«میهن صنعت» گزارش می دهد:

موتور‌ صرافی ها آغاز به کار کرد

حدود 4 ماه از آخرین سونامی افزایش قیمت دلار در کشور می گذرد رشد قیمتی که موجب شد تا بخش های زیادی از بازار کشور تحت تاثیر این موضوع دچار آشفتگی شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، حدود 4 ماه از آخرین سونامی افزایش قیمت دلار در کشور می گذرد رشد قیمتی که موجب شد تا بخش های زیادی از بازار کشور تحت تاثیر این موضوع دچار آشفتگی شوند.  نخستین بازاری که ترکش انفجار قیمت دلار به جانش افتاد صنعت خودروی کشور بود بازاری که از گستردگی بالایی برخوردار است اثرات این روند صعودی موجب شد تا به طور مثال قیمت  خودرویی نظیر 207 یکباره از بازه قیمتی 45 تا 50 میلیون به عدد 65 تا 70میلیون صعود کند حتی تا چندی پیش قیمت این خودرو تا مرز 85 میلیون تومان نیز رفت. 

 
به گفته کارشناسان بازار اکثر قیمت کالاها به تاثیر از نوسانات بازار ارز که افزایش 50 تا 80 درصدی داشتند سبب شدند تا هر روز قدرت خرید مردم کاهش یابد. 
 
اما بازار صرافی ها اصلی ترین و اولین بازاری بود که قربانی این سونامی شد، یکی از سیاست های دولت در آن زمان این بود که تامین ارز مورد نیاز البته بامحدودیت توسط نظام بانکی صورت بگیرد که این موضوع موجب شد تا قریب به 124 روز صرافی از کارکرد اصلی خود دور بمانند. این وضعیت به صورت موقت اجرا شد و از 2 روز پیش صرافی ها مجدد به خرید و فروش ارز و تامین بازار پرداخته اند. 
 
با توجه به بررسی های انجام شده هم اکنون بازار صرافی ها از رونقی نسبی برخوردار بوده صرافی های مجاز و شناسنامه دار با توجه به سیاست های ارزی دولت در بازار به فعالیت می پردازند و البته با احتیاط مشغول به کار هستند.
 
همچنین بازار رغبتی هم ندارد تا حباب قیمتی خود را تخلیه کند البته لازم به ذکر است که این میدان از 2 گروه تشکیل شده، یک طرف صرافی های مجاز و طرف مقابل دلالان بازار ارز حضور دارند که حاضر هستند ارز را با نرخ های 100 تا 200 تومان کم تر از قیمت اعلامی صرافی ها بفروشند و در مقابل با قیمت های بالا تری بخرند تا مشتری بیشتر جذب کنند. البته نباید از این موضوع هم صرفه نظر کرد که اطمینانی به تقلبی یا غیر تقلبی بودن ارز ارائه شده توسط این افراد نخواهد بود. 
 
میان صرافی هم رقابت قابل توجهی شکل گرفته و هرکدام با ارائه ی قیمت های متفاوت سعی دارند تا دست خالی از این میدان خارج نشوند. آنگونه که بر تابلوی نشانگر قیمت خرید و فروش ارز در صرافی ها اعدادی صف شده، قیمت خرید هر دلار  ۱۰۱۵۰  تومان تا ۱۰۲۰۰ تومان است و در مقابل هر دلار در محدوده قیمتی  ۱۰۲۵۰ تومان تا ۱۰۳۰۰ تومان در چارچوب ضوابط بانک مرکزی به مردم فروخته می شود. همچنین هر یورو نیز در فاصله قیمتی ۱۱۷۰۰ تا ۱۱۹۰۰ تومان از مردم خریداری شده و در مقابل به نرخ ۱۱۹۰۰ تا ۱۲۱۰۰ تومان به مردم فروخته می شود.
 
وضعیت بازار ارز و صرافی هم اکنون به صورت تقریبی بر یک مدار تعادل نسبی در حال حرکت بوده و موضوعی که مسلم است عدم تمایل دلالان برای عقب نشینی از قیمت های خود بوده اما به هر حال دلهره ای که به جانشان افتاده موجب شده تا افراد دست به عرضه ی منابعی که احتکار کرده بودند بزنند، موضوعی که باید دولت بیش از پیش به آن توجه کند نظارت برنامه ریزی شده و موشکافانه دستگاه های ذیربط است تا بازار مجددا دچار آشفتگی و التهاب نشود.
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=158438
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه