میهن صنعت گزارش می دهد؛

نگاهی به نخستین خودروهای شرکت های برتر جهان

بسیاری از برندهای معتبر خودروسازی جهان که در حال حاضر شهرت بسیار خوبی را به دست آورده اند، زمانی که اولین محصولات خودرا تولید کردند، شاید هیچ وقت فکرش را نمی کردند که به چنین جایگاهی در صنعت خودرو جهان دست پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه خودرو پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بسیاری از برندهای معتبر خودروسازی جهان که در حال حاضر شهرت بسیار خوبی را به دست آورده اند، زمانی که اولین محصولات خودرا تولید کردند، شاید هیچ وقت فکرش را نمی کردند که به چنین جایگاهی در صنعت خودرو جهان دست پیدا کنند.

مرسدس بنز، (به آلمانی: Mercedes-Benz ) شرکت خودروسازی آلمانی است، که در زمینه طراحی و ساخت انواع خودرو، کامیون، اتوبوس و موتورهای درون‌سوز، همچنین ارائه خدمات مالی لیزینگ و بیمه اتومبیل و نیز تعمیر خودرو فعالیت می‌نماید. شعار این شرکت «یا بهترین یا هیچ» است.
ریشه‌های تأسیس شرکت مرسدس بنز، به سال ۱۹۲۶ بازمی‌گردد، که در پی ادغام دو شرکت خودروساز آلمانی، یعنی بنز اند سی (تأسیس در ۱۸۸۳ توسط کارل بنز( و (دایملر-موتورن-گیزلشافت تأسیس در ۱۸۹۰ ) توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ دایملر-بنز راه‌اندازی شد.
با تشکیل شرکت ادغامی، ضرورت استفاده از یک نام تجاری مشترک احساس می‌شد، چرا که در یک سو شرکت بنز آگ قرار داشت، که از سال ۱۸۸۳ تا هنگام تشکیل شرکت جدید، برای بیش از ۴۰ سال، اتومبیل‌هایی با برند بنز تولید می‌نمود. در سوی دیگر، شرکت دایملر-موتورن-گیزلشافت به‌اختصار دی‌ام‌جی قرار داشت، که در سال ۱۸۹۰ توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ راه‌اندازی شده بود. این شرکت برای نخستین بار از موتورهای چهارزمانه و کاربراتور در اتومبیل‌های خود استفاده نمود، ولی در پی درگذشت دایملر در سال ۱۹۰۰ و انعقاد قراردادی میان مایباخ و امیل جلینک، شرکت دی‌ام‌جی، اتومبیل‌های خود را با (برند مرسدس که از ابتدای نام دختر جلینک)، یعنی مرسدس جلینک گرفته شده بود، عرضه می‌کرد.

 

تویوتا،( به انگلیسی: Toyoto ) شرکت خودروسازی ژاپنی و چندملیتی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر تویوتا، آیچی قرار دارد. شمار کارکنان شرکت تویوتا در سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۳۳ هزار نفر اعلام شد و به عنوان بزرگترین خودرو ساز جهان شناخته می شود.
اولین خط تولید اتومبیل شرکت تویوتا در سال 1936 توسط کیشیرو تویودا و در کارخانه شرکت نساجی صنایع تویوتا، که متعلق به پدرش ساکیشی تویودا بود، راه‌اندازی شد. نخستین خودروی سواری این شرکت نیز، تویوتا ای‌ای نام داشت.
شرکت تویوتا مالک برندهای دینا، دایهاتسو، سایون، لکسوس و هینو موتورز می‌باشد. سهام این کمپانی در بازار بورس نیویورک، بورس لندن و بورس توکیو معامله می‌شود.

 

بی ام و( به آلمانی: BMW ) که کوتاه‌شدهٔ عبارتِ «بایِریشه موتورن وِرکه» (به آلمانی Bayerische Motoren Werke ) است و در فارسی معمولاً بِم‌وِ تلفظ می‌شود، به‌معنای صنایع موتوریِ بایرن است، یک شرکت خودروساز آلمانی است، که از تولیدکنندگان به‌نام خودروهای لوکس و موتورسیکلت در جهان به‌شمار می‌آید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مونیخ قرار دارد.
کارخانهٔ بِ‌اِم‌وِ در سال ۱۹۱۷ به‌عنوان یک کارخانهٔ تولید موتور هواپیما تأسیس شد. در سال ۱۹۱۸ و با پایان جنگ جهانی اول، کارخانه به دلیل قطع‌نامهٔ ورسای مجبور شد که بخش تولید موتور هواپیمای خود را متوقف کند. این کارخانه تا سال ۱۹۲۳ تنها موتورسیکلت می‌ساخت و با برداشته شدن تحریم‌ها در سال ۱۹۲۸ آغاز به تولید خودرو کرد.
نخستین خودروی تولیدی بِ اِم وِ، دیکسی بود، که بر پایه آستین ۷ و تحت لیسانس شرکت موتور آستین تولید شد.
نشان این کارخانه از شکل پره‌های ملخ در حال چرخش هواپیما الهام گرفته شده است. این نشان در سال ۱۹۲۹ مورد تأیید این کارخانه قرار گرفت.

 

پورشه ( به آلمانی Porsche ) شرکت هلدینگ خودروسازی آلمانی است، که در سال ۱۹۳۱ توسط فردیناند پورشه تأسیس شد. تمرکز این شرکت عموماً بر طراحی و ساخت خودروهای اسپورت و خودروهای لوکس معطوف می‌باشد. دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی اصلی شرکت پورشه در شهر اشتوتگارت، بادن-وورتمبرگ قرار دارند.
قرارداد همکاری فردیناند پورشه با کمپانی اتو یونیون در سال ۱۹۳۸ به اتمام رسید، ولی به جهت درگیر بودن آلمان در جنگ، او بیشتر وقت خود را صرف طراحی ماشین‌آلات جنگی نمود. از تولیدات زمان جنگ فردیناند پورشه برای نمونه می‌توان به تانک‌های تایگر یک و تایگر دو اشاره کرد.
در سال ۱۹۳۹ اولین اتومبیل پورشه ساخته شد، که عموماً از قطعات فولکس‌واگن بیتل برای آن استفاده کرده بود. این اتومبیل، پورشه ۶۴ نام داشت.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=124390
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه