جوانپسندترین محصول بازوی لاکچری مدیران خودرو

ملاقات با فونیکس FX در پیست آزادی + مشخصات و تصاویر

فونیکس FX چهارمین عضو خانواده محصولات لاکچری این برند بوده که قرار است در آذرماه به بازار عرضه شود. مدیران خودرو روز گذشته فرصتی فراهم آورده بود تا اصحاب رسانه تست درایوی با فونیکس FX در پیست آزادی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مدیران خودرو از زمان معرفی برند فونیکس در سال گذشته، خبر عرضه کراس اوور جوانپسند و جذاب FX را داده بود. البته در آن روزها تصور می کردیم که نام اومودا 5 برای این خودرو انتخاب شود، اما مدیران خودرو تصمیم گرفت که عضو جدید خانواده فونیکس را با نام FX به بازار عرضه کرد. فونیکس FX چهارمین عضو خانواده محصولات لاکچری این برند بوده که قرار است در آذرماه به بازار عرضه شود. مدیران خودرو روز گذشته فرصتی فراهم آورده بود تا اصحاب رسانه تست درایوی با فونیکس FX در پیست آزادی داشته باشند.

فونیکس بازوی لوکس مدیران خودرو بوده و این شرکت محصولات لوکس و پریمیوم خود را تحت این برند به بازار عرضه می کند. فونیکس FX جدیدترین عضو این باشگاه لاکچری مدیران خودرو محسوب شده که یکی از جدیدترین محصولات چری در بازار جهانی نیز بوده که استایل جذاب و کوپه مانند آن توجه هر فردی را به خود جلب می کند.

 

طراحی ظاهری

فونیکس FX از جدیدترین سبک طراحی محصولات چری بهره می برد. نمای جلویی این خودرو نسبت به سایر محصولات برند فونیکس و چری متفاوت بوده و کاملا سبک طراحی جدیدی را به نمایش می گذارد. فونیکس FX مانند بسیاری از خودروهای امروزی دارای چراغ های جلوی دوتایی بوده که LEDهای روشنایی در روز در بالاترین قسمت پروفیل جلو قرار گرفته اند که وجود نوار کرومی بین آن چهره لوکس تری به این کراس اوور جسور چینی می بخشد.

مقداری پایین تر و درون سپر، چراغ های مه شکن و چراغ های اصلی خودرو قرار گرفته اند. بارزترین ویژگی پروفیل جلوی فونیکس FX را باید جلوپنجره بدون مرز این خودرو با مش بندی خاص آن دانست که در قسمت میانی آن لوگوی فونیکس دیده می شود. این جلوپنجره را می توان نسخه تکامل یافته جلوپنجره کهکشانی معروف چری دانست.

سبک طراحی فونیکس FX هنر در حرکت نام دارد که کاملا این نام برازنده چنین سبک طراحی جسورانه و زیباییست. در نمای جانبی با کراس اووری کوپه استایل سر و کار داریم که به دلیل رنگ مشکی ستون ها و سقف، سقف حالتی شناور پیدا کرده است. فونیکس FX به رینگ های 18 اینچی دو رنگ مشکی و قرمز مجهز شده که تریم قالب رنگ مشکی بوده و در قسمت هایی از رینگ تریم قرمز رنگ دیده می شود. همین ترکیب رنگ مشکی و قرمز نیز در ضربه گیر زیر درب ها، قاب آینه های جانبی و قسمت پایینی سپر جلو نیز دیده می شود که حس و حال اسپرت تری به این خودرو بخشیده است. چراغ های عقب فونیکس FX حالتی نئون تایپ دارند و خوشبختانه حالت به هم متصل ندارند.

به جای آن یک نوار شیشه ای که درون آن چراغ LED تعبیه نشده چراغ ها را به هم متصل کرده که در قسمت میانی آن عبارت انگلیسی فونیکس دیده می شود. نکته جالب در خصوص چراغ ها، ادامه یافتن آنها تا روی گلگیر عقب بوده که از نمای جانبی به طور کامل قابل رویت است. در قسمت پایینی سپر عقب یک دیفیوزر ساده طراحی شده که در دو گوشه آن، خروجی های اگزوز فیک قرار گرفته اند که ای کاش وجود نداشت. در واقع خروجی اگزوز اصلی در زیر سپر مخفی شده است. سقف با شیبی ملایم به شیشه عقب ختم شده که همین باعث شده استایلی کوپه مانند برای این خودرو به ارمغان بیاید.

 

طراحی کابین

اگر کابین تیگو 8 پرو را حداقل یکبار دیده باشید، دیزاین کابین فونیکس FX برایتان چندان عجیب نخواهد بود. البته وجه مشترک کابین این دو خودرو در سبک طراحی نمایشگرهای دیجیتالی روی داشبورد است. فونیکس FX دارای دو نمایشگر دیجیتالی 10.25 اینچی درون یک قاب بوده که یکی نقش نشانگرهای پشت فرمان و دیگری نقش سیستم مالتی مدیا را ایفا می کنند. البته سایز این دو نمایشگر در تیگو 8 پرو هر یک 12.3 اینچ بود. مقداری در کنسول میانی فونیکس FX دیگر خبری از نمایشگر دیجیتالی برای تنظیم سیستم تهویه نیست و به جای آن کلیدهایی لمسی در یک نوار افقی برای تنظیم سیستم تهویه قرار گرفته اند. در ادامه پد شارژ بدون سیم تلفن همراه در کنار یک موبایل باکس قرار دارد.

شیفتر دنده فونیکس FX مانند عمده محصولات جدید چری از نوع الکترونیکی بوده و هیچ اتصال مکانیکی با گیربکس ندارد. البته دیزاین این شیفتر دنده برای فونیکس FX کاملا جدید بوده و با سایر محصولات این برند مانند تیگو 8 پرو و تیگو 7 پرو متمایز است. در کنار این شیفتر دنده یک کلید برای فعال کردن حالت تعویض دنده به صورت دستی قرار دارد. در اطراف آن هم کلیدهای ترمز پارک برقی، اتوهلد، انتخاب مد رانندگی، گرمکن صندلی های جلو، دوربین دید 360 درجه و کلید تنظیم صدای سیستم صوتی قرار دارد. در مقابل راننده یک غربیلک فرمان D شکل قرار دارد که روی آن کلیدهای تنظیم سیستم صوتی، کروز کنترل و تنظیم نمایشگر پشت فرمان قرار دارند.

با توجه به اینکه کراس اوور FX محصولی از برند لوکس فونیکس محسوب می شود، انتظار نداشتیم که در کابین این خودرو از پلاستیک خشک استفاده شود. بیشتر قسمت های رودری ها از جنس پلاستیک خشک بوده و تنها در قسمت دستگیره ها به دلیل پوشش چرم دوزی شده سافت تاچ هستند. رویه داشبورد از جنس پلاستیک نیمه نرم بوده و در کنسول میانی و قسمت های زیرین داشبورد هم از پلاستیک خشک استفاده شده است.

البته این پلاستیک خشک کیفیت مناسبی داشته و شاید دوام بالاتری از پلاستیک های نرم هم داشته باشد. در بالای سر سرنشینان هم یک سانروف مربعی کوچک نصب شده که پانورامیک نیست. به گفته مسئولین چری، با توجه به شیب سقف، امکان طراحی سانروف پانورامیک برای فونیکس FX وجود نداشت. چراکه در این صورت فضای سر در ردیف دوم کاهش پیدا می کرد.

 

مشخصات فنی فونیکس FX

فونیکس FX با دو مشخصات فنی مختلف به بازار ایران عرضه می شود. نسخه ضعیف تر دارای یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور است. این موتور برای انتقال قدرت به چرخ های جلو به گیربکس CVT با 9 دنده شبیه سازی شده متصل شده است. این همان ترکیبی بوده که روی فونیکس تیگو 7 پرو و ام وی ام ایکس 55 پرو هم دیده می شود. نسخه قدرتمندتر فونیکس FX مشخصات فنی مشابه با تیگو 8 پرو دارد. یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت در زیر کاپوت نصب شده که قادر به تولید 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور است. این نسخه فاقد گیربکس CVT بوده و برای انتقال قدرت به چرخ های جلو به گیربکس اتوماتیک دو کلاچه هفت سرعته WET مجهز شده است. هر دو نسخه 1.5 و 1.6 لیتری فونیکس FX در محور جلو دارای سیستم تعلیق مک فرسون هستند. اما نسخه قدرتمندتر دارای سیستم تعلیق مولتی لینک در محور عقب بوده که نسخه ضعیف تر فاقد این سیستم است.

 

تجربه رانندگی

مدیران خودرو نسخه قدرتمندتر 1.6 لیتری فونیکس FX را برای تست درایو در اختیار خبرنگاران قرار داده بود. با توجه به اینکه پیشتر تجربه رانندگی با تیگو 8 پرو را داشتیم، حدس هایی در خصوص عملکرد این خودرو زده بودیم. اما فونیکس FX فراتر از تصوراتمام عمل کرد. ابتدا چند دوری را با کوروش محمدخانی سفیر برند فونیکس در ایران و یکی از قهرمانان مسابقات اتومبیل رانی در پیست آزادی زدیم. کوروش از حس رانندگی این خودرو و عملکرد سیستم پایداری و سیستم های ایمنی آن برایمان گفت. نوبت به خودمان رسید که شنیده ها را تجربه کنیم. شتابگیری اولیه فونیکس FX بهتر از تمام کراس اوورهای چینی بود که تا به امروز تجربه رانندگی با آن را داشتیم. ترکیب موتور قدرتمند، گیربکس دقیق و هوشمند و وزن کم از فونیکس FX چابک ترین کراس اوور چینی موجود در بازار ایران را ساخته است. هماهنگی موتور و گیربکس بسیار عالی بود و تعویض دنده ها دقیقا به موقع انجام می شد. لگ توربو هرچند نامحسوس، اما در دورهای پایین مشاهده می شد که با توجه به بنزین ایران و تک توربو بودن موتور جای تعجب ندارد. اما اصلا این لگ آزار دهنده نبود.

نکته ای که در رانندگی با فونیکس FX توجه ما را جلب کرد، هندلینگ و پایداری این خودرو در پیچ ها بود. فاصله بین دو محور کمتر این خودرو نسبت به تیگو 8 پرو، باعث شده رولینگ بدنه در پیچ بسیار کمتر باشد که همین موضوع سبب بهبود پایداری و سواری این خودرو هم شده است. تقسیم وزن مناسب در کنار سیستم پایداری بوش ورژن 9.3 باعث شده با اطمینان بتوان با فونیکس FX وارد پیچ های تند شد. سیستم پایداری به خوبی از پس مهار این خودرو بر آمده و مانع واژگونی آن می شود. عملکرد سیستم ترمز هم کاملا بدون نقص بوده و با وجود ترمزگیری های پی در پی، هر بار که پدال ترمز با فشردیم به خوبی از پس متوقف کردن و کاهش سرعت این خودرو برآمد.

 

امکانات ایمنی و رفاهی

فونیکس FX یکی از لوکس ترین و گران قیمت ترین محصولات مدیران خودرو بوده و دست پر به میدان آمده تا بتوان ضمن رقابت با خودروهای چینی هم رده، با کراس اوورهای وارداتی نیز رقابت کند. فونیکس FX دارای تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند  شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، اتوهلد، دوربین دید 360 درجه، رادار نقطه کور، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم تثبیت خودرو بین خطوط، هشدار ترافیک در عقب، کنترل کشش، کنترل خودرو در سرازیری، ترمز اضطراری هوشمند، کمکی شروع حرکت در سربالایی، دوربین دنده عقب، نمایشگر دیجیتالی 10.25 اینچی در پشت فرمان، نمایشگر لمسی 10.25 اینچی سیستم مالتی مدیا، سانروف برقی، سنسور نور، سنسور باران، گرمکن صندلی های جلو، صندلی برقی راننده قابل تنظیم در 6 جهت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، درب برقی صندوق عقب، نورپردازی داخل کابین، سیستم صوتی سونی، شیفتر دنده برقی، شارژر بدون سیم تلفن همراه، کول باکس، دریچه سیستم تهویه برای سرنشینان عقب، سیتسم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله و ترمز پارک برقیست.

مدیران خودرو هنوز مطلبی در خصوص قیمت این خودرو اعلام نکرده، ولی لانچ این خودرو به بازار در آذر ماه صورت می گیرد و با نزدیک شدن به زمان عرضه اطلاعات بیشتر از شرایط فروش و قیمت آن منتشر خواهیم کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=254179
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه