میهن صنعت :

نرخ ارز در محاسبه تعرفه های گمرکی را واقعی کنید

میهن صنعت : مشاور انجمن خودروسازان ضمن انتقاد از تخصیص ارز مرجع به واردات خودروهای لوکس گفت: هم اکنون با افزایش واردات خودروهای لوکس نسبت به سالهای گذشته به کشور مواجه هستیم و همین عامل باعث ایجاد بازار مکاره ای برای این خودروها شده است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت،مشاور انجمن خودروسازان ضمن انتقاد از تخصیص ارز مرجع به واردات خودروهای لوکس گفت: هم اکنون با افزایش واردات خودروهای لوکس نسبت به سالهای گذشته به کشور مواجه هستیم و همین عامل باعث ایجاد بازار مکاره ای برای این خودروها شده است.

داود میرخانی رشتی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: خودروهایی که به کشور وارد می شوند در گذشته ارز مرجع دریافت کرده بودند و با ارز 1200 تومان این خودروها به کشور وارد شده اند.

وی افزود: متاسفانه نرخ ارز مورد محاسبه تعرفه ها در گمرک تغییری نکرده است و این به معنای کاهش عملی تعرفه های گمرکی است.اگر وارد کننده ارز 2500 تومانی بگیرد ولی تعرفه گمرکی با ارز 1226 تومانی محاسبه شود، به معنی کاهش 50 درصدی  تعرفه هاست. در این حالت واردات مقرون به صرفه اقتصادی خواهد بود زیرا به هنگام فروش ما به التفاوت حقوق گمرکی پرداختی با حقوق گمرکی واقعی سر به فلک می زند.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی که خودروسازان بزرگ دنیا، با بحران فروش روبه رو و به دنبال بازار هایی اشباع نشده مانند بازار خودرو ایران هستند، نرخ ارز برای محاسبه تعرفه واردات نباید ثابت بماند، بلکه رقم آن باید تا حد ارز تخصیصی در سند گشایش اعتبار افزایش يابد تا به واسطه آن صنعت و اشتغال داخل از گزند و آسیب در امان بماند.

 دبیر پیشین انجمن خودروسازان گفت :سالها است که این انجمن با افزایش تعرفه واردات خودرو مخالف است زیرا نه تنها کمکی به ما نمی کند بلکه این کار فقط بدنامی خودروسازی را در پی دارد و  سودش عاید خزانه دولت می شود . برعکس از سال 84 ما به دنبال کاهش پلکانی تعرفه ها در کل صنعت و تولید در ایران هستیم.

داوود میرخانی رشتی تاکیدکرد: برخی فکر می کنند اگر دولت تعرفه واردات را بالا ببرد، به صنعت خودرو کشور کمک کرده است، در حالی که این کار کمک کردن نیست، باید اقدامات دیگری برای حمایت از صنعت خودرو انجام داد.

وی در پایان گفت: صنعت ما و از جمله صنعت خودروی ما برای پیشرفت، نیازمند محیط رقابتی است. برای ایجاد محیط رقابتی باید عوامل بازدارنده در محیط کسب و کار را شناسایی و آنها را تبدیل به عوامل پیش برنده کرد. متاسفانه تا کنون هیچ نهادی در مملکت نسبت به شناسایی جامع عوامل بازدارنده از جمله  قوانین و مقررات و ضوابط دست و پا گیر و بازدارنده تولید اقدامی نکرده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=4865
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه