نقش ایران در ورشکستگی پژو چند دهم درصد است؟

اگر اراده کنیم، پژو را ورشکست خواهیم کرد.


به گزارش ميهن صنعت، حدود دو سال از این اظهارنظر معروف محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور می‌گذرد و حال روزگار طوری چرخیده که بزرگ‌ترین خودروساز فرانسه در بحران مالی فرو رفته و دست به اخراج هزاران نفر از کارگران خود زده است.
حال همزمانی تشدید محدودیت های بین‌المللی علیه ایران (خصوصا قطع تقریبی ارتباط ایران خودرو و پژو)، با بحرانی شدن اوضاع پژویی‌ها، برخی رسانه‌های داخلی را دچار این ساده‌انگاری کرده که قطع همکاری با خودروسازی ایران، بحران مالی را برای پژو رقم زده است.
این روزها پژو مانند بسیاری از شرکت‌های اروپایی با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کند و کارش به جایی رسیده که دست به اخراج هزاران کارگر زده است، اما آیا این موضوع ربطی به قطع ارتباط با خودروسازی ایران دارد؟
طبق اخبار منتشره، پژو قصد دارد در طرحی جنجالی و کم سابقه هشت هزار کارگر خود را اخراج کند و این موضوع از دید برخی رسانه های داخلی با تحریم خودروسازی ایران در ارتباط است، حال آنکه اصل اخبار از مسائل دیگری حکایت دارند.
به نوشته دنیای اقتصاد، اخراج این هشت هزار کارگر رابطه‌ای مستقیم با بحران مالی منطقه یورو و کاهش فروش پژو در بازارهای اروپایی دارد و این شرکت می‌خواهد با تعطیلی برخی کارخانه‌ها و تعدیل نیرو، هزینه‌های خود را کاهش دهد تا از پس بحران فعلی بر بیاید.
اگرچه سالانه حدود 350 هزار برند پژو در بازار خودرو ایران به فروش می‌رسد و این رقم به لحاظ بازار، قابل توجه است؛ اما به گفته کارشناسان، حتی حذف این 350 هزار خودرو نیز نمی‌تواند ضربه‌ای کاری به پژو بزند؛ زیرا خودروسازی ایران تنها حدود یک دهم درصد در گردش مالی پژو سهم دارد، بنابراین حذف آن نمی‌تواند مشکل حادی را برای پژو به وجود بیاورد.
البته تردیدی نیست که قطع ارتباط پژو با خودروسازی ایران، به معنای از دست رفتن بازاری بزرگ برای خودروساز اول فرانسه است، اما چون بیشتر محصولات تولیدی پژو در ایران، قدیمی‌اند و جایی در روند توسعه‌ای این شرکت ندارند، حذفشان نمی‌تواند پژویی‌ها را دچار ورشکستگی کند.
با این حساب، القای اینکه قطع ارتباط پژو و خودروسازی ایران، دلیل و حتی یکی از دلایل بحرانی شدن وضع مالی پژویی‌ها است، ساده‌انگارانه خواهد بود.                                         

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2152
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه