ميهن صنعت :

معادله دو مجهولی تعیین قیمت خودرو فردا حل می شود؟ / دولتی بودن، مشکل صنعت خودرو

ميهن صنعت : تورم بخشی از سوی بانک مرکزی و شاخص کیفیت از جانب سازمان استاندارد برای حل معادله تعیین قیمت خودرو، فردا، یکشنبه، هشتم اردیبهشت رسما اعلام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، طبق فرمولی که شورای رقابت برای محاسبه تعیین قیمت خودرو اعلام کرده است، تورم بخشی (P) و شاخص کیفیت(dz) دو مجهولی است، که باید از طرف بانک مرکزی و سازمان استاندارد اعلام شود تا قیمت خودرو 92 به دست آید.

بنابر این گزارش، بعد از اعتراض خودرو سازان به فرمول ارائه شده، توسط شورای رقابت دست به کار شده و فرمول طراحی شده برای افزایش  قیمت به نفع خود را اعلام کردند که بی فایده و از نظر برخی ها غیر منطقی بود.

در همین راستا عیسی امامی، عضو شورای رقابت، در گفتگو با خانه ملت با اشاره به دو جای خالی فرمول محاسبه قیمت خودرو گفت: نرخ تورم بخشی و شاخص کیفیت از سوی بانک مرکزی و سازمان ملی استاندارد در خصوص قیمت‌گذاری‌نهایی خودرو، تا روز یکشنبه به صورت رسمی اعلام می‌شود و در صورتی که دستگاه‌های اجرایی نسبت به تعیین قیمت‌های جدید خودرو اقدام نکنند شورای رقابت برای تعیین قیمت ورود پیدا می کند.

                                                مشکل صنعت خودرو دولتی بودن آن است
مصطفی رضا حسینی قطب آبادی با بیان اینکه مشکل اصلی خودروسازی کشور دولتی بودن است و تا زمانی که سایپا و ایران‌خودور به بخش خصوصی واگذار نشوند، هیچگاه رقابت سالم و سازنده در جهت ارتقاع سطح کیفی و افزایش خدمات صورت نمی‌پذیرد اظهار داشت: آنچه که به طور کلی اتفاق می افتد، دو حالت دارد؛ یا در اختیار دولت است یا در اختیار دولت نیست؛ اگر خارج از اختیار دولت است اعلام کند که توان تنظیم اقتصاد کشور را ندارد یا اینکه این افزایش قیمت ها در اختیار دولت است.

خودرو سازان نیز ضمن گلایه از شورای رقابت خواستار دخالت رئیس دولت شدند و با بیان اینکه طبعیت از این فرمول موجب ورشکستگی خواهد شد تصریح کردند: سال مبنا در قیمت‌گذاری خودرو، اشتباه تعیین شده و در سال گذشته سازمان حمایت به جای موافقت با افزایش 30 درصدی قیمت خودرو تنها با 6 درصد آن موافقت کرد، به همین دلیل قیمت‌های مبنا نرخ‌های صحیحی نیست.

 طرز تهیه پراید با افزودنی های بی‌نام و نشان
غضنفری وزیر صنعت ضمن اعتراض به عملکرد شورای رقابت تاکید کرد: وقتی شورای رقابت از خودروساز می پرسد چرا قیمت فلان خودرو بالاست او لیست بلند و بالایی از قیمت قطعاتی را نشان می دهد که گران شده است. اگر شما لیست او را بپذیرید کار بیشتری باقی نمی ماند، یعنی قیمت خودرو همان است.

در صورتی که اگر به همان لیست بلند بالای خودروسازان بنگریم متوجه یکسری موارد گنگ می‌شویم که فقط یک هزینه سنگین در جلوی آن درج شده است مانند: سایر مواد داخلی و هزینه خودروسازان و همچنین هزینه تولید، توزیع و فروش.

در پایان یک علامت سوال بزرگ بر بالای سر ملت چشمک می‌زند و بیانگر این سوال است که چرا خودرویی که ساخت داخل و ملی تلقی می شود متحمل چنین هزینه‌های هنگفتی است؟ درصورتی که با این مبلغ می توان خودروهایی با استاندارد و کیفیت بالاتری از خارج از کشور (منظور چین نیست!) خریداری کرد.

به گزارش تين نيوز جدول زیر مقایسه بهای تمام شده و قیمت فروش خودروهای تولیدی شرکت سایپا و مواد لازم برای تهیه یک پراید را نشان می دهد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=16713
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه