میهن صنعت:

معرفی اپلیکیشن خلافی خودرو + لیست خلافی های سال 1402

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«میهن صنعت»،  پلیس راهنمایی و رانندگی برای ایجاد نظم با هدف کاهش تصادف‌های جاده‌ای، همیشه در تلاش است که با وضع قوانین و اعمال جریمه‌های مختلف، راننده‌های پر خطر را ترغیب به پیروی از قوانین راهنمایی و رانندگی کند. برای این موضوع می‌توان قوانین وضع شده در بیماری کرونا را مثال زد که با شیوع این بیماری، پلیس راهنمایی و رانندگی 4 تخلف و قانون را به قوانین اضافه کرد. با این شرایط تمام افرادی که رانندگی می‌کنند، باید به قوانین احترام بگذارند و در صورت عدم رعایت قوانین، جریمه خواهند شد. تجربه نشان داده که بسیاری از راننده‌ها اگر اهرم فشار جریمه‌ها وجود نداشته باشد، ممکن است حادثه ساز شوند و از قوانین پیروی نکنند. همچنین در صورت عدم پرداخت جریمه، مبالغ به عنوان خلافی خودرو برای وسیله نقلیه شما در نظر گرفته می‌شود.

رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از طریق خلافی خودرو

جالب است بدانید که بستن کمربند ایمنی یکی از قوانینی است که با ایجاد جریمه‌های مختلف، فرهنگسازی شد. خب این موضوع نشان می‌دهد که برخی از راننده تمایلی به رعایت قانون ندارند و پلیس راهنمایی و رانندگی برای حفظ جان و سلامت سایر افراد این قوانین را طراحی و اجرا می‌کنند. طبق آمار‌های نشان داده شده، جریمه نقدی نبستن کمربند ایمنی، کاهش تصادف‌ها را به همراه داشته است. در ابتدا که قانون جریمه نقدی برای نبستن کمربند ایمنی صادر شد، افراد زیادی اعتراض کردند، اما با گذشت چند سال، فرهنگسازی و رانندگی صحیح را مشاهده می‌کنیم.

همانطور که می‌دانید برخی از تخلفات در رانندگی بیشتر رخ می‌دهد که حادثه ساز هستند و پلیس راهنمایی و رانندگی برای این موارد هم جریمه در نظر گرفته است. به طور مثال: سرعت غیر مجاز، صحبت کردن با تلفن همراه، عبور از چراغ قرمز و نبستن کمربند ایمنی جزو مواردی است که با جریمه و افزایش خلافی خودرو روبه رو است.

اگر شما هم جزو افرادی باشید که حداقل یک بار خرید و فروش خودرو انجام داده، به طور حتم می‌دانید که استعلام خلافی خودرو یکی از مهم‌ترین شرط‌های معامله است. در ادامه متن درباره چالش استعلام پرداخت خلافی به صورت آنلاین و آفلاین توضیحاتی خواهیم داد.

تعریف خلافی خودرو

خلافی خودرو به این معنا است که راننده تخلفاتی را انجام داده که قانون راهنمایی و رانندگی برای این موارد جریمه در نظر گرفته است. در حقیقت راننده با نقض قوانین راهنمایی و رانندگی دچار تخلف شده و جریمه می‌شود. این تخلفات در پرونده خودرو ثبت خواهد شد و در صورت عدم پرداخت، به عنوان خلافی خودرو ثبت می‌شود. در سال‌های اخیر علاوه بر جریمه‌های نقدی، نمره منفی هم برای راننده‌های خاطی در نظر گرفته شده است. از طرفی در مواقع زیادی دیده شده که عدم پرداخت خلافی خودرو در موعد مقرر زیان مالی را به همراه داشته است. بدین گونه که جریمه‌ها بعد از گذشت مدت زمان مشخصی دوبرابر خواهند شد و اگر شما جزو افرادی باشید که بخواهید خودرو خود را به فروش برسانید در ابتدا باید خلافی خودرو ی خود را صفر کنید.

انواع جریمه رانندگی

پلیس راهنمایی و رانندگی برای ایجاد نظم و فرهنگسازی 4 مدل جریمه را در نظر گرفته است. این جریمه‌ها عبارتند از:

  • تسلیمی
  • الصاقی
  • دوربینی
  • دوبرگی

در جریمه تسلیمی، پلیس راهنمایی و رانندگی برگ جریمه را به راننده متخلف خواهد داد و باید در مدت مشخص به پرداخت آن اقدام کرد.

جریمه الصاقی، بدین گونه است که پلیس راهنمایی و رانندگی تخلف را تشخیص داده اما راننده پشت فرمان خودرو نیست مثل: پارک کردن خودرو در جای پارک ممنون که در این صورت برگه جریمه به شیشه خودرو الصاق می‌شود.

جریمه دوربینی در حال حاضر متداول‌ترین و جدیدترین نوع جریمه است، بدین گونه که دوربین‌های نصب شده در خیابان‌های شلوغ و پرترافیک شهرها، جاده‌ها و اتوبان‌ها، تخلف رخ داده را ثبت می‌کنند و در نهایت جریمه برای مالک خودرو ارسال خواهد شد.

در جریمه دوبرگی، پلیس راهنمایی و رانندگی راننده خاطی را به دلیل عدم توجه به دستور توقف پلیس علاوه ‌بر جریمه نقض قوانین راهنمایی و رانندگی که شامل برگ اول خواهد بود، برای عدم توجه به دستور توقف پلیس نیز جریمه خواهد کرد که شامل برگ دوم خواهد بود.

روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو

به طور تقریبی تمام راننده‌ها از این موضوع اطلاع دارند که اگر به مدت 60 روز جریمه خودرو خود را پرداخت نکنند، جریمه‌ها دوبرابر شده و مبلغ خلافی خودرو بیشتر می‌شود. در صورتی که خلافی خودرو بیش از 1 میلیون تومان باشد، خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی توقیف شده و به پارکینگ منتقل خواهد شد. از این رو استعلام و پرداخت خلافی خودرو اهمیت بسیاری بالایی دارد و جزو دغدغه‌های راننده‌ها است.

انواع روش‌هایی که رانندگان و مالکان خودرو می‌توانند برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو انتخاب کنند به شرح زیر است.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو با مراجعه حضوری به مراکز پلیس 10+

این روش جزو ابتدایی‌ترین انواع استعلام خلافی خودرو است که با استفاده از خدمات مراکز پلیس 10+ انجام می‌شود. با پرداخت مبلغ مشخصی می‌توان ریز خلافی خودروی خود را از پلیس 10+ دریافت کنید و از دستگاه‌های خودپرداز برای پرداخت جریمه‌های خود استفاده کنید.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو با تماس تلفنی

برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو می‌توان با سامانه تلفنی گویای راهبری راجا به شماره  ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس گرفت. برای این کار به کد VIN درج شده در پشت کارت خودروی خود نیاز خواهید داشت.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق پیامک

کد VIN درج شده در پشت کارت خودروی خود را به شماره‌های ۳۰۰۰۵۱۵۱، ۱۱۰۰۰۵۱۵۱ و ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید تا مبلغ خلافی، شناسه قبض و شناسه پرداخت برای شما ارسال شود. سپس می‌توانید از طریق روش‌های مختلف مانند: دستگاه خودپرداز خلافی خودرو خود را پرداخت کنید.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو با کد USSD و بدون نیاز به اینترنت

در این روش کافی است کد دستوری #110* را شماره ‌گیری کنید. در ابتدا عدد ۱ را برای استعلام خلافی خودرو انتخاب کرده و در مرحله بعد باید کد VIN پشت کارت خودروی خود را وارد کنید. پس از این مرحله مفاصاحساب یا استعلام خلافی خودرو برای شما ارسال خواهد شد.

Figure 1استعلام و پرداخت خلافی خودرو

استعلام و پرداخت خلافی خودرو از طریق سایت پلیس راهور

در این روش ابتدا وارد سایت پلیس راهور شده و روی گزینه خدمات کلیک کنید، در ادامه استعلام میزان تخلف رانندگی را انتخاب کرده و با وارد کردن شماره بارکد کارت ماشین می‌توانید برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو اقدام کنید.

استعلام و پرداخت خلافی خودرو با اپلیکیشن‌های موبایلی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حال حاضر اپلیکیشن‌های مختلفی در حوزه‌های مالی فعالیت می‌کنند و خدمات مختلف را برای رفاه حال افراد ایجاد کرده‌اند. استعلام  و پرداخت خلافی خودرو یکی از این موارد است که کافی است به بخش پرداخت قبوض مراجعه کنید و به صورت آنلاین و از طریق اپلیکیشن‌های مختلف خلافی خودرو خود را پرداخت کنید.

به طور کلی بسیاری از افراد و راننده‌ها، قوانین رانندگی را به خوبی رعایت می‌کنند، اما در برخی از مواقع دیده می‌شود که به دلیل فراموشی برخی از قوانین دچار تخلف خواهند شد. عدم خریداری و تمدید بیمه شخص ثالث یکی از این تخلفات است که با توجه به اجباری بودن این بیمه نامه باید تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی این بیمه نامه را داشته باشند، در غیر این صورت با پرداخت جریمه و توقیف خودرو مواجه خواهند شد. همان‌طور که پلیس راهنمایی و رانندگی با تعریف قوانین سخت‌گیرانه و جریمه‌های سنگین تلاش می‌کند تا ریسک تصادف در خیابان‌ها را کاهش دهد، راننده‌ها هم باید به قوانین احترام بگذارند و میزان تخلفات را کاهش دهند.

انتهای رپورتاژ آگهی/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=259060
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه