«میهن صنعت» گزارش می دهد:

نوسانات بازار اقلام اساسی به لطف خلا نظارتی

در بازار شاهد افزایش قیمت 40 تا 50 درصدی اقلام اساسی در بازار هستیم و روند صعودی قیمت ها موجب شده تا مردم با مشکلات عدیده ای مواجه شوند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، افزایش قیمت ساعتی و لحظه ای کالاها در کشور مانند نوسانات بازار ارز شده است و دور از ذهن نخواهد بود اگر روزی برای خرید یک کالا به سوپر مارکت محل مراجعه کنید با جمله "صبر کن قیمت رو الان بپرسم" مواجه شوید. نوسانات قیمت بازار اقلام اساسی مانند بازار خودرو نیست که به امید خبر مسئولان یک ماه صبر کنیم تا روند صعودی قیمت ها نزولی شود یا به روال گذشته بازگردد. شاید غیبت نوسانات بازار ارز موجب دلتنگی شده است برخی از مسئولان دارند جایگزینی برای این شاگرد ممتاز پیدا کنند.

طی بررسی های انجام شده در بازار شاهد افزایش قیمت 40 تا 50 درصدی اقلام اساسی در بازار هستیم و روند صعودی قیمت ها موجب شده تا مردم با مشکلات عدیده ای مواجه شوند. شاید بازار اقلام اساسی هم مانند بازار خودرو از دلالان و سواستفاده گران پنهانی برخوردار بوده که دست به احتکار کالاها زده اند و موجب افزایش قیمت در بازار شده اند. گرچه اگر به سراغ دستگاه های ذیربط برویم دور از ذهن نخواهد بود که با شخصیت های داستان گرانی بازار اقلام اساسی آشنا شویم افرادی که شبانه و به صورت پنهانی دست به فروش گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و برنج و … می زنند آشنا شویم.

البته نباید از تاثیرات برجام بر بازار غافل شد. بهرحال خروج آمریکا از برجام تاثیرات بسیار بر اقتصاد کشور دارد، از این رو بازار اقلام اساسی هم تحت شعاع همین موضوع قرار گرفته؛ البته باید صبور باشیم تا بالاخره کلید گم شده ی حلال مشکلات اقتصادی پیدا شود.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران، با اشاره به افزایش یک میلیون تومانی نرخ طلای سرخ نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار بیان کرد: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران 4 میلیون و 900 و حداکثر 6 میلیون و 400 هزار تومان است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشی از دخالت های سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی است که با افزایش یک میلیون تومانی در بازار روبه‌رو شد.  

همچنین چندی پیش احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران باتوجه به نوسانات قیمت گوشت گوساله در بازار اشاره کرد: سال گذشته نرخ هر کیلو دام زنده 12 هزار و 500 تا 13 هزار تومان بود که با افزایش 10 درصدی هم اکنون به 14 هزار تومان رسیده است.

 

مقدسی ادامه داد: با توجه به نرخ دام زنده، قیمت واقعی هر کیلو گوشت گوساله با احتساب هزینه های کشتار، سودخرده فروشی و غیره حداکثر 40 هزار تومان است و این درحالی است که هم اکنون در مغازه های سطح شهر با نرخ 60 هزار تومان عرضه می شود!

علاوه بر این موارد علی رجبی رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات استان تهران با اشاره به افزایش 30 درصدی قیمت هر کیلو کره در بازار تشریح کرد: هر بسته کره 100 گرمی از 3 هزار و 500 به 4 هزار و 500 تومان افزایش یافت.

این رئیس اتحادیه عنوان کرد: قیمت سایر اقلام لبنی نظیر پنیر، شیر،کشک، ماست و غیره ناشی از افزایش هزینه های تولید، حقوق و دستمزد، نهاده های دامی و حقوق کارگران 10 تا 15 درصد افزایش یافت.

البته در این بین توجه شما را به هشدار سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کننده جلب مب کنیم این دستگاه ذیربط هر گونه افزایش قیمت را غیر قانونی دانسته است! به همین سبب از کارخانه های لبنی که اقدام به افزایش نرخ محصولات خود کرده بودند تا پایان بررسی دفاتر از آنها درخواست کرد تا قیمت محصولات خود را به نرخ سابق بازگردانند.

اما بررسی ها قیمت این محصولات در فروشگاه‌ها و مغازه های سطح شهر گویای محقق نشدن درخواست این سازمان است.

اما بازار میوه اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی با بیان اینکه گرانی میوه در ایام خاص ارتباطی به خرده فروشی ندارد،بیان کرد: مغازه های دارای مجوز از اتحادیه بر حسب فاکتور خرید و احتساب سود منطقی خود اقدام به توزیع اقلام می کنند و زمانیکه از آنها دلیل نرخ میوه های توزیعی در مغازه پرسیده شود،آنها فاکتور خرید خود را نشان می دهند.

 

وی با توجه به اینکه اینکه مغازه های خرده فروشی دارای مجوز نقشی در گرانی اقلام ندارند،تشریح کرد: گرانی انواع اقلام میوه ناشی از نرخ آن در مبدا است به گونه ای که در صورت کاهش تقاضا، قیمت این اقلام در مناسبت های مختلف دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می‌گیرند.

 

به همین علت مردم برای اینکه در ایام خاص هرکیلو میوه را با قیمت های عجیب و غریب خریداری نکنند بهتر است چند روز مانده به چنین مناسبت هایی دست به خرید میوه بزنند تا قیمت اقلام در بازار به شکل آسانسوری به طبقه های بالا صعود نکند.

 

البته موارد یاد شده بخشی از گرانی اقلام اساسی در بازار طی روزهای گذشته بوده است اما طی گفت و گو های انجام شده با کارشناسان بازار در گرانی بی سابقه ای قرار دارد اما در این میان خبری از برنامه دستگاه ذیربط برای جلوگیری از این افزایش قیمت و نوسان در بازار نبوده تنها درخواست های این سازمان ها برای کاهش قیمت ها به گوش می رسد به قول آن شعر معروف ( البته با کمی دخل و تصرف) سازمان حمایت یا بهتر است بگوئیم وزارت صنعت کجایی؟ دقیقا کجایی؟

 

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=154697
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه