میهن صنعت:

مسکن مهر طرحی ناموفق از نظر مردم

میهن صنعت: در مناظره‌ای که از شبکه یک سیما درباره‌ طرح مسکن مهر تنها با حضور یک مخالف پخش شد؛ نتیجه‌ نظرسنجی مردم نشانگر این بود که بیشتر از نیمی شرکت‌کنندگان این طرح را ناموفق ارزیابی کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در بخش اول مناظره‌ افشین پروین‌پور، کارشناس مسکن به عنوان موافق طرح مسکن مهر درباره‌ اساس و بنیان این طرح اظهار کرد: بحث را از فقر اقتصادی خانوار آغاز می‌کنم که تعریف آن این است که ناتوانی خانوار در تامین نیازهای اساسی با توجه به درآمدش باعث فقر اقتصادی می‌شود.

 

وی افزود: در ارقامی که آمارها نشان می‌دهد، گروه کالایی که بیشترین سهم را در سبد کالای خانوار دارد مسکن است؛ به این معنی که اگر بخواهیم فقر اقتصادی را در کشور ریشه‌کن کنیم اول باید به سراغ مسکن برویم یعنی با تامین مسکن در کشور می‌توانیم فقر اقتصادی را ریشه‌کن کنیم.

 

پروین‌پور درباره‌ بحث تامین مسکن که به چه صورت باید انجام شود، خاطر نشان کرد: در اصل 31 قانون اساسی ذکر شده که داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی و دولت موظف است زمینه‌ اجرای این اصل را فراهم کند؛ یعنی عبارت تامین مسکن متناسب با نیاز در قانون اساسی ذکر شده است.

 

این کارشناس مسکن تاکید کرد: این بحث بسیار کارشناسی و در ادبیات سیاست‌گذاری مسکن در دنیا بسیار مهم است.

 

وی با اشاره به سه شاخص اساسی در بحث مسکن متناسب با نیاز مردم ادامه داد: شاخص‌های فنی و سازه‌ای، معماری و شهرسازی و اقتصادی باید در این بخش در نظر گرفته شود.

 

در ادامه برنامه نیز ایرج رهبر، عضو کانون انبوه‌سازان کشور به عنوان مخالف طرح مسکن مهر معرفی شد اما اظهار کرد: مخالف طرح مسکن مهر نیستم چون از دیدگاه یک انبوه‌ساز کار تولید مسکن را بسیار ارزنده و ارزشمند می‌دانم.

 

وی طرح مسکن مهر را طرحی مناسب ارزیابی کرد و افزود: در کشور ما نیاز بسیاری به مسکن داریم و دولت هم موظف است طبق قانون اساسی برای افراد جامعه، مسکن تدارک ببیند.

 

عضو کانون انبوه‌سازان کشور تاکید کرد: طرح مسکن مهر یک طرح انقلابی و بسیار بزرگ بود و من بعید می‌دانم که بتوانیم در آینده طرحی با این ابعاد را دوباره تکرار کنیم.

 

رهبر با اشاره به این‌که یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی شهری و به همین تعداد واحد مسکونی روستایی در مدت چهار سال ساخته شد، تصریح کرد: این کار بسیار سخت و مشکل است چون کار ساخت‌ و ساز بسیار سخت است.

 

وی خاطر نشان کرد: بسیار خوشحالم که این فرصت به انبوه‌سازان داده شد تا پتانسیل‌های خود را نشان دهند و بتوانند به طور کلی پتانسیل‌های انبوه‌سازی را ارتقا دهند.

 

این عضو کانون انبوه‌سازان کشور ادامه داد: در حال حاضر قالب‌سازان ما پیشرفت کرده‌اند و خوشحالم که توانستیم در این سطح پیش رویم و این حجم انبوه‌سازی را انجام دهیم.

 

به گزارش (ایسنا)، رهبر درباره‌ برنامه‌های دولت جدید نیز خاطر نشان کرد: دولت جدید برنامه مشابهی مانند مسکن مهر ندارد و طرح‌هایی مثل مسکن اجتماعی حجم بسیار کمی دارند؛ به‌طوری که هنوز این طرح‌ها عملیاتی نشده و در تامین منابع مالی آن مشکلاتی وجود دارد.

 

وی تاکید کرد: طرح مسکن مهر به مردم کمک کرد پس‌انداز معکوس داشته باشند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=49804
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه