به مناسبت روز ملی صادرات؛

مهمترین عامل رونق صادرات در حمایت دولت از تولیدکنندگان

فعالان حوزه صادرات مهمترین عامل رونق صادرات را در حمایت دولت از تولیدکنندگان عنوان کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، توسعه تجارت خارجی و به ویژه صادرات از عوامل موثر در توسعه اقتصادی كشورها محسوب می گردد كه می تواند علاوه بر رشد اقتصادی، موجب افزایش توان رقابت پذیری، افزایش قدرت اقتصادی و سیاسی كشورها درعرصه های بین المللی شود.

در شرایطی که قیمت نفت از 100 دلار برای هر بشکه به محدوده 50 دلار رسیده است با یک حساب سر انگشتی متوجه خواهیم شد که درآمد های نفتی و بطورکلی میزان درآمد کل کشور با افت قابل توجهی روبه رو بوده است و برهمین اساس امروزه ضرورت توسعه صادرات بیش از هر زمان دیگری برای کشور ما احساس می شود.

از سال 1376 ، بیست و نهم مهر ماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی كشور، به عنوان روز ملی صادرات تعیین شد تا بیانگر عزم و اراده ملی برای توسعه صادرات غیر نفتی و درنتیجه توسعه اقتصادی كشور باشد.

مراسم بزرگداشت روزملی صادرات امسال با حضور حسن روحانی رئیس جمهور  برگزار و درآن طبق مصوبه هیئت وزیران 50 شرکت برتر که شامل پنج شرکت ممتاز و 45 شرکت نمونه صادراتی، معرفی می شوند.

به نظر می رسد دولت علاوه بر بزرگداشت این روز که نشان از اهمیت این بخش از اقتصاد است باید برای رفع موانع توسعه صادرات اقدامات جدی انجام داده و حمایت همه جانبه از صادرکنندگان صورت دهد.
 

عدم حمایت دولت و گرانی مواد اولیه مانع اصلی صادرات


محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران درگفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  با اشاره به هزینه های تمام شده در مسئله صادرات، اظهار داشت: در نتیجه بالا بودن هزینه های تولید، قیمت تمام شده نیز افزایش یافته است که در این میان گران بودن مواد اولیه خام نیز این امر را تشدید کرده است؛ همچنین برای واردات مواد اولیه تعرفه هایی وضع شده که مزیت رقابتی کالا را در بازارهای جهانی در تولیدات نهایی کاهش می دهد.

وی با اشاره به قانون ورود موقت در راستای حمایت از تولید، گفت: در سالیان اخیر قوانین مربوط به حمایت از تولید کننده به درستی اجرایی نشده که این امر سبب شده در بخش هایی که مزیت صادراتی برای کشور ما وجود دارد، بازارهای هدف از دست برود.

این فعال حوزه صادرات اظهار داشت: درسال گذشته در تمامی صنایع 13درصد و در صنایع دارای مزیت نسبی شش درصد کاهش صادرات وجود داشته که مهمترین عامل آن گران بودن مواد اولیه صنایع تبدیلی و حذف مشوق های صادراتی بوده است.

وی در ادامه، افزود: درحالیکه که رقبای خارجی در بازار های هدف بویژه کشورهای همسایه از تسهیلات، مشوق ها،یارانه های حمل و نقل و حمایت های دولتی مناسب برخوردار هستند، حذف مشوق ها در کشور ما سبب کاهش توان رقابت در بازارهای هدف شده است.

لاهوتی در پایان تاکید کرد: مهمترین فرصت توسعه صادرات در تاریخ کشور، بازار روسیه بود که با توجه به شرایط و مناسبات سیاسی ایجاد شده و تنش هایی میان تامین کنندگان قبلی انتظار می رفت رشد صادرات صورت گیرد اما خلاء حمایت از صادرکننده مانع تحقق این امر شد.

توسعه صادرات نیازمند حمایت تمام قد دولتی ها/ وقتی رقبا بازار های هدف را از چنگ ما در آوردند

حمل و نقل حلقه مفقوده توسعه صادرات

 فاطمه مقیمی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مشکلات صادرات غیر نفتی، اظهار داشت: در این حوزه مشکلات متعدد وجود دارد بطوریکه باید در ابتدا ساختارهای موجود را اصلاح و سپس به دنبال مطالبات در بازارهای بین المللی رفت.

وی در ادامه به مشکلات بازار داخلی اشاره کرد و افزود: مشکلاتی نظیر بسته بندی، حمل و نقل،دراختیار نداشتن تسهیلات مناسب از جمله مسائلی است که در طول سالیان گذشته تولیدکنندگان با آن دست به گریبان بوده اند.

مقیمی تحریم ها را مانع جدی بر سر توسعه صادرات خواند و بیان کرد: احیای بسترهای بازاریابی از دست رفته و رقابت سنگین در عرصه بین المللی از موضوعاتی است که صادرات را با چالش جدی مواجه ساخته است چراکه توسعه صادرات به عزم ملی نیازمند بوده و نباید به نامگذاری یک روز به نام روز صادرات اکتفا نمود.

وی با تاکید بر لزوم توسعه صادرات غیر نفتی عنوان کرد: دولت برای رونق و شکوفایی اقتصادی کشور باید اتکای خود به نفت را کاهش دهد و نگاه ویژه ای به صادرات غیر نفتی داشته باشد که این امر اصلاح قوانین مربوط به تولید با کیفیت ، حمایت از بخش تولید و توسعه صادرات در پی خواهد داشت.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران بهره وری و سود تولیدکننده از صادرات را بهترین مشوق خواند و بیان کرد: برای زنجیره صادرات اعم از تولید، حمل و نقل و سایر بخش ها باید مشوق هایی در نظر گرفته شود، همچنین در بخش های مواد اولیه،ثبات تعرفه ها، تک نرخی شدن ارز و سایر موضوعات باید اقدامات مناسبی در راستای اصلاح قوانین صورت گیرد.

مقیمی حمل ونقل را حلقه مفقوده صادرات خواند و گفت: با وجود امکان همه نوع راه ارتباطی در کشور  به دلیل فرسودگی ناوگان حمل و نقل بویژه در زمینه حمل و نقل جاده ای ،توزیع تولیدات به بازارهای هدف به صورت مطلوب انجام نمی گیرد چراکه توسعه صادرات نیازمند رفع گسیختگی همه حلقه های لجستیک از شروع تا انتها است.
 

حل معضل اشتغال در گرو توسعه صادرات 


وی در رابطه با توسعه امر صادرات، اظهار داشت: اگر تولید به مرحله صادرات نرسد، تولیدکننده در طراحی و تکنولوژی روز و اداره مجموعه خود به استانداردهای جهانی نخواهد رسید، به عبارت دیگر موفقیت تولیدکنندگان در گرو صادرات است؛ در توسعه صادرات گام اول بهبود دیپلماسی اقتصادی است چراکه کشور ما در این زمینه با مشکلات جدی برای ورود به بازارهای جهانی روبه رو است.

وی با اشاره به لزوم حمایت دولت از تولید، اظهار داشت: یکی از موانع بخش صادرات، نگرانی تولید کنندگان ازمسائل مالی است که دراین خصوص باید دولت شرایط مناسب رافراهم ساخته تا تجار با اطمینان خاطر به انجام مبادلات تجاری بپردازند.

این فعال اقتصادی در خصوص ارائه مشوق های صادراتی به تولیدکنندگان، گفت:ازنظر حمایت دولتی رقبای خارجی ما در وضعیت به مراتب بهتری قرارداند بطوریکه امروزه رقم ناچیزی که به عنوان جوایز صادراتی به صادرکنندگان اعطا می شد نیز قطع شده و مابقی وعده ها نیز فقط بر روی کاغذ نوشته شد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: با بهبود وضعیت صادراتی می توان معضل اشتغال که اکنون از مسائل مهم کشور به شمار می رود را حل کرد البته تحقق این امر منوط به عزم راسخ دولت در راستای رفع موانع این حوزه و انجام اقدامات اساسی برای بهبود وضعیت صادرات است.
 

بر اساس این گزارش در تقویم ملی کشور 29 مهرماه هرسال به عنوان روز ملی صادرات در نظر گرفته شده است، اما انتظار می رود مسئولان کشور فقط به برگزاری یک همایش و توجه به امر صادرات در یک روز بسنده نکرده و به جای سخنرانی های معمول همیشگی که تنها قول رفع موانع  توسعه صادرات را روی کاغذ می دهد، اقدامات و وعده های خود را عملی کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=92012
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه