نبرد سامورایی ها
رقابت در بازار خودرو یکی از ارکان پیشرفت و سودآوری برای خودروسازها است. بیشتر خودروسازان سعی میکنند بنا بر تواناییهایی که دارند در تمامی کلاسها حضور داشته باشند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند. حالا در کلاس کراساوورها غوغایی بر پاست و هر برند سعی دارد در این کلاس بهترین را به بازار عرضه کند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، رقابت در بازار خودرو یکی از ارکان پیشرفت و سودآوری برای خودروسازها است. بیشتر خودروسازان سعی میکنند بنا بر تواناییهایی که دارند در تمامی کلاسها حضور داشته باشند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند. حالا در کلاس کراساوورها غوغایی بر پاست و هر برند سعی دارد در این کلاس بهترین را به بازار عرضه کند. در بازار ایران نیز کراساوورها توانستهاند فروش بسیار خوبی داشته باشند. نیسان جوک و تویوتا C-HR دو تا از بازیگران خوب این کلاس در بازار محسوب میشوند که قصد داریم آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.
قیمت
مهمترین فاکتور برای خرید یک خودرو طبیعتا قیمت آن است. تویوتا C-HR 2018 در فولترین حالت قیمتی معادل 800 میلیون تومان دارد که بسیار قیمت بالایی دارد. نیسان جوک نیز که در سه تیپ عرضه میشود در بالاترین تریم یعنی اسپرت قیمتی 580 میلیون تومانی دارد. اگر بخواهیم منطقی فکر کنیم در این قسمت صرف با نیسان جوک اسپرت است. البته در ایران نباید بر اساس قیمت دو خودرو را مقایسه کرد و این فاکتور صرفا درزمان مساوی بودن دو خودرو میتواند تاثیر گذار باشد.
ابعاد
طول، ارتفاع و عرض تویوتا برابر با 4.360، 1.565، 1.795 میلیمتر و طول، ارتفاع و عرض نیسان برابر با 4.135، 1.565، 1765 میلیمتر است.فاصله دو محور نیز برای تویوتا 2.640 و برای نیسان جوک 2.530 عنوان شده. ارتفاع از سطح زمین برای تویوتا 154 و برای نیسان 170 میلیمتر و وزن خودرو نیز به ترتیب 1.510 و 1.431 است. در است که وزن جوک سبکتر و ارتفاع بیشتری دارد اما با توجه به فضای داخلی که اهمیت بیشتری دارد برنده این بخش تویوتا خواهد بود و این نتیجه را یک بر صفر خواهد کرد.
پیشرانه
پیشرانه جوک با کد MR16DDT دارای 4 سیلندر به حجم 1.618 سیسی و مجهز به توروبو چارجر است. این پیشرانه 190 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که از طریق یک گیربکس CVT Xtronic به چرخها منتقل میشود. پیشرانه تویوتا با کد 8NR-FT نیز دارای 4 سیلندر به حجم 1.197 سیسی و مجهز به توربو چارجر است که میتواند 117 اسب بخار قدرت و 185 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نیرو توسط گیربکس هفت سرعته CVT به چرخها منتقل میشود. نیسان میتواند در مدت زمان 8.4 ثانیه و تویوتا در مدت زمان 11.4 ثانیه از حالت سکون به تندی 100 کیلومتر بر ساعت برسد. بیشینه سرعت نیسان 219 و تویوتا 183 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. هر دو خودرو از باک 50 لیتری استفاده میکنند. مصرف ترکیبی نیسان 7.6 و مصرف ترکیبی تویوتا 6.3 لیتر در 100 کیلومتر است. در این قسمت نیسان برنده بازی است و نتیجه 1.1 میشود.
سواری
از نظر داینامیک سواری، هر دو خودرو در یک سبک قرار میگیرند و هندلینگ و پایداری آنها تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارد. اما اگر بخواهیم کمی ریز بشویم به واسطه ارتفاع بیشتر نیسان از سطح زمین این نیسان است که راحتی بهتری را عرضه میکند. سیستم تعلیق این دو خودرو در عقب متفاوت است و همین موضوع شاید کمی در راحتی سرنشینان عقب تاثیرگذار باشد. گیربکس تویوتا نسبت به نیسان با پیشرانه هماهنگتر است و عملکرد بهتری دارد. در مورد ترمزها نیز نیسان عملکرد بهتری را ارائه میکند. در این بخش نیز نیسان جوک برنده خواهد بود و 2.1 از رقیب پیشی میگیرد.
طراحی
در بخش طراحی حرفی برای گفتن نمیماند و مشخصا برنده این بخش تویوتا C-HR خواهد بود.
اماکانات رفاهی و کیفیت کلی
از نظر آپشن هر دو خودرو لیست بلندبالا و خوبی را در اختیاز راننده و سرنشینان قرار میدهد. نیسان جوک اسپرت در این زمینه دارای سیستم هشدار فشار باد تایرها TPMS – سیستم ضد سرقت ایموبلایزر – سیستم کنترل دینامیکی نیسان (NDCS) – سیستم هوشمند ورود بدون کلید و دکمه استارت – صفحه نمایش چندمنظوره با قابلیت نمایش مرکز ثقل لحظه ای خودرو – رادار هشداردهنده خروج از خط (LDW) – رادار هشداردهنده نقاط کور (BSW) – رادار شناسایی اشیاء متحرک (MOD) – سیستم مانیتور دید ۳۶۰ درجه (AVM) – سیستم 4×4 تمام وقت نیسان – تنظیم ارتفاع خودکار چراغهای جلو – سیستم تهویه هوای اتوماتیک – کروز کنترل و محدودکننده سرعت – قابلیت نصب صندلی کودک (ISO Fix) – صندلیهای چرم – گرمکن صندلیهای جلو – سانروف – چراغهای روشن در روز LED- آینههای جانبی جمعشونده برقی و دارای چراغ راهنما – سنسور نور و باران – چراغهای زنون جلو مجهز به چراغشوی – رینگ آلومینیومی 18 اینچ اسپورت، هندزفری بلوتوث – پخش موسیقی با بلوتوث و USB و AUX، کیسه هوای راننده و سرنشین، جانبی و پردهای، ABS – EBD – ESP – سیستم ترمز کمکی (BAS)است.
از امکانات رفاهی تویوتا نیز میتوان به ABS – EBD – ESP – سیستم ترمز کمکی (BAS)، بلوتوث – صفحه نمایش 8 اینچی (نویگیشن غیرفعال در ایران) – سیستم صوتی JBL – مجموعاً 9 بلندگو، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو – کیسه هوای جانبی برای سرنشینان جلو – کیسه هوای پرده ای – کیسه هوای زانویی برای راننده، سیستم کنترل نوسانات TSC – سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS – سیستم کنترل خودکار در سربالایی HAC – سیستم کنترل سرعت در سرپایینی DAC – کروز کنترل هوشمند – سیستم های ترمز ABS – EBD – BAS – VSC – TRC، گرمکن و سرد کن صندلی های جلو – روکش چرمی فرمان و صندلی ها – فرمان برقی EPS – آینه وسط الکتروکرومیک – تهویه مطبوع دوگانه – چراغ مخصوص روز – سنسور نور – سیستم خودکار فعال سازی نور بالا – قابلیت چرخش چراغ ها سر پیچ ها – سنسور باران – دوربین عقب – ترمز پارک برقی – سیستم کنترل تابلوهای راهنمایی و رانندگی – سیستم ورود بدون کلید – رینگ های 17 و یا 18 اینچی – به صورت استاندارد دیفرانسیل جلو FWD و به صورت سفارشی چهارچرخ متحرک AWD اشاره کرد. در این بخش تویوتا برنده خواهد بود و بازی 2.2 میشود.
با توجه به اینکه این دو خودرو در طول مقایسه به تساوی رسیدند باید به قیمت رجوع کرد. اگر قیمت در تصمیمگیری مهم باشد انتخاب نیسان خواهد بود اما اگر بخواهیم قیمت را وارد بازی نکنیم باید به این نکته توجه کرد که در درجه اول از خودرو چه چیزی میخواهیم. در مرحله بعد باید ببینیم چه فاکتوری از همه برایمان مهمتر است. اگر پیشرانه برای شما مهم است باید نیسان را برگزینید اگر کیفیت کابین و آپشنها برای شما اولویت دارد گزینه شما قطعا تویوتا خواهد بود. اما اگر بخواهیم به صورت کلی بررسی کنیم برنده این نبرد را باید نیسان جوک دانست زیرا با قیمت کمتر قدرت بیشتر و امکانات در خوری را به مالک اختصاص میدهد.
انتهای پیام/