چه کسی معدن را نزد احمدی نژاد با اهمیت کرد؟

نقش یک پدیده ماورائی در گرایش ویژه دولت به معادن

میهن صنعت : گرایش رئیس‌جمهور به توسعه معادن در ماه‌های اخیر، پس از غفلت هفت‌ساله دولت وی نسبت به توسعه ظرفیت‌های معدنی، موجب بروز ابهاماتی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از تعامل، در چند ماه اخیر، احمدی‌نژاد بارها از طرح‌های بزرگ دولت برای توسعه معادن سخن گفته است. مدت‌ها است رئیس‌جمهور در هر جایی سخنرانی می‌کند از دست نخورده ماندن بخش اعظم ذخایر معدنی کشور و برنامه عظیم دولت برای بهره‌برداری از معادن خبر می‌دهد. 

گرایش اخیر دولت به معادن به طوری است که حتی در سفرهای استانی اخیر، جلسات جدیدی با نام «کارگروه معادن»‌ راه‌اندازی شده و احمدی‌نژاد هم شخصا در آن حضور می‌یابد و سخنان بالا را تقریبا در تمامی این جلسات، تکرار می‌کند. 

حتی کار به جایی رسید که رئیس‌جمهور سال گذشته با حضور در مجلس از طرح عظیم دولت برای توسعه معادن سخن گفت، البته اشاره‌ای به جزئیات این طرح نکرد. 
 
* علت توجه ویژه به معادن 

در نگاه اول، توجه ویژه رئیس‌جمهور به ظرفیت‌های معدنی کشور، قابل تحسین است و نباید هیچ انتقادی به آن وارد کرد. اما ابهام در اینجا است که چه شده که پس از 7 سال بی‌توجهی به ظرفیت‌های معدنی کشور، در ماه‌های پایانی دولت، احمدی‌نژاد به یاد معادن افتاده است؟ 

این سوال می‌تواند چند پاسخ داشته باشد؛

شاید علت توجه ویژه احمدی‌نژاد به بخش معدن کشور به حضور نزدیکان مشایی در شرکت‌های پول‌ساز معدنی کشور مرتبط باشد. حضور افرادی چون سمیعی‌نژاد و پوستین‌دوز در دو تا از بزرگترین شرکت‌های معدنی کشور، علاوه بر آن که بدون هماهنگی با مشایی نبوده، احتمالا موجب افزایش توجه ویژه رئیس‌جمهور به حوزه معدن هم شده است. 

خوش‌بینانه می‌توان گفت که حضور نزدیکان مشایی در شرکت‌های پول‌ساز معدنی، موجب آگاهی مشایی و بالتبع احمدی‌نژاد از ظرفیت‌های عظیم معدنی کشور شده است و آنها هم طرح توسعه معادن را در دستور کار قرار داده‌اند. 

دلیل دیگر می‌تواند این باشد که توسعه معادن صرفا برای موج‌سازی است و پشتوانه مطالعاتی خاصی ندارد. بر اساس این استدلال، طرح‌هایی چون بنگاه‌های زودبازده، دورکاری، کاهش سود بانکی، توزیع عادلانه درآمد نفتی، مشاغل خانگی، هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح نظام بانکی و … که از ابتدای دولت نهم تاکنون به طور دوره‌ای وِرد زبان احمدی‌نژاد بودند، اکنون جای خود را به توسعه معادن داده‌اند. 

بر همین مبنا، پیش بینی مس شود نتیجه این طرح نیز چیزی بیش از قبلی‌ها نخواهد بود و به علت عدم پشتوانه کارشناسی، به بایگانی خواهد رفت. 

در حالت خوش‌بینانه مفرط‌ هم اگر نگاه کنیم شاید واقعا دولت در هفت سال اخیر در حال مطالعه و پژوهش درباره ظرفیت‌های معدنی کشور بوده و با قطعی شدن نتایج این مطالعات از شهریور سال گذشته، احمدی‌نژاد هم عزم خود را برای توسعه بخش معدن کشور جزم کرده است. 

اما شاید حقیقت را بتوان در سخنان احمدی‌نژاد در شهریورماه سال گذشته جستجو کرد. آنجا که او از «از فردی سخن گفت که با نگاه به علف‌ها و سطح زمین، تمام معادن موجود در آن را کشف می‌کند!» 

14 شهريور 1391 احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح کارخانه توليد کنسانتره سنگ آهن در کرمان، اظهارات عجیبی درباره نحوه کشف معادن بر زبان راند و گفت: «بگذارید یکی دیگه هم اضافه کنم، برای اینکه دانش ایرانی رو شما بدونید وقتی میگیم دانش ایرانی تا کجاهاست. ما همین الان در ایران فردی داریم که میاد سطح زمین رو نگاه می‌کنه، علف‌ها رو نگاه می‌کنه، تمام معادن اعماق زمین رو به شما معرفی می‌کنه؛ تضمینی، همین الان! یک دانش است دیگر، نه گمانه می‌خواهد بزند، بله، بعداً شما می‌روید گمانه می‌زنید حد و حدودش را به دست می‌آورید اما این به شما می‌گوید اینجا آهن است، اینجا منگنز است، اینجا طلاست، اینجا سُربه، اینجا رویه، همه را معرفی می‌کند. تضمینی ها! الان ما در بعضی فلزات حساس از ایشان داریم استفاده می‌کنیم. دانش است. نسل اندر نسل. البته با عنایت الهی بوده با هدایت اولیای الهی بوده، ولی موجود است!»  

با توجه به این سخنان عجیب احمدی‌نژاد، باید گفت حتما از زمانی که دولت با این فرد آشنا شده و به جای فناوری‌های روز دنیا از او برای کشف معادن استفاده کرده، سرعت کشف معادن آنقدر شدت یافته که برای بهره‌برداری از معادن کشف‌شده توسط این فرد، دولت هم طرح عظیم توسعه معادن را در دستور کار قرار داده است.  

مروری بر سخنان چند ماه اخیر احمدی‌نژاد نیز کاملا گویا است. 

*** 
معادنی برای 60 سال آینده 

رئیس‌‌جمهور با اشاره به اينکه سال گذشته واردات فولاد خام کشور در حدود 8 ميليون تُن بوده که با احتساب هر تُن به مبلغ 800 دلار، در حدود بيش از 5 ميليارد دلار در اين زمينه هزينه شده است، گفت: اين در حالي است که در داخل کشور معادن فولاد بسياري وجود دارد که طبق گزارش‌ها متخصصان اين معادن تا 60 سال آينده نيز قابل بهره‌برداری هستند. 

(چهارشنبه 14 تير 1391 ) 

*** 
ترديد ندارم ذخاير آهن کشور بالاي 100 ميليارد تُن است 

دکتر احمدي نژاد با اشاره به اينکه بايد مجوز معدن به کساني که کارخانه را نيز خودشان ايجاد مي کنند اعطا شود، اظهار داشت: اينکه برخي به نام ساخت کارخانه مجوز اکتشاف معدن را گرفته و پس از آن معدن را راکد کنند غلط است. 
دکتر احمدي نژاد با بيان اينکه ترديد ندارم ذخاير آهن کشور بالاي 100 ميليارد تُن است،گفت: با اين مقدار ذخاير آهن اگر همه طرح‌هايي که در اين حوزه بيان شده فعال و از همه ظرفيت‌ توليد فولاد استفاده شود، باز هم به اندازه کافي ذخاير خواهيم داشت. 
 
 (سه‌شنبه 14 شهريور 1391) 

*** 
با معادن،‌دیگر نیازی به فروش نفت نداریم 

رئیس‌جمهور با اشاره به وسعت كشورمان گفت: اگر از ظرفیت‌های غيرفعال كشور به ويژه برخي از معادن، استفاده شود، ديگر نيازي به فروش نفت نداشته و می‌توانیم آن را به كالايي بهتر تبديل كرده و با سود بيشتر به فروش برسانيم. 

(سه‌شنبه 19 دي 1391) 

*** 
وعده واگذاری 250 هزار بلوک معدنی به مردم 

رئیس‌‌جمهور استفاده از معادن كشور را به عنوان راهكار دوم دانست و گفت: دولت يك بررسي انجام داده كه طبق آن معادن كشور قابل تقسيم به 250 هزار بلوك معدني است كه در حال حاضر كمتر از 15 هزار بلوك آن استفاده شود. 

دكتر احمدي‌نژاد افزود: مي‌توانيم با اصلاح برخي موارد قانوني و برنامه‌ها در دولت و مجلس بسياري از اين بلوك‌هاي معدني را براي اكتشاف در اختيار بخش مردمي قرار دهيم كه در اين صورت سرمايه‌ها به جاي اينكه به سمت بازارهاي كاذب برود به اين سو خواهند آمد. 

(چهارشنبه 27 دي 1391) 

*** 
حتی مقدار اندکی از معادن هم بهره‌برداری نشده است 

رئیس‌جمهور با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران به لحاظ جغرافيايي نيز ويژه است، گفت: وقتي ايران را در ذهن مجسم مي‌كنيم سواحل شمالي و جنوبي اين كشور مرزهاي طولاني و شرقي و غربي آن وسعت و پهناوري، اقليم چهار فصل، 14 ميليون هكتار جنگل، 50 ميليون هكتار زمين قابل كشت، صد ميليون هكتار مراتع و منابع طبيعي، 25 ميليون هكتار كوير سرشار از معادن و ثروت خدادادي گسترده شده در تمام اين سرزمين به چشم مي‌آيد و هیچ کجای اين آب و خاك نيست كه زرخيز نباشد. 
دكتر احمدي‌نژاد اضافه كرد: هر جا كه قابليت كشاورزي وجود دارد، از بهترين زمين‌ها برخوردار است و هر جا كه كوير است سرشار از معادن مختلف بوده كه هنوز حتي از مقدار اندكي از آن هم بهره‌برداري نشده است و این‌ها ظرفيت استثنايي از نظر طبيعي براي ايران ايجاد كرده است. 
(شنبه 28 بهمن 1391) 

*** 
ظرفیت معادن ما 10 برابر بیشتر است 

دكتر احمدي‌نژاد تصريح كرد: اگر بتوان در اين زمينه برنامه‌ريزي كرده و حلقه‌هاي موجود در زمينه اكتشاف و بهره‌برداري از معادن را تكميل كرد، ظرفيت معادن ما 10 برابر منابعي است تاكنون شناسايي شده است. 

(شنبه 28 بهمن 1391) 

*** 
تحول در عرصه معدن در راه است 

رئیس‌جمهور يكي از ظرفيت‌ها و استعدادهاي ايران را معادن متنوع، گسترده و غني كشورمان ذكر كرد و ادامه داد: از حدود 170 نوع كاني شناخته‌شده در دنيا حدود 70 نوع مرغوب آن در ايران شناسايي شده است، بيش از 80 ميليارد تن ذخاير معدني شناسایی‌شده قطعي در كشور داريم كه از اين مقدار در سال كمتر از 340 ميليون تن بهره‌برداری مي‌شود كه ارزش آن برابر با 90 هزار ميليارد تن است و تازه اين در شرايطي است كه بسياري از اين مواد بدون آنكه به كالاهاي ارزشمندتر و نهايي تبديل شوند به صورت خام صادر مي‌شوند و اگر بهره‌برداری از معادن كشور افزايش يابد و مواد استخراج‌شده به كالاي نهايي تبديل شوند بهره‌مندي مالي از ذخاير معدني كشور حداقل 10 برابر خواهد شد. 
رئیس‌جمهور تصريح كرد: كارگروه معدن در دولت تشكيل شده و به زودي كارگروه‌هاي استاني نيز تشكيل خواهد شد و اختيارات دولت در حوزه بهره‌برداری از معادن به اين كارگروه‌ها تفويض خواهد شد تا تحولي در عرصه بهره‌برداری از معادن كشور ايجاد شود.  

(سه‌شنبه 8 اسفند 1391) 

*** 
معادن را ملی کنیم 

دكتر احمدی‌نژاد با تأكيد بر اينكه ملي شدن يعني اينکه صفر تا صد ملک، مال و معدن در جيب ملت ايران باشد، گفت: بيگانگان با قيمت‌هاي چندين برابري نفت را کشف و سپس حفاري و بهره‌برداری مي‌کردند که عملاً بخشي از ثروت كشورمان به اين طريق خارج مي‌شد و سپس خودشان بايد مي‌آمدند پالايشگاه ساخته و قطعات مي‌آوردند و طراحي مي‌کردند که بخش ديگري از پول و ثروت ملت نيز از اينجا به هدر مي‌رفت. 

(پنج‌شنبه 24 اسفند 1391) 

*** 
سرپوش معادن را برداشتیم 

دكتر احمدي‌نژاد خاطرنشان کرد: در بخش معدن اقدامات بسيار عالمانه و دقيقي صورت گرفته و از كارهاي بسيار بزرگي كه در اين دولت اتفاق افتاده برداشتن سرپوش از معادن كشور است. 
رئیس‌جمهور گفت: طرح جديد دولت در خصوص معادن، مقدمات را براي احياي منافع ملي و تأمین حقوق دولت از محل برداشت اشخاص از معادن كشور آماده می‌کند و امروز بخش معدن آماده يك جهش بزرگ است. 

دكتر احمدي‌نژاد خطاب به استانداران گفت: بايد در بخش معدن مراقبت و پيگيري بيشتري انجام دهيد چرا که معادن كشور جزء منافع ملي است و ثانیاً بر اساس تصميمي كه در خصوص معادن گرفته شده قرار است هر چقدر از حقوق دولت در استخراج منابع معدني را استيفا کنيد، به عنوان منابع مالي براي كارهاي عمراني در اختيار استان‌ها قرار گيرد. 

رئیس‌جمهور گفت: با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانید بخش وسيعي از معادن را به مردم واگذار كنيد و منابع مردم را به سمت معدن هدايت نماييد. 

(دوشنبه 28 اسفند 1391) 

*** 
ظرفیت معادن 

دکتر محمود احمدی‌نژاد در جريان يکصد و يکمين سفر استاني دور چهارم هیئت دولت به استان سمنان،در جلسه کارگروه‌های تخصصي کشاورزي و معدن که در ساختمان استانداري سمنان برگزار شده بود،خاطرنشان کرد: معادن کشورمان ظرفيتي به اندازه بخش نفت و کشاورزي دارند که با فراهم کردن شرايط مناسب مي‌توان به نحو بهتري از آن بهره‌برداري کرد. 

رئیس‌جمهور اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌هایی که دشمنان در حوزه نفت و تجارت خارجي برايمان ايجاد کردند، بايد ساير بخش‌ها و ظرفیت‌های موجود کشور را نيز فعال کنيم. 

رئیس‌جمهور با اشاره به فراهم کردن شرايط مناسب‌تر براي بهره‌برداری از معادن گفت: بايد ظرفيت همه مردم در زمينه اکتشافات و بهره‌برداری از معادن فعال شود و اين موضوع باعث تقويت توليد، صنعت، خدمات و فراوری‌های گسترده خواهد شد. 

(پنج‌شنبه 22 فروردين 1392) 
*** 
قدر زمين در كشورمان ناشناخته مانده است 

دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه هنوز قدر زمين در كشورمان ناشناخته مانده است، گفت: ايران جزو كشورهايي است كه از لحاظ پتانسيل معدني داراي ظرفيت بالايي هست كه مي‌توان آن‌ها را مورد استفاده قرار داد. 
رئیس‌جمهور با اشاره به اينكه سال گذشته 390 ميليون تن مواد معدني در كشور استخراج شده كه اين ميزان مي‌تواند به 700 ميليون تن در سال افزايش يابد، تصريح كرد: هم به لحاظ توسعه ظرفيت‌هاي توليدي و هم از جهت درآمدهاي دولت، مي‌توانيم از منابع معدني و زمين به بهترين شكل استفاده كنيم. 

(شنبه 24 فروردين 1392) 

*** 
بعد از مطالعات طولانی فهمیدیم بخش عمده معادن در اختیار عده معدودی است 
 
رئيس‌جمهور با اشاره به استفاده از ساير ظرفيت‌هاي کشور براي توسعه بخش اقتصادي گفت: دولت دو ستاد کشاورزي و ستاد معادن را در کشور فعال کرده است. 
احمدي‌نژاد در ادامه با اشاره به عملکرد ستاد معادن در کشور براي توسعه هر چه بيشتر اقتصاد، گفت: بعد از مطالعات طولاني به اين نتيجه رسيديم که بهره‌برداري از معادن در مسير درستي حرکت نمي‌کند و بخش عمده‌اي از معادن در اختيار عده‌اي معدودي است، هم‌اکنون ستاد معادن در استان‌ها تشکيل شده است و ده‌ها بلوک معدني براي توسعه در اختيار مردم قرار گرفته است. 
رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه از کاني‌هاي شناخته‌شده در دنيا 65 درصد آن در ايران وجود دارد، گفت: استفاده از ظرفيت معادن و کشاورزي، اشتغال و رفاه را در کشور به مدت ده‌ها سال تضمين مي‌کند. ما بايد دست به دست هم دهيم و از موانع ساخته‌شده عبور کنيم. 

(پنج‌شنبه 22 فروردين 1392) 

*** 
سال 92 سال احیاء معادن است 

دكتر محمود احمدی‌نژاد در ادامه برنامه‌های چهارمين سفر هیئت دولت به استان اصفهان در جلسه كارگروه‌هاي تخصصي كشاورزي و معدن استان با بيان اينكه بخش معدن هنوز براي ملت ايران ناشناخته مانده است، گفت: بخش معدني ايران ظرفیت‌های بسيار زيادي دارد كه باعث شده ارزش ذاتي آن‌ها همتراز منابع نفت و گاز كشور باشد. 

رئیس‌جمهور با اشاره به اينكه به دلايل مختلف پيش از اين به بخش معدن توجه كافي نشده است، افزود: امروز كه دشمن فشارهاي خود را در بخش‌هاي نفت و گاز ايران متمركز كرده است، مجالي فراهم آمده تا از اين نعمات الهي به كشور ايران استفاده بيشتري كرده و معادن را فعال كنيم. 

دكتر احمدی‌نژاد با اشاره به محدوديت‌هاي اراضي كشاورزي استان اصفهان به لحاظ كم آبي، اظهار داشت: مناسب است نيازهاي اصفهان به اشتغال، درآمد و كسب ثروت به بخش معدن منتقل شود و چه خوب است كه سال 92 را سال احياء معادن ايران قرار دهيم؛ بياييد همت كنيم تا امسال بخش معدن و كشاورزي كشور، شكوفا شود. 

(چهارشنبه 4 ارديبهشت 1392) 

*** 

معادن در برابر فشار مستکبران 

رئیس‌جمهور با تاکيد بر اينکه بايد دست به دست هم داده و ظرفيت بزرگ كشاورزي و معادن كشور را فعال کنيم، خاطرنشان کرد: فعال کردن ظرفیت‌های کشاورزي و معدني می‌تواند کشور را در سطحي بالا اداره کرده و جايگزين خوبي براي فروش نفت باشد تا با استفاده از آن، از فشارهاي سياسي مستکبران نيز خارج شويم. 
(يکشنبه 8 ارديبهشت 1392) 

*** 
اختصاص منابع صندوق توسعه به معادن 

رئیس‌‌جمهور گفت: در بخش معدن وضع به مراتب عقب‌تر از بخش كشاورزي است و با يك حركت جهادي مي‌توان حجم توليدات بخش معدني كشور را چندين برابر افزايش داد. 

دكتر احمدي‌نژاد اظهار داشت: دشمن در بخش تجارت خارجي نفت كشور را تحت فشار قرار داده و اين بهترين فرصت براي آن است كه بخش معدن را به سرعت جايگزين بخش نفت كنيم. منابع كافي و دانش لازم براي گسترش بخش معدن موجود است و فقط بايد همت كرد تا بهره‌برداري از معادن كشور، به جايگاه شايسته خود برسد. 

رئیس‌‌جمهور با تأكيد بر اينكه دولت براي پشتيباني از فعالان بخش معدن كاملاً آمادگي دارد، خاطرنشان كرد: سهم مناسبي از منابع صندوق توسعه ملي به بخش معدن اختصاص يافته و دولت آمادگي دارد تا پس از اينكه استان آذربايجان غربي سهم خود از اين منابع را مورد استفاده قرار داد، منابع جديد به استان تخصيص دهد. 

(يکشنبه 15 ارديبهشت 1392) 

*** 
امروز معادن در اختيار عده خاصي قرار دارد 

دكتر احمدی‌نژاد با تاكيد بر استفاده از ظرفيت كوير مركزي و معادن كشور تصريح كرد: ايران روي كمربند معدني دنيا قرار داشته و 70 درصد از انواع مواد معدني جهان در ايران قرار دارد و در حالي كه تخمين زده مي‌شود 800 ميليارد تن ظرفيت برداشت از معادن ايران وجود دارد تا به امروز تنها 80 ميليارد تن از معادن در كشور شناسايي شده است. 

دكتر احمدی‌نژاد با انتقاد از اينكه متأسفانه امروز معادن در اختيار عده خاصي قرار دارد كه اين موجب بهره‌برداري كم از معادن شده است، گفت: بايد معادن را فعال كرده و درآمدهاي حاصل از آن را جايگزين درآمدهاي نفتي در كشور كنيم كه در اين راستا دولت از سال گذشته ستاد معادن را فعال كرده و تسهيلات ارزان‌قیمت در اختيار استان‌ها قرار داده تا در اين جهت حركت بزرگي انجام شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=18580
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه