«میهن صنعت» گزارش می دهد:

نوش دارو بعد از مرگ سهراب/ ویروس افزایش قیمت به قلب بازار خودرو رسید

جای شكر باقی است كه شورای رقابت وارد كارزار افزایش قیمت خودرو شده است اما این دستگاه برای این ویروس واگیر كه از علل و عوامل جالب توجهی نشأت گرفته چه نسخه ای خواهد پیچید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، قسمت اول فصل جدید داستان افزایش قیمت خودرو از اواخر ماه فروردین آغاز شد سرعت این قطار فراری به حدی زیاد بود که خودروی کیا اسپورتیج تنها در مدت سه روز 33 میلیون تومان گران شد و در پی این افسار گسیختگی قیمت بخش زیادی از خودروهای وارداتی موجود در بازار حدود 15 درصد افزایش داشت، این انفجار قیمتی خودرو سبب شد تا بازار به کمایی بی سابقه برود به طوریکه طی گزارش های به عمل آمده کسبه و فعالان صنفی این حوزه شاهد خرید و فروش خودرو در بازار نیستند.
شرکت های واردکننده خودرو، فعالان و مردم علت عدم خرید و فروش در بازار را نوسانات بازار ارز و نبود ثبات اقتصادی در کشور عنوان کرده اند که البته این موضوعات قابل انکار نخواهد بود.
 
ویروس افزایش قیمت آسانسوری خودرو از نوع واگیر دار بوده و خودروسازان داخلی هم به این ویروس مبتلا شدند یکی از خودروسازان داخلی به یکبار قیمت محصولات خود را در بازار 10 درصد افزایش داد سپس در اقدامی جالب توجه اطلاعیه انتشار داد و قیمت محصولات خود را به روال سابق بازگرداند اما این حرکت سبب ایجاد تشنج در بازار شد که درپی آن قیمت رنو ساندرو استپ وی در بازار به 72 میلیون تومان رسید اما تمامی این اتفاقات به لطف نبود دوربین نظارتی از سوی دستگاه های ذیربط صورت گرفته و صیادان از آب گل آلود ماهی گرفتند!
 
سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو چندی پیش بیان کرد: 20 فروردین ماه که شرکت‌های بزرگ خودروسازی اقدام به توقف یا کاهش عرضه به بازار کردند، تفاوت قیمت کارخانه و بازار به اوج خود رسید.
 
وی افزود: اکنون تفاوت قیمت کارخانه و بازار در خودروهای زیر 40 میلیون تومان به 6 میلیون می‌رسد و این رقم در خودروهای بالای 50 میلیون به 10 میلیون تومان رسیده و خودروهای بالای 100 میلیون تومان اختلاف 35 میلیونی را تجربه کرده‌اند.
 
مؤتمنی تصریح کرد: سالهاست که پدیده اختلاف قیمت بازار و کارخانه و همچنین کاهش عرضه در بازار خودرو مطرح بوده است اما در فروردین امسال، این موضوع به اوج خود رسید.
 
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به انحصاری بودن صنعت خودروسازی در ایران، گفت: زمانی که دو خودروساز مطرح کشور، همه خودروهای با قیمت زیر 40 میلیون تومان را در بازار تأمین می‌کنند، باید انتظار داشت که با کاهش عرضه آنها و به دلیل نیاز بازار، قیمت‌ها افزایش یابد.

نكته ی قابل توجه در این میان كم رنگی دستگاه های ذیصلاح نظیر شورای رقابت است در حالی كه به گفته ی قاسم جهرودی قیمت گذاری خودروهای پایین تر از 40 میلیون تومان توسط این دستگاه باید انجام شود در حالیكه تنها شورای رقابت ابراز می كرد اجازه افزایش خودرو را صادر نكرده است در خوش بینانه ترین حالت ممكن این موضوع متاثر از سو مدیریت است.
 
اما بالاخره در اقدامی غریب الوقوع رضا شیوا رییس شورای رقابت با اشاره به اینکه هنوز بانک مرکزی نرخ تورم بخشی سال 96 را به شورای رقابت اعلام نکرده است، بیان كرد: اخیراً بانک مرکزی به ما اعلام کرده که در مرحله نهایی بررسی نرخ تورم بخشی است و فردا آن را ارائه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه شاخص‌های کیفی خودرو مورد بررسی قرار گرفته و به‌محض دریافت نرخ تورم جلسات تعیین قیمت خودرو برگزار خواهد شد، افزود: جلسات مختلفی را با خودروسازان برگزار کرده‌ایم و آنها مستندات خود را به شورای رقابت ارائه کرده‌اند.

رئیس شورای رقابت اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد تا نیمه خرداد ماه امسال موضوع قیمت‌گذاری خودروها نهایی و اعلام شود.

جای شكر باقی است كه شورای رقابت وارد این كارزار شد اما جای این سوال بیشتر باقی است که این دستگاه برای این ویروس واگیر كه از علل و عوامل جالب توجهی نشأت گرفته چه نسخه ای خواهد پیچید.
به گزارش خبرنگار میهن صنعت بر اساس اخبار رسیده، از اواسط خرداد ماه سال جاری بازار خودرو کشور شاهد رشد ۱۰ درصدی قیمت خواهد بود و این در حالی است که قیمت نهایی محصولات در بازار ایران به شدت متاثر از وضعیت ارز در کشور است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=153314
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه