وزیر صنعت ، معدن و تجارت:

مشكل كنونی وارد كنندگان مواد اولیه جابجایی پول است

ميهن صنعت : وزیر صنعت ، معدن و تجارت مشكل كنونی وارد كنندگان مواد اولیه تولید را جابجایی پول دانست و گفت: بانك مركزی محدودیتی برای تامین ارز مرجع با نرخ 1226 ریال ندارد.


به گزارش ميهن صنعت به نقل از  ایرنا ، ‘ مهدی غضنفری ‘ درحاشیه بازدید از نمایشگاه اصناف و شبكه توزیع زنجیره ای گفت: برخی وارد كنندگان مواد اولیه تولید مشمول دریافت ارز با نرخ 1226 ریال ، از نبود قدرت جابجایی پول مثل گذشته گلایه دارند كه بانك مركزی و وزارت اقتصاد به طور قطع تدابیری برای افزایش قدرت جابجایی پول را در پیش خواهند گرفت .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تاكید براینكه ، كشور درشرایط مضیقه ارزی قرار ندارد، افزود: این گونه نیست كه بانك مركزی قادر به تامین ارز وارد كنندگان مشمول دریافت ارز با نرخ مرجع نباشد ، برخی مشكلات این بانك مربوط به جابجایی پول است .

نمایشگاه اصناف و شبكه توزیع زنجیره ای از 31 خرداد تا دوم تیرماه در فضایی به وسعت یك هزار متر مربع در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی دایر است .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت درباره جابجایی پول از سوی بانك مركزی به خبرنگاری پاسخ داد : این بانك منابع كافی برای انجام تعهدات خود را دارد اما فقط باید نظام جابجایی متفاوتی را مورد استفاده قرار دهد كه این امر نسبت به گذشته زمان براست و امید می رود بانك مركزی به زودی این مسئله را حل كند .

وزیرصنعت ، معدن و تجارت با بیان اینكه كمیته ارز به تازگی جلسه ای نداشته ، گفت: مصوبات قبل به قوت خود باقی است ، برخی موضوعات در كمیته های دیگر دولت و یا ستاد تدابیر به بحث و بررسی گذاشته شده و موضوعات جمع بندی می شود .

غضنفری گفت: پس از اتفاقات بازار ارز در تقسیم كاری، وظایف هر یك از دستگاه ها مشخص شد تا آنها باید به تكالیف خود عمل كنند .

**اعلام ابزارهای جدید تامین مالی در روز یكشنبه آینده

وزیر صنعت معدن و تجارت در باره رفع كمبود نقدینگی واحدهای تولیدی به برگزاری چند نشست تخصصی با دستگاه های دولتی، بخش خصوصی و تشكل ها درباره ابزارهای متنوع سازی تامین مالی اشاره كرد .

غضنفری توضیح داد: نشست های اولیه درهفته گدشته و قبل از آن برگزار شده است .

وی با اشاره به برپایی جلسه هفته آینده برای اعلام ابزارهای جدید تامین مالی و ابراز امیدواری كرد تا هر كدام از دستگاه ها از جمله صندوق توسعه ملی ، بانك مركزی راهكارها و برنامه های خود را برای سال 91 اعلام كنند .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینكه اكنون ال سی ریالی درحال اجرا و عملیاتی است ، گفت : دراین بخش موضوع ذینفع واحد و سقف آن مطرح است كه انتظار می رود با پایان یافتن پرونده سه هزار میلیارد تومانی تخلف بانكی و مجازات متخلفان ، نظام بانكی فعالیت های خود را با قوت ادامه دهد.

وی در باره تنزیل مجدد ال سی ریالی نیز گفت : تحقق این امر نیازمند مصوبه شورای پول و اعتبار است .

**تصمیم مدیران برخی واحدهای تولیدی برای تغییر برنامه تولیدی

غضنفری در باره ارتباط كاهش تولید با افزایش قیمت ها به خبرنگاری پاسخ داد: برخی تغییرات برنامه تولیدی ، خاص خود مدیران واحدها است كه به عنوان مثال در سه نوع محصول تولیدی خود ترجیح می دهد در آن بخش كه مشتری بیشتر دارند ، فعال تر شده و خط دیگر تولید را كاهش داده یا تعطیل كنند .

این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با یادآوری اینكه ممكن است برخی واحدها كاهش تولید داشته باشند، افزود: این واحدها درانتظار كمك بانك مركزی برای دریافت ارز با نرخ مرجع 1226 ریال هستند تا واردات خود را انجام دهند كه به دلیل مشكلات بانك مركزی ممكن است ناچار شوند تا واردات مواد اولیه خود را با نرخ ارز آزاد 1600 تا 1700 تومان انجام دهند كه دراین صورت در قیمت گذاری كالای تولیدی آنها برای عرضه در بازار دچار مشكل می شویم .

** تخلیه 20 هزارتن كنجاله از بندر امام

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به خبرنگاری در باره وضعیت قیمت شیر و خود داری دامداری ها ازعرضه شیر با نرخ مصوب گفت: بسیاری از دامداران و تولید كنندگان صنایع لبنی قیمت های مصوب را پذیرفته و اعمال كرده اند .

غضنفری با بیان اینكه تنها برخی دامداران مصوبات را اجرا نكرده اند ، علت این امر را توزیع نشدن نهادهای دامی به میزان كافی دانست و افزود: این دامداری ها اعلام كرده اند كه شش تا 15 روز پس از دریافت نهاده ها، شیر را ارزان عرضه می كنند .

وی ادامه داد : در خصوص تامین نهاده های دام و طیور و كاهش قیمت شیر با موضوع زمان بر بودن این فرایند مواجه هستیم

وزیر صنعت ، معدن و تجارت تاكید كرد: هفته گذشته به دلیل اینكه یكی از كشتی های حامل نهاده های دامی با مشكل رو به رو شده بود ، ارسال نهاده ها كاهش یافت و به همین دلیل نهاده های دامی كمتری در اختیار واحدهای تولیدی قرار گرفت .

وی پیش بینی كرد تا 24 ساعت آینده ، 20 هزارتن كنجاله از بندر امام تخلیه شود كه دراین صورت مرغداری ها و دامداری ها نهادهای ارزان قیمت را تحویل می گیرند و نرخ شیر نیز كاهش می یابد .

** گزارشی از صادرات شیر دریافت نشده است

غضنفری درپاسخ به خبرنگاری درباره صادرات شیر توسط برخی دامداران در روزهای اخیر گفت : همیشه محصولات كشاورزی به صورت محدود صادر می شود اما تاكنون گزارشی مبنی بر صادرات شیر اعلام نشده است .

وی با اشاره به اینكه در مورد صادرات محصولات كشاورزی سخت گیری نمی شود ، گفت: ممكن است برخی تولیدات شیر به مصرف كننده محلی در نقاط مرزی عرضه شود ، اما گزارشی از صادرات انبوه شیر داده نشده است .

** مشكل حمل ونقل باعث صادرات میعانات گازی و پتروشیمی

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره كاهش صادرات میعانات گازی و پتروشیمی در دو ماه نخست امسال گفت: مشكل حمل ونقل و تحریم های اعمال شده بر روی برخی كشتی ها مشكلاتی را برای این بخش ایجاد كرد كه منجر به كاهش صادرات شد .

غضنفری به اظهارات مسوولان وزارت نفت اشاره كرد و گفت كه از نظر آنها این مشكل حل شده است و از این پس شاهد افزایش صادرات میعانات گازی و پتروشیمی خواهیم بود .

غضنفری ادامه داد: محدودیت های ناشی از اجرای نظام كدینگ كالاهای وارداتی (شبنم ) ، استاندارد و ایران كد به عنوان مدیریت واردات محدودیت هایی را برخی كالاها ایجاد كرده است موضوعی كه دولت با هدف خالی كردن بازار از كالاهای بنجل و غیر كیفی دنبال می كند.

** اجرای یكسان بسته های حمایتی برای صنوف تولیدی با صنعت

وی در باره نحوه محاسبه نرخ انرژی صنوف تولیدی نیز توضیح داد: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تلاش شد تا اصناف تولیدی قیمت كمتری را برای حامل های انرژی نسبت به صنوف توزیعی پرداخت كنند ، اما بازهم با قیمتی كه به صنعت پرداخت می شد ، فاصله داشت .

به گفته غضنفری، براساس موافقت رییس جمهوری و كمیته هدفمندی یارانه ها مقرر شد تا با اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها نحوه نرخ حامل های انرژی صنوف تولیدی و صنعتی یكسان محاسبه شود.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینكه هنوز زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها مشخص نیست ، ادامه داد : اصناف درخواست كردند كه محاسبه یكسان نرخ یارانه صنوف تولیدی و توزیعی هرچه زودتر اجرا شود.

** تورم با موضوع گرانفروشی در نظام توزیع متفاوت است

وی در پاسخ به پرسشی درباره برخی تخلفات صنفی گفت: در زمان حاضر حدود 3 میلیون واحد صنفی در كشور فعال است كه در همراهی با دولت، رعایت حقوق مصرف كننده و بهبود فضای كسب و كار بر مبنای دین توجه وافر دارد .

غضنفری افزود: ممكن است تخلفاتی در بازار توسط برخی صورت گیرد كه دراین صورت سازمان های حمایت مصرف كنندگان و تولید كنندگان و تعزیرات حكومتی با آن برخورد می كنند ، اما درصد متخلفان نسبت به جامعه اصناف بسیار ناچیز است .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، ضمن با اهمیت خواندن نقش اصناف در بازار گفت: آنها در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها همراهی خوبی با دولت داشتند و در زمان حاضر نیز تلاش می كنند تا كالاها را به موقع به دست مصرف كنندگان برسانند ، بنابراین باید به آنها احترام گذاشت .

وی ادامه داد : اگر در جامعه تورم شكل می گیرد ، این مساله با موضوع گرانفروشی در نظام توزیع متفاوت است ، بنابراین اگر یك واحد صنفی كالایی را از حلقه قبلی گران تر تهیه كند و مجبور شود آن را گران تر بفروشد ، این شرایط تخلف صنفی محسوب نمی شود.

غضنفری گفت: بخشی از حلقه گرانی ارتباطی با جامعه اصناف ندارد و با درصد ناچیزی ازصنوف كه نسبت به نرخ ها بی توجهی می كنند از طریق تعزیرات حكومتی برخورد می شود .

** جلسه با معاون اول برای حل مشكل اصناف

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر در باره اظهارات رییس شورای اصناف در مراسم روز ملی اصناف -یكم تیرماه- مبنی بر عملیاتی نشدن برخی مسائل آنها گفت : بسیاری از درخواست های آنها عملیاتی شده و بخشی از آنها اجرا نشده است .

وی گفت : اصناف نسبت به ارایه برخی مدارك همچون مفاصاحساب جهت دریافت تسهیلات بانكی انتقاد دارند كه در حقیقت موضوعی فنی است .

غضنفری توضیح داد: در واقع میزان تسهیلاتی كه قرار است بانك های عامل به اصناف پرداخت كنند ، مشخص است ، از سویی سود تسهیلات آنها نیز پرداخته شده اما اصناف توقع دارند مدارك آسان تری از آنها خواسته شود كه این موضوع قرار است در نشست روزهای آینده معاون اول مطرح شود .

وی افزود: مشخص نبودن مرجع صادر كننده پروانه فعالیت رستوران یا هتل ها ، اختلاف میان اتحادیه ها و شهرداری در برخی استان ها برای مدیریت تاكسی های درون شهری از جمله مسائلی است كه اصناف نسبت به آن انتقاد دارند و با توجه به مصوبه دولت درخصوص تاكسی ها امید است كه این موضوع به زودی حل شود .

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1517
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه