«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

مسکن همچنان بر مدار گرانی؟!

طی چند ساله ی اخیر بازار مسکن از جایگاه قابل توجهی برخوردار بوده عمدتا در میان مردم ما به عنوان یک کالای سرمایه ای بسیار مهم تلقی می شود قریب به ۵ سال است که بازار مسکن در وضعیت نه چندان جالبی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، طی چند ساله ی اخیر بازار مسکن از جایگاه قابل توجهی برخوردار بوده عمدتا در میان مردم ما به عنوان یک کالای سرمایه ای بسیار مهم تلقی می شود قریب به ۵ سال است که بازار مسکن در وضعیت نه چندان جالبی قرار گرفته است. نوسانات بازار ارز و اعمال دوباره تحریم ها موجب آشفتگی بیش از پیش بازار مسکن شده است. طبق گزارش دفتر برنامه ریزی اقتصاد مسکن معاونت مسکن متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در اردیبهشت ماه امسال ۵ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان برآورد شد که نسبت به فروردین سال جاری ۷.۲ درصد و نسبت به اردیبهشت ماه سال ۹۶ معادل ۳۴.۲ درصد افزایش داشته است.

رشد ناگهانی قیمت مسکن و نوسانات ‌پی در پی سبب شد تا بخش زیادی از مردم دست از فروختن واحد های خود بکشند به طوری که هم اکنون میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه یک تهران با ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به عنوان گرانترین منطقه پایتخت در اردیبهشت ماه و ۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان میانگین هر متر مربع آپارتمان در منطقه ۱۸ تهران به عنوان ارزان ترین منطقه خرید فروش مسکن در ماه گذشته تعیین شده است.  

از نکات جالب توجه در گزارش وزارت راه و شهرسازی تمایل خرید مردم به واحد های کلنگی بوده در ماه گذشته واحدهای با سن کمتر از ۵ سال با متوسط قیمت ۷ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان بالاترین قیمت معاملات مسکن را داشته اند با این حال در خردادماه امسال رتبه دوم گران قیمت ترین واحدهای مسکونی با واحدهای بالای ۲۰ سال با متوسط قیمت ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار دارند که نشان دهنده افزایش تمایل خرید به واحدهای کلنگی در معاملات مسکن تهران است.

اما از نکاتی که نشان دهنده وضعیت نه چندان جالب بازار مسکن به خصوص بازار کساد مشاورین املاک دارد تشدید وضعیت رکود در بازار شان نسبت به سال گذشته بوده به طوری که تعداد معاملات مسکن در خردادماه امسال کاهش چشمگیری داشته و به ۱۵ هزار و ۲۰۹ فقره رسید که نسبت به اردیبهشت ماه امسال ۲۱.۸ درصد و نسبت به خرداد سال گذشته ۲.۹ درصد کاهش داشته است.

رشد ادامه دار و افسار گسیخته ی نرخ ارز ‌و تشدید تحریم تا تاثیر مستقیم بر بازار مسکن دارد همچنین طی ده ساله اخیر بانک ها محرک بازار مسکن بوده اند لذا در این بین نقش بانک ها از جمله جایگاه های ویژه تیم وضعیت خواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=156299
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه