میهن صنعت:

نظارت عملکردی جایگزین نظارت فنی در صنعت بیمه می‌شود

بیمه مرکزی در ابتدای هفته اداره جدیدی را در چارت سازمانی خود شناخت، اداه‌ای که از نام آن می‌توان متوجه شد که نظارت بر فعالیت شرکت‌ها را بر عهده خواهد داشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از میزان، درابتدای سالجاری در پی وقوع برخی مسائل محمد ابراهیم امین در بیمه مرکزی جای خود را به عبدالناصر همتی داد.

این تغییر و تحولات در ریاست بیمه مرکزی عاملی شد تا رویه در بررسی فعالیت شرکت‌های بیمه‌های بازرگانی تا حدودی تغییر کند زیرا امین معتقد بر آن بود که شرکت‌ها باید توانگری مالی داشته باشند و نرخ گذاری دستوری و فروش پرتفوی فارق از توانگری برای صنعت بیمه خطرناک است.

با وجود آنکه همتی تا حدودی این نگاه را دارد اما رویه فعالیت رئیس کل جدید بیمه مرکزی نشان از آن دارد که این فرد معتقد بر آن است در شرایط فعلی شرکت‌های بیمه نمی‌توانند به یکباره نرخ گذاری را رها کنند و به توانگری مالی ورود کنند از این رو سیاست‌هایی که در چند ماه اخیر از سوی همتی در صنعت بیمه اتخاذ شده است نشان از آن دارد که همتی به دنبال جایگزینی توانگری مالی همراه با آموزش در این صنعت است.

درابتدای هفته بیمه مرکزی معاونت نظارت بر شرکت‌ها و هماهنگی استان‌ها را به چارت سازمانی خود اضافه کرده است. در این رابطه بهروز اسد نژاد کارشناس صنعت بیمه به میزان، گفت: با توجه به آنکه بیمه مرکزی بر بیش ا ز 30 شرکت بیمه نظارت دارد و احتمال داده می‌شود در آینده  نزدیک به 40 شرکت برسد، بیمه مرکزی نظارت‌های خود را فراتر برده و اداره کل نظارت بر شرکت‌ها و هماهنگی استان‌ها را دایر کرده است.

وی خاطر نشان کرد: تا به امروز نظارت فنی و مالی در صنعت بیمه حاکم بوده و با توجه به رشد نمایندگی و کارهای صنعت بیمه نگاه همتی بر آن است تا بر وضعیت نیروی انسانی نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

این کارشناس صنعت بیمه با بیان اینکه در حوزه نیروی انسانی به توانگری دست پیدا نکرده‌ایم، گفت: صنعت بیمه تا حدودی به توانگری مالی و فنی رسیده است اما احساس می‌شود باید در موضوع نظارت بر شرکت‌های بیمه وفعالیت آن‌ها نگاه ویژه‌ای وجود داشته باشد.

اسدنژاد با بیان اینکه بیمه مرکزی در سال 1395 شرایط جدیدی را پیش‌روی خود دارد، یادآور شد: در سال‌های آینده نیاز به نظارت تخصصی وجود دارد و باید از نظارت فنی به نظارت عملکرد اجرایی شرکت‌های بیمه سوق پیدا کرد.

وی با بیان اینکه شرح وظایف این اداره به طور کامل اعلام نشده است پیش بینی کرد: وظیفه اصلی اداره نظارت بر شرکت‌ها و هماهنگی استان‌ها، نظارت بر منابع انسانی و جلوگیری از نرخ شکنی‌های فنی است.

این کارشناس صنعت بیمه گفت: آیین نامه 90 در انتخاب افراد وجود دارد اما نیاز است تا عملکرد شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرارگیرد.

اسدنژاد در انتها یادآور شد: رقابت‌ها در حال حاضر کورکورانه شده و احتیاج است تا شرایط بازار به گونه‌ای پیش برود تا نرخ شکنی در بازار از بین رفته و در نهایت توسعه بازار رخ دهد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=97330
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه