مشکلات قیمت گذاری خودرو با خصوصی سازی مطلق این صنعت برطرف می شود
میهن صنعت : اعمال تحریم در صنعت خودروسازی مسئله جدیدی نیست و این صنعت مدتهاست که دستخوش تحریم ها قرار گرفته است از این رو تحریم های جدید نمی تواند تحول اساسی در وضعیت کنونی ایجاد کند و به نظر می رسد این مرحله نیز قابل عبور است .
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در خصوص تأثیر تحریم های اخیر بر صنعت خودروسازی گفت : اعمال تحریم در صنعت خودروسازی مسئله جدیدی نیست و این صنعت مدتهاست که دستخوش تحریم ها قرار گرفته است از این رو تحریم های جدید نمی تواند تحول اساسی در وضعیت کنونی ایجاد کند و به نظر می رسد این مرحله نیز قابل عبور است .
حمیدرضا فولادگر در ادامه گفتگو با خبر خودرو افزود : تأثیرات تحریم های اعمال شده گریبانگیر تمامی صنایع از جمله صنعت خودروسازی شده است. از سویی بانک ها و موسسات مالی و مسائل ارزی نیز از آنها مصون نمانده اند .
وی به راهکارهای مقابله با تحریم ها اشاره کرد و اظهار داشت : در حال حاضر با توجه به وضعیت کنونی حاکم بر صنعت خودروسازی ، این صنعت می تواند با تکیه بر تولید ملی قطعات و حمایت از قطعه سازان داخلی در مقابل تحریم ها ایستادگی کند .
غضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان تولید داخلی قطعات تصریح کرد : هم اکنون بیش از 90 درصد از قطعات خودروهای داخلی در ایران تولید می شود و از این لحاظ وابستگی صنعت خودروسازی به خارج از کشور کمتر از 10 درصد است که این وابستگی اندک نیز می تواند با همت مهندسین و متخصصین قطع شود .
وی در ادامه تصریح کرد : از صنعت خودروسازی انتظار می رود که با اجرای صحیح سیاست های اصلی تدوین شده در این صنعت ، رقابت پذیر باشد و کیفیت محصولات تولید شده را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد .
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مشکلات ناشی از قیمت گذاری خودروها را حاصل عدم خصوصی بودن مطلق صنعت خودروسازی دانست و گفت : بلاتکلیفی صنعت خودروسازی در خصوص دولتی یا خصوصی بودن آن منجر به مشکلات ناشی از قیمت گذاری شده است در صورتیکه اگر این صنعت به طور کامل خصوصی باشد میتوان قیمت گذاری را به صورت مستقیم زیر نظر متولیان آن با توجه به بازار عرضه و تقاضا انجام داد اما در حالت فعلی که بنا بر ادعای متولیان خودروساز ، این صنعت کاملاً خصوصی است در حالیکه عملاً نگاه های دولتی به این صنعت می شود ، مشکلات قیمت گذاری پا بر جا خواهد ماند .
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه در راستای حل مشکلات ناشی از قیمت گذاری خودرو تصریح کرد : در صورتیکه سیاست های اصل 44 قانون اساسی به اجرا در آید و این صنعت به سمت خصوصی سازی مطلق پیش رود مشکلات ناشی از قیمت گذاری نیز برطرف خواهد شد و خود تولیدکنندگان بر روی محصولاتشان قیمت گذاری کنند .
حمید رضا فولادگر در خاتمه با توضیح راهکارهایی برای خصوصی سازی مطلق گفت : از جمله گام هایی که در راستای خصوصی سازی مطلق باید برداشته شود ، شفاف سازی سهام هاست زیرا درحال حاضر سهام های خودروسازی شبه دولتی و شبه خصوصی است و باید به سهام های کاملاً خصوصی تبدیل شود همچنین عرضه باقی سهاو باید به صورت رقابتی انجام گیرد و بخش هایی که درارای سهام هستند در هیأت مدیره حق تصمیم گیری داشته باشند و نمایندگانی را انتخاب کنند . در این راستا دولت نیز می تواند به میزان سهام خود در خصوص مسائل مطرح شده اظهار نظر کند .