میهن صنعت :

ناتوانی ونزوئلا در افزایش سهم خود از عرضه جهانی نفت

میهن صنعت : ونزوئلا با وجود بهبود قیمت های نفت خام و کسب در آمدهای کلان از فروش نفت قادر به افزایش تولید و سهم خود از عرضه جهانی نفت خام نبوده است.


میهن صنعت : ونزوئلا با وجود بهبود قیمت های نفت خام و کسب در آمدهای کلان از فروش نفت قادر به افزایش تولید و سهم خود از عرضه جهانی نفت خام نبوده است.

پس از گذشت بیش از پنج سال از بهبود شرایط بازارهای جهانی نفت خام و بهای جهانی این ماده، به نظر می رسد ونزوئلا نتوانسته از فرصت های موجود برای افزایش تولید نفت خام بهره گیرد.

ونزوئلا در مقایسه با دیگر اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در بخش توسعه میدان های نفتی و بخش های افزایش ظرفیت تولید نفت خام عملکرد ضعیفی داشته است.

منتقدان ونزوئلایی براین باورند که شرکت ملی نفت ونزوئلا (پی دی وی اس ای) در طول عمر 13 ساله دولت هوگو چاوز قادر به تحقق اهداف تولید تعیین شده نبوده است زیرا این کشور درآمدهای حاصل از فروش نفت را به جای تزریق به پروژه های افزایش تولید، در بخش برنامه های اجتماعی دولت هزینه می کند.

منابع ثانویه اعلام کرده اند که مجموع تولید نفت خام از رقم روزانه دو میلیون و 800 هزار بشکه در سال 1999 به دو میلیون و 350 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

بر پایه این آمارها، در حالی که تولید نفت خام ونزوئلا از سال 1999 تا سال 2012 با 16 درصد افت رو به رو بوده، تولید نفت اوپک در دوره یاد شده با 10.6 درصد رشد از 26 میلیون و 600 هزار بشکه به 29 میلیون و 300 هزار بشکه رسیده است.

بر پایه این گزارش، روند رشد تولید نفت ونزوئلا به عنوان یکی از صادرکنندگان اوپک از رقم 10.5 درصد به هشت درصد کاهش یافته است.

 

این آمارها در حالی مطرح می شود که رافائل رامیرز، وزیر نفت ونزوئلا اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرده بود: میانگین تولید نفت خام ونزوئلا روزانه سه میلیون و 130 هزار بشکه است که این مقدار تا حدودی زیادی پایین تر از هدف تولید روزانه سه میلیون و 500 هزار بشکه اعلام شده از سوی هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا قرار دارد.

شرکت مشاوره او دی اچ گروپ کانسلتور، نوسانات بهای نفت تاثیر قابل توجهی بر روند کاهش تولید نفت ونزوئلا نداشته است.

این شرکت اعلام کرد: با وجود افزایش قیمت های جهانی نفت خام در بازه زمانی 1999 تا 2011، تولید نفت خام این کشور آمریکای جنوبی در سطوح پایین در نوسان بوده است.

شرکت ملی نفت ونزوئلا هم اکنون با مشارکت شرکت های بین المللی نفتی از جمله شورون، انی ایتالیا، رپسول اسپانیا و روسنفت روی توسعه ذخایر نفت خام فوق سنگین کمربند نفتی اورینوکو کار می کند.

انتظار می رود نخستین مرحله تولید نفت خام از پروژه های کمربند نفتی اورینوکو در ژوئن آغاز شود؛ در حالی که پیش تر اوایل ماه مه برای  آغاز برداشت نفت از این منطقه در نظر گرفته شده بود.

شرکت ملی نفت ونزوئلا در نظر دارد با تکمیل پروژه های کمربند نفتی اورینوکو، روزانه 500 هزار بشکه به تولید نفت خام خود بیفزاید.

به گزارش صنعت نیوز،  مطالعات شرکت ملی نفت ونزوئلا (پی دی وی اس ای) نشان می دهد که کمربند نفتی اورینوکو 300 میلیارد بشکه ذخایر نفتی قابل استحصال دارد که این مقدار 20 درصد مجموع ذخایر نفت خام سنگین و فوق سنگین برآورد شده در عمق 400 متری واقع در زمین های شنی است و چنین شرایطی هزینه برداشت نفت از این ذخایر را کاهش می دهد.

میدان های نفتی کمربند نفتی اورینوکو در مناطق روستایی این کشور واقع شده است که از امکانات مناسب عرضه آب و برق بی بهره هستند و در برخی از این مناطق جاده ای برای رفت و آمد ندارند.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=3672
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه