میهن صنعت :

نقش زنان مهندس در صنعت خودرو

میهن صنعت : از 28 هزار مهندسی که در صنعت خودروی آمریکا فعالیت می کنند 1500 نفر، یعنی کمتر از 5 درصد از آنان را مهندسان زن تشکیل می دهند که همین تعداد هم تأثیر به سزایی در بخش های ایمنی خودرو داشته اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت، آنها عضو انجمن مهندسان خودروی آمریکا هستند که اکنون به یک انجمن بین المللی تبدیل شده و بیش از 138 هزار عضو دارد، این انجمن به SAE معروف است.

کمیاب بودن مهندس زن در صنعت خودروی آمریکا دلایل متعدد و پیچیده ای دارد. یکی از دلایلی که عنوان می شود اعلام ورشکستگی جنرال موتورز و کرایسلر در سال 2009 است که باعث کاهش اشتغال و خروج زنان مهندس از حرفه های مرتبط با صنعت خودرو شده است.

اما دلیل مهمتر آن فاکتورهای جامعه شناختی است. با این که تعداد زنان در رشته های مهندسی در دهه های 1970 و 1980 افزایش چشمگیری یافت اما در دهه 2000 این روند سیر نزولی پیدا کرد، چون هنوز هم مثل سابق، صنعت خودرو را حرفه ای مردانه می دانند.

«انجمن آمریکایی زنان دانشگاهی» در سال 2010 گزارشی منتشر که در آن دلیل حضور کم زنان در رشته های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی را به ذهن کلیشه ای مردم نسبت داد که تصور می کنند زنان برای این نوع رشته ها مناسب نیستند؛ تا جایی که حتی هنگام کارگزینی و استخدام هم از به کار گرفتن زنان مهندس اجتناب می شود. این در حالی است که در چند دهه گذشته میلیاردها دلار صرف آموزش و پیشرفت زنان مهندس شده است و کار صحیحی نیست این انرژی های صرف شده از دست برود.

در حال حاضر شرکت کرایسلر برنامه ویژه ای برای جذب و به کار گیری زنان مهندس در جایگاه های مناسب را تدوین کرده و به اجرا گذاشته است. نیسان هم در سه سال گذشته استفاده از زنان مهندس در مشاغل مدیریتی را 50 درصد افزایش داده است.

با این وجود خط تولید برای زنان هنوز محیط متخاصم محسوب می شود و آنها برای آن که در محیط کارگری پذیرفته شوند باید از خود شایستگی بالایی نشان بدهند. البته زنان مهندس هم از ورود به چنین محیط هایی واهمه دارند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=12396
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه