معرفی «ترین ها»ی بازار سهام در ماهی که گذشت

تداوم بی ثباتی سیاست های اجرایی مانند اعلام ممنوعیت صادرات 50 قلم کالا – که برای مدتی گریبانگیر شرکت های پالایش گاهی، پتروشیمی، معدنی و فلزی شد.


 به گزارش ميهن صنعت همشهري اقتصاد نوشت، چهره خوش بورس و دوره جدیدبازار سهام درحالی بعد از طی شدن روزهای سخت ماه های اردیبهشت تا مرداد ازدهه دوم مرداد ماه به این سو نمایان و شروع شده بود که روند رو به رشد قیمت سهام شرکت های ارزنده و ثبت رکوردهای تازه شاخص و ارزش بازار در روزهای پایانی مهر و چهار هفته آبان هم تکرار شد تا آسمان بورس بیش از گذشته آبی باشد.
 

بررسی روند شاخص بورس از 24 مهر تا 26 آبان نشان می دهد طی این مدت که 22 روز کاری را شامل شد شاخص بورس بعد از ثبت رکورد ارقام بیش از 28 هزار واحدی همچنان به سیر صعودی همراه با نوسان خود ادامه داد و حتی رکوردهای جدیدی را در برابر دیدگان همگان نشاند. به این ترتیب که در نتیجه رشد بهای هر سهم شرکت هایی چون فولادمبارکه، ملی مس، پالایشگاه بندرعباس، چادرملو، گل گهر، سرمایه گذاری غدیر،نفت و گاز پارسیان و غیره، شاخص بورس ابتدا در25 مهر ماه از خط مقاومت 29 هزار واحدی عبور کرد و چند روز بعد یعنی 30 مهر از مرز 30 هزار واحد هم گذشت. این روند درروزهای بعد هم با افت و خیزهایی تکرار شد تا اینکه 6 آبان ارتفاع 31 هزارتایی شاخص هم فتح شد تا نوار رکوردشکنی های این متغیر مهم قطع نشود و در24 آبان به بالاترین رقم ممکن خود یعنی 31هزار و 336 واحدی برسد.
 

علاوه براین ارزش روز بازار سهام – که از ضریب تعداد سهام و آخرین قیمت هر سهم شرکت ها خصوصا شرکت های بزرگ از لحاظ سرمایه اسمی به دست می آید و در کنار شاخص شناسه مهمی برای بررسی وضعیت بورس ها در مقاطع زمانی مختلف محسوب می شود- به مدد افزایش بهای سهام شرکت های بزرگ به رکوردی تازه یعنی به بیش از 142 هزار میلیارد تومان رسید. هرچند به اعتقاد برخی این رکورد با در نظر گرفتن کاهش ارزش ریال نمی تواند قابل اعتنا باشد. به این ترتیب شاخص بورس در شرایطی طی مدت مورد گزارش با افزایش 2 هزار و 355 واحدی قادر به کسب بازدهی بیش از 8 درصدی شد که دراین بین مواضع دور از انتظار وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر نقش بورس کالا و نوسان ارز درگرانی ها و ثبت رکوردهای شاخص بورس به مدد افزایش قیمت محصولات در بورس کالا موجب تغییر جهت کوتاه مدت شاخص و حتی ثبت رکورد بیشترین ریزش روزانه ارقام شاخص در سال جاری با 460 واحد افت شد.
 

در این میان تداوم بی ثباتی سیاست های اجرایی مانند اعلام ممنوعیت صادرات 50 قلم کالا – که برای مدتی گریبانگیر شرکت های پالایشگاهی، پتروشیمی، معدنی و فلزی شد –  و همچنین افزایش عوارض صادراتی محصولات پتروشیمی نگرانی هایی را ایجاد کرد اما قدرت مسائلی چون افزایش سودآوری اغلب شرکت ها درنیمه اول سال مخصوصا شرکت های مرتبط با صادرات و نوسان ارز، روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پایین ماندن میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار سهام و مناسب بودن قیمت سهام اغلب شرکت ها، رکود بازارهای رقیب، ورود نقدینگی های جدید و هرچند اندک، از سرگیری عرضه های عمده شرکت ها در بورس وفرابورس واعلام واگذاری بلوکی شرکت هایی چون پالایشگاه بندرعباس،فولادخوزستان و ذوب آهن وسایرعوامل چنان بود که درنهایت موجب خنثی شدن آثار منفی موثر بر تصمیم گیری های سرمایه گذاران ریسک پذیر بورس شد تا رکوردشکنی های شاخص بورس در دومین ماه از فصل پاییز ادامه داشته باشد.
 

پربازده ترین سهام: در پی رکوردشکنی ها شاخص بورس که به مدد افزایش قیمت سهام شرکت های بزرگ و درجریان انتشارگزارش عملکرد مثبت شرکت ها محقق شد، وضعیت بازدهی سهام اغلب شرکت ها بهبود یافت تا برخلاف گذشته این باربرخی شرکت های بزرگی مانند ذوب آهن و پالایشگاه بندرعباس هم وارد جدول 10 سهم پربازده شده و درکنار شرکت های کوچک و متوسط قرار گیرند.
 

به این ترتیب درحالی درصد بازدهی شرکت های برتر هم از 85 درصد ماه گذشته افزایش یافته که درپی افزایش سودآوری شرکت دوده صنعتی پارس، هر سهم این شرکت در عرض 22 روز کاری بیش از 227 تومان رشد کرد و از 215 به 441 درصد رسید تااین شرکت کوچک و 6 میلیارد تومانی دارای بازدهی 106 درصدی سهام شود. شرکت های پشم شیشه، قند شیرین، شیمیایی سینا، ایران تایر،ذوب آهن،سیمان بهبهان و پالایشگاه بندرعباس هم با بازدهی 85 تا بیش از 51 درصدی حرف های زیادی برای سهامداران و بازارهای رقیب داشتند.
 

زیان ده ترین سهام: اثر منفی افزایش ارز بر تولید وفروش و سودآوری شرکت های خودرویی وعدم  تعیین تکلیف واگذاری بلوک 33 درصدی سهام بانک پارسیان توسط ایران خودرو موجب شد تا این شرکت بزرگ خودروسازعنوان زیان ده ترین سهم بازار ماه گذشته بورس را با منفی 32 درصد به خود اختصاص دهد.چرا که هر سهم این شرکت از 157 به 107 تومان سقوط کرد. چنین وضعیتی برای سهام داده پردازی هم تکرار شد تا این شرکت هم با 32 درصد زیان به روند نزولی خود و خروج سهامداران ادامه دهد. شرکت های آینده سازان بهشت پارس، داروسازی کوثر، نیرومحرکه، ایران خودرو دیزل، حمل و نقل پتروشیمی، مارگارین و پارس خودرو هم با زیان 29 تا 20 درصدی سهام در زمره زیان ده ترین شرکت های بازار بودند.
 

گران ترین سهام: در شرایطی با عرضه اولیه شرکت مشمول اصل 44 پالایشگاه تهران در 19مهر، رکورد گران ترین سهم بازار و عرضه اولیه شرکت های بورسی و فرابورسی بعد از دو سال و نیم شکسته شد که بعد ازحضور این شرکت در فرابورس، بهای هر سهم آن به بیش از 10 هزار و 500 تومان رسید تا بازهم رکورد تازه دیگری در قیمت سهام شرکت ها به دست آید.اما مسئولان سازمان بورس در 30 مهر اقدام به توقف نماد آن به دلیل درخواست اطلاعات کامل کردند تا روند معاملات سهام این شرکت کوچک با سرمایه بیش از 6.1 میلیارد تومانی متوقف شود.
از طرف دیگر افزایش قیمت سهام پتروشیمی پردیس به 4هزار و 548 تومان در کنار کاهش قیمت هرسهم همراه اول به 4 هزار و 418 تومان موجب شد تا این شرکت بعد از دست دادن گران ترین سهم بازار (به دلیل حضور پالایشگاه تهران) رتبه دوم را هم دست داده و به رده سوم نزول کند. شرکت های قند اصفهان، قند لرستان، سیمان قائن، سیمان بهبهان، فولادخوزستان، مگسال و فولاد صبار نور هم با قیمت  های بیش از3345 تا 2115 تومانی هم در میان 10 سهم گران بازار قرار گرفتند.
 

ارزان ترین سهام: رکورد ارزان ترین سهام شرکت های بورسی و فرابورسی در شرایطی ماه پیش توسط شرکت نوش مازندران شکسته و به حدود 16 تومان رسیده بود که این شرکت غذایی همچنان این عنوان ناخوشایند را برای دومین ماه متوالی تکرار کرد. سایر شرکت های این جدول هم شامل مهرکام پارس، سایپا آذین، محورسازان، سرمایه گذاری ملت، لیزینگ خودرو غدیر، سایپا دیزل، پارس خودرو، پلی اکریل ایران و الکتریک خودرو با قیمت  های 44 تا 62 تومانی هرسهم  بودند. درمیان این شرکت ها پارس خودرو سهم تازه وارد جدول ارزان ترین سهام است که جانشین آبگینه شده است.
 

بزرگ ترین شرکت ها ازلحاظ ارزش روزبازار: درکنار تحولات مهم بازار سهام در مدت مورد گزارش، اتفاق مهم دیگری هم در میان شرکت های بزرگ خود رخ داد. به این ترتیب که شرکت  مخابرات از زمان حضور در بورس تا ماه پیش علاوه براینکه با سرمایه اسمی بیش از 4.5 هزار میلیارد تومانی بزرگ ترین شرکت بورس و فرابورس بود، با ارزش روز بیش از 15.5 هزارمیلیارد تومانی درصدر همه شرکت ها ایستاده بود و یکی از شرکت های بسیار موثر و تعیین کننده در روند شاخص بود اما این شرکت بعد از 4 سال این رتبه را ناخواسته از دست داد و برای اولین به رده دوم بزرگان بورس نزول کرد.
 

چرا که  قیمت هر سهم مخابرات از 322 تومان اول سال با 98 تومان کاهش به 234 تومان رسید تا ارزش روزبازار سهام آن از 15.7 هزار میلیارد به حدود10 هزار میلیارد تومان برسد.از طرف دیگر افزایش 76 درصدی سود ملی مس در نیمه اول سال و رشد بهای هر سهم به بیش از 650 تومان موجب شد تا این شرکت مشمول اصل 44 بعد از سال ها دوری عنوان رتبه اول بزرگ ترین شرکت را که زمانی داشت بار دیگر به نام خود کند و ارزش بیش از 11.2 هزار میلیارد تومانی آقای بورس باشد. علاوه بر این فولاد مبارکه هم با ارزش روز بیش از 9.2 هزار میلیارد تومانی رتبه سوم بزرگ ترین شرکت را از همراه گرفت تا این شرکت وابسته به مخابرات هم از رده دوم ماه های پیش به پله چهارم نزول کند.
 

شرکت های پتروشیمی مارون، چادرملو، سرمایه گذاری های امید وغدیر، گل گهر و نفت و گاز پارسیان با ارزش روز بیش از 7.1 تا 4.9 هزار میلیارد تومانی هم موفق به تداوم حضور ماه های پیش در جدول 10 شرکت اول و بزرگ بورس و فرابورس شدند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=7123
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه