میهن صنعت :

موتور سیکلت ها همچنان مهمترین منابع تولید آلاینده های صوتی هستند/لزوم احداث حداقل 3 ایستگاه سنج آلاینده صوتی در هر منطقه

میهن صنعت : مدیر واحد صوت شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه هنوز موتور سیکلت ها مهمترین منابع تولید آلودگی صوتی به شمار می روند گفت: در چند سال گذشته اقدامات اساسی در خصوص مهار آلاینده های صوتی انجام شده است که مهمترین آنها احداث دیوار های صوتی و ایستگاه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، حسین مهر آوران عنوان کرد : آلودگی صوتی یکی از مهمترین معضلاتی است که شهروندان تهرانی با آن مواجه اند ،آلاینده هایی که بیشتر آلودگی روانی جامعه را سبب می شود و متاسفانه در این زمینه هم منابع متحرک مهمترین منابع تولید آن به شمار می روند.

وی با بیان اینکه هنوز موتور سیکلت ها مهمترین منابع تولید آلاینده های صوتی هستند افزود: متاسفانه هنوز موتور سیکلت ها سهم 49 درصدی خود از تولید آلودگی صوتی در شهر تهران را حفظ کرده اند و به رغم اهمیت موضوع هنوز اقدامی در جهت استاندارد سازی این وسایل نقلیه صورت نگرفته است.

وی همچنین اظهار کرد: خودروها هم از منابع تولید آلاینده های صوتی به شمار می روند و متاسفانه شرکت های خودرو سازی هم خود را ملزم به رعایت استاندارد های زیست محیطی در بخش آلودگی صوتی نمی کنند. وی ادامه داد: خودروهای تولید ما همچنان از تکنولوژی قدیمی استفاده می کنند و هیچ گونه آزمایش چه در هنگام تردد و چه در مرحله تولید در خصوص آلودگی وصتی روی آن ها انجام نمی شود در حالی که شرکت های خودروسازی در جهان تست آلودگی صوتی را از مهمترین آزمایش های تولید خودرو می دانند.
مهر آوران همچنین از مراکز معاینه فنی به عنوان مراکز تشخصی دهنده ی آلودگی صوتی وسایل نقلیه یاد کرد و خاطر نشان کرد: ما باید خودروها را مجبور کنیم که تست های آلودگی صوتی POP را انجام دهند برای این کار هم مراکز معاینه فنی بهترین مکان هستند. هم اکنون مراکز معاینه فنی قابلیت سنجش میزان استاندارد صدای خروجی از اگزوز و نمیزان استاندارد صدای بوق را دارند که این امر به کاهش آلاینده های صوتی در شهر کمک شایانی می کند.
وی همچنین به احداث دیوار های صوتی و ایستگاه های سنجش آلودگی صوتی اشاره کرد و گفت: یکی دیگراز اقداماتی که در چند سال گذشته در مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفته لزوم احداث دیوار های صوتی و ایستگاه های سنجش آلودگی صوتی بوده است. دیوار های صوتی می توانند از 12 تا 15 دسی بل در کاهش آلودگی صوتی تاثیر گذار باشند و این در حالی است که بزرگراه های ما 80 تا 85 دسی بل آلودگی صوتی تولید می کنند. پس از این منظر می توان به اهمیت احداث دیوار های صوتی پی برد. دو دیوار صوتی نصب شده در بزرگراه شهید حکیم هر کدام به طول 600 متر و ارتفاع 6 متر در سال 91 نمونه ای از این اقدامات بوده است. البته باید در نظر داشت که هر مکانی نمی تواند محل نصب دیوار های صوتی باشد . احداث این دیوار ها تا حد زیادی وابسته به نقشه های صوتی مناطق است که بر حسب ساخت و سازها و احداث خیابان ها و بزرگ راه ها تغییر می کند.
مهرآوران یادآور شد: ایستگاه های سنجش آلودگی صوتی ابزاری مناسب برای سنجش و تهریه نقشه آلودگی صوتی مناطق است و از اینرو دارای اهمیت فراوان نیز هست. وی عنوان کرد: در سال 91 6 ایستگاه به ایستگاه های سنجش آلیودگی صوتی افزوده شد و تعداد این ایستگاه ها به 45 عدد رسید . البته با توجه به اهمیتی که این ایستگاه ها دارند باید در هر منطقه تعدادشان به 3 تا 5 ایستگاه برسد . هم اکنون در هر منطقه 2 ایستگاه سنجش آلودگی صوتی وجود دارد.

مرجع : شهرنوشت
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=20731
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه