میهن صنعت :

نسخه‌های غیر واقعی شورای رقابت برای قیمت‌گذاری

میهن صنعت :‌ بدون شک دخالت هر نهادی در قیمت گذاری حتی شورای رقابت هم یک درمان قطعی برای اصلاح بازار خودرو نیست. شورای رقابتی که از زمان ورودش (اسفند91)به حوزه قیمت‌گذاری خودرو نتوانسته توفیقی را در این زمینه کسب کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، "انحصار" در اقتصاد به معنی وضعیت بازار باثباتی است که در آن برای یک کالا یا خدمات، تنها یک تامین کننده وجود داشته باشد و دارای مشخصاتی هم‌چون : رقابت اقتصادی برای کالا یا خدماتی که ارائه می‌دهند وجود نداشته باشد، کالای جایگزین بهتری موجود نباشد و هم‌چنین موانع قابل توجهی از ورود رقبا به بازار جلوگیری کند.

(اگرچه بازار خودروی ایران تقریبا با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کند اما قطعا با زدودن تعرفه‌‌ی خودروهای وارداتی و فراهم کردن زمینه برای ورود این خودروها با قیمت مناسب،نه تنها رقابت را برای ارتقای کیفیت در بازار خودرو احیا می‌کنیم بلکه رضایت مردم را از جهت ارائه کالای با کیفیت جلب می‌نماییم.)

بر اساس این گزارش؛ جلسه امروز شورای رقابت با نعمت‌زاده (وزیر صنعت) در حالی برگزار می‌شود که نعمت‌زاده در اولین موضع‌گیری خود در خصوص رقابتی یا انحصاری بودن خودرو با بیان اینکه "اگر چه شورای رقابت خودرو را کالای انحصاری می‌داند اما بنده و صنعت‌گران خودرو را کالای انحصاری نمی‌دانیم" نظر خود را به صورت شفاف در این زمینه اعلام کرد.

اما عقیده پژویان رییس شورای رقابت کاملا بر‌خلاف سخن نعمت‌زاده است و وی در اظهار نظری به مضمون "جدا از بندهای مختلف قانونی که صراحتا خودرو را انحصاری دانسته، شرایط بازار نیز این مسئله را به خوبی نشان می‌دهد. حتی اگر در کشور ما چند شرکت خودروسازی مختلف فعالیت کنند نیز همچنان دو شرکت خودرو سازی اصلی با سهم بالایی که در بازار ایفا می‌کنند توانایی این را دارند که در قیمت‌ها و شرایط بازار تغییرات یک طرفه بسیاری ایجاد کنند.

از این رو تا زمانی که این شرایط پا برجاست بازار خودرو نیز انحصاری است و قیمت گذاری دراین عرصه بر عهده شورای رقابت است و هرگونه تغییر نیز در این حوزه در اختیار این شورا است و دیگر این ابهامات وارد نیست."

این در حالی است که عقیده بسیاری از کارشناسان و خودروسازان کشور به سخنان نعمت‌زاده مبنی بر کنار رفتن شورای رقابت نزدیک‌تر است و بعنوان مثال "نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان کشور" با بیان اینکه حضور این انجمن در جلسات شورای رقابت الزامی است می‌گوید "براساس گفته قانون‌گذار انجمن‌ها باید در تصمیم گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها دخالت داشته باشند که متأسفانه شورای رقابت به قانون اهمیتی نداده و تاکنون ما را در جلسات خود دعوت نکرده است." و تلو یحا خواستار کنار رفتن شورای رقابت از ماجرای قیمت‌گذاری شده است.

هم‌چنین جمعی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز خواستار "رقابتی خواندن" خودرو شده‌اند و معتقدند قیمت خودرو باید در حاشیه بازار و براساس عرضه و تقاضا تعیین شود نه اینکه نهادی بعنوان متولی این امر هر بار با فرمولی خاص! و بدون در نظر گرفتن هزینه‌های تولید اقدام به قیمت‌گذاری کند. این گزارش می‌افزاید، انتشار این اظهار نظرات همگی نشان از اختلاف عقاید عمیق بین متولیان خودرو دارد که امیدواریم با این وجود جلسه امروز شورای رقابت با وزیر صنعت مثمر ثمر باشد و پس از برگزاری جلسات متعدد(از اسفند91 تاکنون)خودرو را ازبلاتکلیفی خارج کند.
همشهری
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=29692
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه