تحقق این قانون شده است.
هاشمی معتقد است که نگاه فرمانداریها به اعضای شورای شهر سیاسی و دستوری است و در این باره گفت: اگر اکنون اعضای شورای شهر تصمیم به استیضاح شهردار بگیرند، فرمانداری میتواند این استیضاح را ملغی کند.
هاشمی در ادامه با بیان اینکه متروی تهران شامل سه بخش مسیر، ایستگاه و تجهیزات است، گفت: طرحی با عنوان «تات» که مخفف تونل، ایستگاه و تجهیزات است برای توسعه مترو تدوین شده که بر اساس آن شهرداری هزینه ایجاد تونل را می پردازد و هزینه توسعه ایستگاهها نیز توسط سرمایهگذاران بخش خصوصی پرداخته میشود. کافی است 2000 متر تجاری در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم تا برای ایجاد مجتمعهای ایستگاهی پیش قدم شوند. ضمن اینکه اگر اجازه ساخت برجهای تجاری اداری هم در مجاورت ایستگاهها و البته منطبق با اصول شهرسازی صادر کنیم، هزینه ساخت تونل هم از این محل قابل تامین است.
مدیر عامل پیشین شرکت متروی تهران یادآور شد: ساخت یک کیلومتر از بزرگراهی نظیر بزرگراه امام علی (ع) 100 میلیارد تومان هزینه دارد در حالی که ساخت یک تونل هشت متری زیر زمین هزینه کمتری در بر دارد و در عین حال کارایی بیشتری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در متروی تهران مشکل حفر تونل وجود ندارد، گفت: هر دستگاه حفار اتوماتیک سالانه پنج کیلومتر حفاری خواهد کرد که در صورت فعال بودن همه دستگاههای حفار متروی تهران، تا چهار سال آینده 320 کیلومتر تونل اضافه میشود و این در حالی است که ساخت تونل به شیوه اتوماتیک از ایجاد پل هوایی برای مسیر قطار ارزانتر است.
وی خاطرنشان کرد: باید در هر منطقه تهران دستکم پنج یا شش ایستگاه مترو احداث شود که البته با وجود سرمایه گذار بخش خصوصی مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
به گفته هاشمی تامین منابع لازم برای بخش تجهیزات مترو نیز بر عهده دولت است چرا که برابر قانون مجلس، دولت باید به همان میزانی که شهرداریها در توسعه مترو هزینه میکنند، اعتبار برای این کار اختصاص دهد.
به گفته هاشمی، برنامه ریزی ائتلاف متخصصان حمل و نقل شهری، توسعه مترو از 110 کیلومتر فعلی به 250 کیلومتر در پایان شورای شهر چهارم است، اما امکان ساخت مترو بیش از این میزان هم در صورت تامین اعتبار وجود دارد.
هاشمی با بیان اینکه دولتهای گذشته اعتبارات مترو را پرداخت نکردهاند، گفت: این موضوع فقط به دولت آقای احمدی نژاد مربوط نمیشود و در سایر دولتها هم اهتمام کافی برای پرداخت اعتبارات مترو وجود نداشته است. ضمن اینکه شهرداری هم سهم خود را به طور کامل از توسعه مترو پرداخت نکرده است.
هاشمی با اشاره به اینکه در ایران هم همچون اکثر کشورها، معاملات سنگین و درآمدزایی در پایتختاش انجام میشود اظهار کرد: اگر مالیات بر ارزش افزوده این معاملات در اختیار شهرداریها قرار بگیرد، اصلا نیازی به تراکم فروشی نیست. بلکه از تهران میتوان به اندازهای مالیات اخذ کرد که نیازهای مدیریت شهری تامین شود و این درآمدزایی بدون فشار به قشر مستضعف تحقق مییابد.
وی معتقد است که دولت مرکزی قدرت دریافت درآمدهای ناشی از انجام معاملات سنگین در تهران را ندارد و اجازه ورود شهرداری به استفاده از این درآمد را هم نمیدهد، به همین خاطر شهرداریها به هوا فروشی (تراکم فروشی) برای کسب درآمد روی آوردهاند.
وی گفت: بسیاری از دفاتر کوچک در تهران وجود دارد که هر یک از معاملاتشان میلیاردها تومان ارزش دارد اما حتی حاضر نیستند ضوابط تامین پارکینگ را رعایت کنند.
به گزارش ایسنا، احمد دنیامالی _ معاون پیشین فنی و عمرانی شهردار تهران هم که جزو کاندیداهای رد صلاحیت شده شورای شهر تهران است، در این نشست به این موضوع اشاره کرد که بار دیگر نسبت به رد صلاحیت خود اعتراض کرده اما حتی اگر تایید صلاحیت نشود از ائتلاف کارشناسان و متخصصان حمل و نقل شهری حمایت خواهد کرد.
دنیامالی با بیان اینکه در تهران حاکمیت ماشین بر انسان وجود دارد، اظهار کرد:اگر بخواهیم این وضعت را اصلاح کنیم ناچاریم که شرایط مدیریتی را تغییر دهیم.
وی با تاکید بر ضرورت وضع قوانینی به منظور جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر افزود: در حوزه مالیات هم باید بازنگریهایی صورت گیرد و هزینه نگهداری خودرو در تهران افزایش یابد تا مردم نسبت به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ترغیب شوند.
دنیامالی با بیان اینکه متروی تهران در دهه اخیر پیشرفت خوبی داشته است گفت: با وجود تحریمها چهار خط مترو به طور کامل راه اندازی شده و توسعه مترو شتاب گرفته است اما این مسیر باید با قدرت بیشتری ادامه یابد.
وی با بیان اینکه عمده درآمد شهرداری تهران از محل فروش تراکم حاصل میشود، گفت: طی هشت سال اخیر تلاش شده که میزان درآمدهای پایدار شهر افزایش یابد.
وی معتقد است که دولت باید هزینه استقرار دستگاههای اجرایی و وزارتخانهها در پایتخت را به شهرداری تهران پرداخت کند و منصفانه نیست که مردم هزینههای دولت را بپردازند.
وی ادامه داد: در بسیاری از نقاطی که تراکم فروخته میشود، ظرفیت این حجم بارگذاری و تراکم وجود ندارد و شهرداری نباید تنها بر اساس منطق درآمدی تراکم بفروشد.
معاون پیشین شهردار تهران خاطرنشان کرد: منطقه 22 تهران جزو مناطق سبز به شمار میرود که 500 هزار نفر ظرفیت جمعیت دارد اما وضعیت به گونهای پیش میرود که جمعیت این منطقه رو به فزونی خواهد گذاشت و مشکلاتی در آینده پیش خواهد آمد.
به گزارش ایسنا ، کاندیداهای جامعه متخصصان، نهادها و تشکلهای حوزه حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست و امور اجتماعی و فرهنگی برای چهارمین دوره شورای شهر تهران شامل محسن هاشمی و احمد دنیامالی و وحید نوروزی _ مشاور سابق معاون ترافیک شهردار تهران و نیز جعفر ربیعی _ مدیر عامل سابق شرکت بهره برداری مترو، سید هادی هاشمی _ رییس پلیس سابق راهور تهران، علیرضا اسماعیلی _ مدیر گروه ترافیک دانشگاه شهید بهشتی، و نیز محمد سعیدنژاد، مجد اردکانی، محمدمهدی خرسندنیا، نورالدین علی آبادی، مرتضی طالبیان و سیدابوالفضل بهرهدار است.