صنعت خودرو در بوته نقد کارشناسان/ ۵

نبود بازار آزاد و تعرفه بالا مانع فضای رقابتی خودرو/ پژو ۲۰۶ در ایران ۴۰ میلیون در دبی ۲۰ میلیون

میهن صنعت : یک کارشناس صنعت خودرو گفت: علی‌رغم افزایش درآمد نفتی طی ۸ سال گذشته خودروسازان داخلی به قعر جدول سقوط کردند و اکنون پژو ۲۰۶ که در داخل تولیدش ۴۰ میلیون تومان تمام می‌شود، در دبی با قیمت ۲۰ میلیون فروخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، نادر هوشمندیار کارشناس در مورد وضعیت تولید خودرو در کشور گفت: مطرح کردن عدد و رقم از تولید خودرو به درد مردم نمی‌خورد، بلکه مردم مشکل‌شان در کیفیت خودرو حل می‌شود و امیدواریم مسائل به صورت ریشه‌ای بررسی شود، چرا که از زمان صفویه تا سال 57 تمام مسائل انحصاری بود.

وی افزود: سال 1354 خودرو با قیمت 250 هزار تومان به دست مردم می‌رسید و اگر از دولت خدماتی گرفته می‌شد حمایت بود نه پولی.

این کارشناس اقتصادی به این نکته اشاره کرد که بعد از انقلاب اقتصاد ما دولتی شد، از طرفی توسعه هر کشوری وابسته به نوسازی، صنعتی‌ شدن و توسعه اقتصادی است.

در زمان دولت خاتمی درآمد نفتی ما 90 میلیارد دلار بود که این رقم در 8 سال گذشته به 600 میلیارد دلار رسید ولی از این طرف خودروسازان در قعر جدول قرار گرفتند.

هوشمندیان تصریح کرد: باید از خودروسازان پرسید به شما چه کمکی شد، جز آنکه رانت و دلالی ایجاد شد و صنعت ما حرکت نکرد؟

به گزارش فارس ما می‌گوییم اگر خودرو تولید می‌شود، باید فضا رقابتی باشد اما وقتی بازار آزاد نداریم سرمایه‌گذار خارجی نمی‌تواند ورود کند و تعرفه‌ها بالاست چگونه می‌توان این ادعا را کرد؟ الان پژو 206 با قیمت 40 میلیون تومان وارد می‌شود، در حالی که اگر یک ساعت در دبی قدم بزنید می‌توانید همین خودرو را با قیمت 20 میلیون تومان و با وام سود 3 درصد بخرید و امیدواریم به شعار در صحبت‌هایمان بسنده نکنیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=47856
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه