میهن صنعت :

مشکل بانکی ایران خودروی آذربایجان رفع شده‌است

میهن صنعت : وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: مشکل بانکی ایران خودروی آذربایجان حل شده و باید اقدامات لازم در این رابطه را انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، محمدرضا نعمت‌زاده در پاسخ به این سئوال که ایران خودرو اعلام کرده تمایلی برای ادامه کار در ایران خودروی آذربایجان ندارد، اظهار کرد: در این رابطه اطلاعی ندارم اما این مجموعه بخش خصوصی است و آزاد هست در این موارد تصمیم‌گیری کنند.

 

وی در رابطه با کارخانه ذوب و طرح‌های نیمه تمام مس سونگون نیز افزود: به زودی برای تسریع در طرح‌های نیمه تمام این مجموعه تصمیماتی گرفته می‌شود.

 

وزیر صنعت معدن و تجارت وعده تکمیل طرح‌های نیمه تمام مس سونگون را داد و گفت: تلاش خواهیم کرد تا پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام مس سونگون تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

مهر ماه 89 با حضور رئیس‌جمهور وقت مجموعه‌ای تحت عنوان ایران خودروی آذربایجان در 30 کیلومتری تبریز کلنگ‌زنی شد و بعد از چهار ماه نیز آغاز به کار آزمایشی آن با حضور استاندار آذربایجان‌شرقی کلید خورد مجموعه‌ای که در آن زمان عنوان شد این کارخانه با مشارکت 60 درصدی بخش خصوصی و 40 درصدی سهم دولتی گروه صنعتی ایران خودرو و با سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد ریالی در زمینی به مساحت 450 هزار متر مربع آغاز به کار کرده و قرار بود در فاز نخست این کارخانه خودروی سواری 206 و 207 با ظرفیت اسمی 200 هزار دستگاه در سال تولید و روانه بازارهای مصرفی کند که تنها خودروی تولیدی 206 مدل صندوقدار این مجموعه نیز همزمان با افتتاح آزمایش آن به موزه این کارخانه رفت که با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد تنها تولید این مجموعه تولیدی نیز لقب خواهد گرفت.

اما بعد از گذشت 2 سال از آغاز تولید آزمایشی این مجموعه نه تنها افتتاح رسمی آن صورت نگرفت و تنها 5 دستگاه و شاید هم کمتر از این تعداد محصول در این مجموعه عظیم تولید شد بلکه کل مجموعه تعطیل شده و کارکنان آن نیز سرگردان شدند.

شاید علاوه بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی که در این طرح صورت گرفته و آموزش بیش از 600 نفر با صرف هزینه قابل توجهی که حتی طی مقطعی سخنانی از اعزام نفراتی به فرانسه برای آموزش‌های لازم شنیده شد اثرات اجتماعی این تعطیلی مهمتر به نظر می‌آید چرا که براساس شنیده‌های حداقل 500 نفر در این مجموعه در راه‌اندازی آزمایش این کارخانه خودروسازی آغاز به فعالیت کردند که با خانه‌نشین شدن این افراد و در نتیجه بیکاری آنها لطمات جبران ناپذیری به خانواده‌های آنان تحمیل خواهد کرد.

به گزارش فارس اکنون بعد از گذشت چند سال ایران خودروی آذربایجان از ادامه کار در این مجموعه خودداری می‌کند و اعلام می‌کند تمایلی برای تکمیل این پروژه ندارد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=25914
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه