رییس‌زاده در واکنش به صحبت‌های وزیر اقتصاد:

نفت 72 دلاری غیر منطقی است

میهن صنعت : رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی تهران درباره صحبت‌های وزیر اقتصاد مبنی براینکه تصمیمی بر کاهش قیمت نفت به 40 دلار در بودجه سال آینده گرفته نشده است، گفت: منطقی نیست که در شرایط فعلی همچنان قیمت نفت را 72 دلار در نظر بگیری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، محمدمهدی رییس‌زاده در گفت‌وگو با  ایسنا، درباره صحبت‌های وزیر اقتصاد درباره کاهش قیمت نفت در بودجه سال آینده اظهار کرد: اگر همچنان قیمت نفت حدود 40 دلار باشد، مابه‌التفاوت این عدد تا 72 دلار با توجه به درصد وابستگی بودجه به نفت بسیار بیشتر خواهد شد به این معنی که بودجه سال آینده با کسری بیشتری مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر روند فعلی ادامه داشته باشد مجبور می‌شویم بودجه جدیدی ارائه دهیم و بهتر است از همین ابتدا مدل بودجه منعطف‌تری طراحی کنیم. بودجه‌ای که بتواند با مفروضات مختلف باز و بسته شود؛ یعنی با فرض نفت 40 دلاری یک شیوه‌ سرمایه‌گذاری و هزینه در نظر گرفته شود و در گزینه دوم اگر قیمت نفت به 60 تا 70 دلار برسد در آن صورت مجلس می‌تواند مجوز‌های دیگری بدهد و باید مکانیزم این فاصله پیش‌بینی شود.

رییس‌زاده ادامه داد: به همین منظور خرج کردن بودجه باید متفاوت باشد؛ بنابراین از سوی تصمیم‌گیران تحول و جسارتی لازم است. البته این کار تنها توسط دولت امکان‌پذیر نیست. در این مرحله دولت و مجلس باید با همفکری یکدیگر به نقطه‌ای کارشناسی مشخصی برسند.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اگر روند کاهش قیمت نفت ادامه‌دار باشد و در حدود 40 دلار باقی بماند قطعا در بودجه سال آینده اثر‌گذار است، ادامه داد: بودجه دچار کسری فاحش‌تری خواهد شد، از این جهت باید سراغ راهکارهای جدیدی برویم و ضرورت دارد که بار دیگر بودجه‌ریزی انجام شود.

وی همچنین عوامل سیاسی که در عرصه اقتصاد بین الملل رخ داده است را در کاهش قیمت نفت تاثیرگذار دانست.

رییس‌زاده ادامه داد: زمانی که شوک سقوط قیمت نفت اتفاق می‌افتد باید عرضه را کنترل کرد تا توازن ایجاد شود. این اتفاق از سوی اعضای اوپک رخ نداد و ایران نیز به دلیل تحریم‌ها به طور مشخص با روزی یک میلیون بشکه سهم زیادی در صادرات نفت ندارد. کشور‌هایی که روزانه 10 میلیون بشکه نفت تولید دارند عنوان کرده‌اند که با هر قیمتی و در صورت وقوع هر اتفاقی تولیدشان را ادامه می‌دهند.

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: طبیعی است که نفت مانند هر بازار بورس دیگری جز بورس‌های بین‌المللی است و هر کالایی که در بورس باشد وقتی با کاهش قیمت مواجه می‌شود در صورت کم نکردن عرضه با سقوط بیشتری مواجه می شود.

رییس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی تهران با بیان راهکاری برای تنظیم بودجه سال آینده با توجه به شرایط فعلی بازار نفت ادامه داد: چند روز پیش وزارت نفت عنوان کرد که قیمت نفت افزایش خواهد یافت اما مشاهده شد که قیمت پایین‌تر آمد.

وی با بیان اینکه رفتار سایر کشور‌ها در اختیار ما نیست و آنها از مدل‌های دیگری تبعیت می‌کنند، عنوان کرد: گزینه عقلانی این است که با شرایط وخیم‌ و سطح فعلی قیمت نفت، بودجه را لحاظ کنیم؛ در واقع با این شرایط مدل خرج‌ کردن و تخصیص منابع باید متفاوت باشد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=67757
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه