میهن صنعت :

مشوق های صادراتی باید در غالب تسهیلات به خودروسازان پرداخت شود

در برنامه پنجم هیچگونه عوارضی برای صادرات خودرو در نظر گرفته نشده است بلکه برای صادرات خودرو مشوق های صادراتی نیز لحاظ شده است و در حال حاضر قوانین موجود در کشور کاملا راهگشا و حمایت کننده صادرات خودرو و قطعات است ،بنابراین ضرورتی نسبت به تعیین قانون برای


 به گزارش میهن صنعت به نقل از خبرخودرو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که مشوق ها  باید جای عوارض صادرات را بگیرد گفت: در برنامه پنجم هیچگونه عوارضی برای صادرات خودرو در نظر گرفته نشده است بلکه برای صادرات خودرو مشوق های صادراتی نیز لحاظ شده است و در حال حاضر قوانین موجود در کشور کاملا راهگشا و حمایت کننده صادرات خودرو و قطعات است ،بنابراین ضرورتی نسبت به تعیین قانون برای صادرات در کشور وجود ندارد.

حسن نژاد در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: تولید کنندگان وخودروسازانی که قصد صادرات و ارز آوری به کشور را دارند سوبسید و امتیاز هایی دریافت می کنند تا بهای تمام شده خودرو کاهش یابد که همین امر باعث رقابتی شدن نرخ خودرودر بازار های صادراتی می شود.

وی افزود: این جوائز صادراتی غالباً بصورت سهام به خودرو سازان پرداخت می شود که لازم به ذکر است میزان پرداخت این جوایز نیازمند بحثهای کارشناسی است که مشخص می کند که این میزان جوایز ،آیا نیاز های خودروسازان را برآورده می کند. یا خیر

 وی با اشاره به در نظر گرفتن جوایز صادراتی برای صادرکنندگان از سوی دولت گفت:پیش از این ارائه جوایز صادراتی با تاخیر صورت میگرفت اما در قانون رفع موانع تولید مصوب گردید تا جوایز صادراتی هر ساله در بودجه سالیانه برآورد شود تا این جوایز با تاخیر به صادرکنندگان ارائه نشود.

 وی با بیان این مطلب که جوائز صادراتی باید در قالب تسهیلات پرداخت شود گفت: دولت می تواند بجای پرداخت سهام ارائه تسهیلات بانکی را برای خودروسازان در نظر گیرد و تسهیلاتی با نرخ بهر ه اندک به آنها اعطا کند زیرا ارائه مشوق های صادراتی با اخذ بهره بانکی دو برابر به نفع خودروسازان نمی باشد و هزینه هارا دوچندان می کند.

وی تصریح کرد: بجای اینکه هزینه ها افزایش یابد و یک سری هزینه ها در غالب جایزه جبران شود لازم است بهره های بانکی کاهش یابد تا خودروسازان بتوانند صادر کنندگان موفقی در بازار های جهانی باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزایش صادرات خودرو را جز با رقابت پذیری میسر ندانست وگفت: تنها راه فروش خودرو در بازار های خارجی رقابت پذیری قیمت است و قیمت رقابت پذیر نخواهد شدجز با بهای تمام شده پایین و بهای تمام شده کاهش نمی یابد مگر آنکه هزینه های تامین مالی کاهش یابد.

حسن نژاد افزود: با بستن درها و افزایش تعرفه های گمرکی خودروسازان کشور نمی توانند صادر کننده  خوبی باشندو این مشکلات  فقط از طریق بانک حل خواهد شد و نیازمند کاهش همه هزینه ها است.

وی خواستار اقدام اساسی مجلس در راستای تامین نقدینگی از سوی بانکها به خودروسازان شد و گفت: سیستم بانکی کشور دارای مشکلات عدیده ای است که در صورتیکه مجلس نهم در این 4سال فقط بتواند مشکل بانکها را حل کند به اندازه 30 سال خدمت کرده است و از این طریق می توانند خودروسازان نیز  محصولات خودرا بصورت رقابتی تولید کنند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=3797
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه