میهن صنعت :

مرگ دست خداست، اما گاه همسایه وسیله است!

میهن صنعت : در دلش شوری برپاست... قرار است چند روز دیگر خانه قدیمی چسبیده به خانه شان که منظره بدی ایجاد کرده به آپارتمان زیبایی تبدیل شود و این شکل و شمائل محله را زیبا می کند.

میهن صنعت : در دلش شوری برپاست… قرار است چند روز دیگر خانه قدیمی چسبیده به خانه شان که منظره بدی ایجاد کرده به آپارتمان زیبایی تبدیل شود و این شکل و شمائل محله را زیبا می کند…

 

مدام در خانه پروانه وار می‌چرخد و به پدر می گوید: یعنی ممکن است چند همسایه دیگر به محله ما اضافه شود؟ آنها بچه کوچک هم دارند؟ خدا کند دختر کوچک هم داشته باشند تا من با آن هم بازی شوم…

پدر که از هیجان دخترش خوشحال بود با آرامش کامل و به صورت شمرده تمام سوالاتش را پاسخ می‌داد و یاسمین لحظه‌ای خنده از لبانش دور نمی‌شد…

یک روز که همه دور سفره جمع بودند ناگهان گویی زلزله شده است، هر کس به سمتی می‌دوید، دیواری بر سر پدر خانواده فرود آمد و او زیر آوار ماند… یاسمین بهت زده به این منظره نگاه می‌کرد و مادرش با اینکه خود نیز وحشت زده بود، او را در آغوش کشید و سعی کرد به مکان امنی پناه ببرد…

آن لحظه که آتش نشانی و اورژانس به خانه‌شان آمدند و پیکر بی‌جان پدرش را از زیر خروارها خاک بیرون کشیدند، یک آن حس کرد تمام تنش می‌لرزد و روی پاهایش بند نیست و از حال رفت….

وقتی چشم باز کرد مادرش بالای سرش با چشمانی متورم ایستاده بود… خاطرات آن روز و چهره بی‌جان پدرش دوباره در ذهنش مجسم شد و اشک از دیدگانش جاری شد… در دل با خود می‌گفت، خدایا من همبازی نمی‌خواهم، پدرم را می‌خواهم!… اما این طفل معصوم نمی‌دانست که به خاطر خواسته او این اتفاق رخ نداده بلکه سهل‌انگاری و بی‌مسؤولیتی عده‌ای موجب شده بود دختری یتیم و خانواده‌ای بی‌سرپرست شود.

 

اخیرا خطرات ناشی از گودبراری غیراصولی در همدان کاهش یافته است

 

رییس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان و توسعه فناوری‌های نوین ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان به خبرنگار ایسنا گفت: امروز در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها عموما ابنیه‌های قدیمی تجمیع و سپس گودبرداری و بنای جدیدی احداث می‌شوند.

"مسعود شاه محمدی" با بیان اینکه هر گونه گودبرداری مسکونی و غیرمسکونی با هماهنگی قسمت‌های مختلف انجام می‌گیرد، افزود: ساختمان و بحث گودبرداری‌ها یک امر بسیار مهم به شمار می‌آید اما در گذشته طرح تفکیکی بر روی زمین‌های خالی انجام می‌گرفت و زمین‌ها یک به یک گودبرداری می‌شدند و این در حالیست که امروزه بنای جدید بر روی ابنیه‌های قدیمی احداث می‌شود.

وی اظهار کرد: گودبرداری باید حتما بر اساس اصول، ضوابط و مقررات انجام گیرد تا دچار آسیب‌رسانی به پلاک مجاور نشود.

وی به مالکانی که در پی احداث بنای جدیدی هستند، پیشنهاد کرد: پیش از آغاز گودبرداری با نظام مهندسی استان هماهنگی های لازم را داشته باشند تا یک مهندس ناظر به آنها معرفی شود و وی دستورات و شیوه انجام کار را به گونه‌ای بدهد که به پلاک‌های مجاور آسیب وارد نشود.

به گفته شاه محمدی، اهمیت گودبرداری به حدی است که وزارتخانه دوره‌های "آشنایی با مبانی گودبرداری و اجرای سازه‌های نگهبان" ‌را برای ارتقای مهندسین در نظر گرفته است.

وی در ادامه عنوان کرد: چند سال گذشته خرابی‌ها در اجرای گودبرداری زیاد بود و مشکلاتی پیش می‌آمد، اما امروز این اتفاق نادر است و کمتر رخ می‌دهد، چراکه علاوه بر افزایش دقت مهندسین، مردم نیز حساس‌تر شده‌اند و کار بهتر انجام می‌شود.

رییس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان و توسعه فناوری‌های نوین ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان بیان کرد: با توجه به اینکه گودبرداری یک بحث حرفه‌ای و فنی است، بنابراین باید خصوصیات سازه‌ای و ساختمانی پلاک‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: اجرای گودبرداری بستگی به مکان پلاک‌های مجاور و خود پلاک دارد، همچنین در گودبرداری باید جنس زمین، خاک و مسائل زمین شناسی آنها مدنظر قرار گیرد، چراکه وجود قنوات و سفره‌های زیرزمینی به ویژه در بافت قدیمی شهر همدان بحث شایعی بوده و بیشترین مشکلات دراین بافت است.

شاه محمدی تصریح کرد: با توجه به اینکه همدان از لحاظ قنوات بیشترین تعداد را داراست، سستی خاک در بافت قدیمی شهر بیشتر است که باید در گودبرداری‌ها مهار شود.

وی فصل گودبرداری را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: گودبرداری در فصل تابستان با مشکلی مواجه نخواهد شد، اما در فصل بارانی و نزولات آسمانی شرایط متفاوت است، به طوری که این امر باعث سست شدن خاک و ریزش می‌شود، بنابراین سازه‌های نگهبانی برای این امر بسیار مهم است.

به گفته شاه محمدی، گودبرداری از مسائل حرفه‌ای و فنی به شمار می‌آید و باید توسط کارشناسان تخصیصی این حوزه انجام گیرد.

وی بیان کرد: در امر ساخت و ساز و مسکن و گودبرداری در قسمت‌ها و شرایط زمانی مختلف یک بازرس ناظر وجود دارد و در کنار آن ناظران مضاعف داریم.

شاه محمدی اضافه کرد:در کنار تمام اینها، ناظران ماده 35 قانون نظام مهندسی وظیفه بازرسی و نظارت را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بحث گودبرداری برای ما بسیار مهم است، بازرسی‌ها به شکل اتفاقی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در کنار ساختمان‌های در حال احداث، بدون استثنا ناظر پروژه و ناظران مضاعف سازمان نظام مهندسی وجود دارد که نفراتشان مشخص است و در کنار آنها علاوه بر نظارت خود مردم، ناظران ماده 35 نیز قرار دارند.

شاه محمدی با بیان اینکه همه گودبرداری‌های حادثه ساز، غیراصولی است، تصریح کرد: گودبرداری بحث علوم تجربی است، به طوری که باید تمام مسائل مدنظر قرار گرفته شود و حتما باید به این نتیجه برسیم که مشکلی پیش نمی‌آید.

وی تاکید کرد: اگر گودبرداری‌ها یا اجرای ساختمان بر اساس ضوابط ملی ساختمان صورت گیرد، دچار مشکلی نخواهیم شد.

رییس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان و توسعه فناوری‌های نوین ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان درباره قربانی های گودبردای می‌گوید: افرادی در این بین دچار حادثه شده‌اند که گاهی در این حوادث جان خود را از دست داده‌اند اما آماری درباره قربانیان امسال در دست نداریم.

وی ادامه داد: بیشترین میزان آسیب دیدگی‌ها در حوادث گودبرداری از صدمه‌های جزیی است تا مرگ به طوری که کارفرمایان سعی می‌کنند، خاکبرداران را بیمه کنند چراکه مشکلات آن به نحوی است که بیمه نبودن آنان عقلانی نیست.

 

امسال 10 مورد ریزش آوار در همدان به ثبت رسیده است

 

مسؤول آموزش سازمان آتش نشانی همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، خواستار رعایت استانداردهای گودبرداری با نظارت مهندسین مجری، شمعک گذاری و سازه کار شد و رعایت نکات ایمنی را بسیار ضروری دانست.

"حسین لطفی" افزود: در صورت وقوع هر گونه حوادثی در عملیات گودبرداری بلافاصله در محل حادثه حاضر می شویم به طوریکه زمان رسیدن به محل وقوع حادثه در داخل شهر زیر پنج دقیقه است اما در مجموع در کل همدان متفاوت است.

به گفته لطفی آمار ثبت شده در سامانه آتش نشانی با عنوان ریزش آوار بوده و آماری مبنی بر حوادث گودبرداری غیراصولی به ثبت نرسیده است.

وی ادامه داد: از 10 مورد ریزش آوار در سالجاری که اغلب غیرعمدی بوده هشت مورد در اماکن مسکونی، یک مورد در تجاری و یک مورد در سایر به ثبت رسیده و رخ داده است.

مسؤول آموزش سازمان آتش نشانی همدان 50 درصد این آمار را به علت فرسوده بودن منازل مسکونی و 50 درصد نیز به علت گودبرداری غیراصولی برشمرد.

وی اظهار کرد: این 10 مورد ریزش آوار منجر به مرگ دو نفر و مصدومیت چهار نفر شده است.

وی تصریح کرد: از این بین 9 مورد حوادث درون شهری و یک مورد در خارج شهر همدان و در روستای انصار الامام رخ داده است.

 

امسال چیزی از حوادث گودبردای گزارش نشده است

 

"علیمردان طالبی"، مدیر ستاد بحران استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: امسال چیزی در زمینه حوادث گودبرداری گزارش نشده است که نیاز به حضور ستاد بحران داشته باشد، در حالی که دو یا سه سال گذشته حادثه ای که نیاز به حضور ستاد داشت، در همدان رخ داد.

 

شورا اگر در جایی تاثیرگذار نباشد انگیزه ورود ندارد

 

رییس کمیسیون عمران شورای شهر همدان نیز نظارت بر گودبرداری‌ها را یک کار فرا وظیفه‌ای خواند و گفت: شورای شهر به طور مستقیم در این عرصه ورود نمی‌یابد.

"نرگس نورالله‌زاده"، افزود: سازمان نظام مهندسی به عنوان مجری و مهندس ساختمان و شهرداری کنترل و تطبیق پروانه را بر عهده دارد بنابراین ورود شورا غیرقانونی است.

وی اظهار کرد: ما می‌تونیم صرفا به عنوان ناظر در صورت رخ دادن اتفاقی تذکر دهیم.

وی تصریح کرد: شورا اگر در جایی تاثیرگذار نباشد، انگیزه ورود نخواهد داشت و در صورتی که مشکل حادی وجود نداشته باشد، وارد این مجموعه نمی‌شود.

نورالله‌زاده بیان کرد: در ساخت و سازهای غیرمجاز غالبا گودبرداری‌ها به علت غیرقانونی بودن، غیراصولی انجام می‌گیرد، اما در ساختمان‌هایی که پروانه دریافت می‌کنند، قاعدتا با توجه به اینکه موارد اصولی رعایت می‌شود، امکان رخ دادن مشکل کم است، مگر در 10 تا 20 درصد موارد که ممکن است شمعکی برای گودبرداری خوب لحاظ نشده باشد.
منبع:ایسنا
گزارش از: سمیرا معارفی،‌ خبرنگار ایسنا- منطقه همدان

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=9116
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه