میهن صنعت:

هاچ‏ بک‏های 70 تا 100 میلیونی بازار ایران را بشناسید

میهن صنعت: کلاس‌های خودرویی اصولا ارتباط مستقیمی با قیمت تمام شده و همچنین موارد استفاده خودرو دارند. به همین خاطر یک سدان فول سایز (سگمنت F) ارزان قیمت و یا یک «میکرو کار» لوکس، تا حد زیادی مضحک به نظر می‌رسند. اصولا در بحث طراحی خودرو، محصولاتی با هدف ف

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از عصر خودرو خودروهای‌ هاچ‌بک سدان‌هایی هستند که در بخش ستون C و شیب صندوق عقب دستخوش تغییرات می‌شوند. در این خودروها، فضای بار فدای جثه کوچک می‌شود و به همین خاطر، دست و بال خودروساز برای استفاده از پیشرانه‌های کم‌هزینه‌تر، بدون افت قابلیت‌های دینامیکی، بازتر می‌ماند. ‌هاچ‌بک‌ها به دلیل برخورداری از فضای بار و سرنشین بیشتر نسبت به خودروهای کلاس «میکروکار» و همچنین جثه کوچک‌تر از «سدان‌های کامپکت»، گزینه‌هایی متعادل در استفاده روزمره به نظر می‌رسند. اما توجه داشته باشید که انتخاب چنین خودرویی می‌بایست با توجیه اقتصادی، چه از لحاظ قیمت خودرو و چه از نظر هزینه‌های نگهداری همراه باشد؛ مسئله‌ای که با توجه به قیمت این روزهای خودروهای‌ هاچ‌بکی همچون مرسدس A کلاس جدید، ولوو C30 و چند مورد محدود دیگر در بازار داخلی مورد اهمیت قرار نگرفته. در این شماره 8 مورد از خودروهای‌ هاچ‌بک قابل دسترسی در بازار 70 تا 100 میلیون تومان معرفی خواهند شد.

1. آلفارومئو میتو
 پس از بررا، این دومین‌ هاچ‌بکی بود که در قرن 21 میلادی روی خط تولید آلفا رومئو، واقع در تورین ایتالیا قرار می‌گرفت. میتوی کوچک و جذاب در سال 2008 معرفی شد. این ‌هاچ‌بک سوپرمینی، بر پایه پلت‌فرمی نشأت گرفته از اپل کورسا و فیات گرند پونتو، توسط ژوان مانوئل دیاز، به صورت 3 درب طراحی و سپس به همراه پیشرانه‌های متعددی اعم از انواع بنزینی و دیزلی راهی بازار شد که از این میان، نمونه 1.4 لیتری (135 و 170 اسب بخار در نمونه‌های اتمسفریک و توربو) این خودرو به همراه جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به بازار ایران راه پیدا کرد. میتو در اوایل عرضه قیمتی نزدیک به 45 میلیون تومان داشت اما با افزایش نرخ ارز مبادلاتی، قیمت این خودرو در نمونه‌های خشک به 130 میلیون تومان رسید. در بازار امروز می‌توانید با بودجه‌ای بین 90 تا 95 میلیون تومان نمونه یک میتوی 2012 با کارکردی مناسب خریداری کنید. البته کیفیت ساخت این خودرو در بخش کابین تعریفی ندارد.

2. ب ام و سری 1
ب‌ام‌و سری1، کوچک‌ترین و ارزان‌ترین ب‌ام‌و حاضر روی خط تولید در سال 2004 و به عنوان جانشینی برای سری 02 فقید که در اواسط دهه 70 میلادی از خط تولید خداحافظی کرد، طراحی و عرضه شد. نسل نخست این خودرو با کد بدنه E87 در 4 کلاس کوپه، کابریو، ‌هاچ‌بک 3‌در‌ و‌ هاچ‌بک 5‌در‌ تولید می‌شد که رنج نسبتا کاملی از پیشرانه‌های 116i تا 135i روی آنها قرار می‌گرفت. در این بین، شرکت پرشیا خودرو به عنوان نماینده ب‌ام‌و در ایران واردات این خودرو را از مدل 2005 (بعضا ترخیص در سال‌های بعدی) آغاز کرد. از سری1‌ هاچ‌بک، بیشتر نمونه‌های 116i ،‌118i و 120i برای عرضه در ایران انتخاب شده بودند که به ندرت نمونه‌های 130i با پیشرانه 6 سیلندر نیز در سبد محصولات این واردکننده دیده می‌شد. در این روزها با پرداخت تنها 90 میلیون تومان می‌توانید یک 120i سال 2007، با امکانات متعادل و کارکرد مناسب را تصاحب کنید. 

3.سئات لئون
سئات اسپانیایی در ابتدای دوره شدت گرفتن واردات به کشور، به بازار راه پیدا کرد و به دلیل قیمت‌گذاری ناصحیح، سرویس‌دهی نه‌چندان مناسب و همچنین عدم فراوانی در بازار داخلی، چندان مورد استقبال قرار نگرفت. دومین نسل این خودرو در سال 2005، بر پایه پلت‌فرمی مشترک با آئودی A3 طراحی شد و در اواخر سال 2011 به بازار ایران راه پیدا کرد. لئون با 2 پیشرانه 2 لیتری FSI با 150 اسب بخار قدرت و همچنین TFSI با 200 اسب بخار قدرت با تعداد بسیار محدود در بازار ایران حضور پیدا کرد که در حال حاضر نیز به ندرت شاهد فروش نمونه‌ای از این خودرو خواهید بود. اما با این حال، اکثر نمونه‌های موجود در بازار، چیزی در حدود 80 تا 90 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند.

4.مزدا 3 هاچ بک
نخستین نسل از مزدا 3 در سال 1386 به بازار ایران راه پیدا کرد؛ این خودرو به لطف بهره‌گیری از پیشرانه قدرتمند کم‌استهلاک، طراحی جذاب و همچنین خدمات پس از فروش مناسب، به بازار فروش خوبی دست یافت. پس از پایان فروش این خودرو در سال 1389، گروه بهمن به عنوان عرضه‌کننده محصولات مزدا در ایران، بلافاصله به سراغ نسل دوم این خودرو با چهره‌ای جذاب‌تر رفت. اما با این تفاوت که این بار، نسخه ‌هاچ‌بک مزدا 3 نیز در سبد محصولات این عرضه‌کننده قرار گرفته بود. این خودرو با بهره‌گیری از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری 16 سوپاپ، توانایی تولید 148 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن‌متر گشتاور و انتقال آن به جعبه دنده 5 سرعته تیپ ترونیک را دارد. در حدود یک سال است که از پایان عرضه این خودرو در بازار ایران می‌گذرد اما هم‌اکنون نمونه‌های 91 بسیار سالم مزدا3 ‌هاچ‌بک را می‌توان با بودجه کمتر از 90 میلیون تومان خریداری کرد.

5.هیوندای i30
این روزها هیوندای را می‌توان پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین برند وارداتی کشور دانست. محصولات این خودروساز در سال 1386 و توسط آسان موتور به بازار ایران راه پیدا کرد. هیوندای با اتکا به پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسب، امکانات خوب در تمامی محصولات و همچنین طراحی زیبای محصولات، خیلی زود دل خریداران ایرانی را به‌دست آورد. I30 نخستین‌ هاچ‌بکی از میان محصولات هیوندای بود که به ایران راه پیدا کرد. وارد‌کننده از بین 5 پیشرانه قابل سفارش برای این خودرو، نمونه ‌4‌سیلندر 2 لیتری بتا 2 با 141 اسب بخار قدرت را در نظر گرفته بود که این پیشرانه خروجی‌هایی همچون شتاب صفر تا صد 11 ثانیه، حداکثر سرعت 205 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت 7.6 لیتر در 100 کیلومتر در اختیار راننده قرار می‌دهد. I30 2011 از 70 تا 80 و 2012 از 80 تا 86 میلیون تومان قیمت می‌گیرد. 

 

6. تویوتا یاریس
محصولات تویوتا را همگی به دوام و کیفیت می‌شناسیم؛ برندی که سابقه حضور چند دهه در بازار ایران را دارد، در اواسط دهه 80 شمسی با محصولات بیشتری پا به بازار ایران گذاشت که از این میان، یاریس کوچک‌ترین محصولی بود که توسط این عاملیت عرضه می‌شد. این خودرو در 2کلاس سدان کامپکت شهری و ‌هاچ‌بک کوچک شهری به تولید می‌رسد و هر دو نوع آن نیز به بازار ایران راه یافتند. در اواخر 2011 یاریس پوست انداخت و نسل سوم این خودرو تقریبا یک سال پس از معرفی به ایران رسید. وارد‌کننده از بین پیشرانه‌های لاین‌آپ این خودرو، نمونه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ 1.3 لیتری با 84 اسب بخار و مصرف سوخت بسیار بهینه را برای بازار ایران در نظر گرفته است. اگرچه یاریس ‌هاچ‌بک قدیمی با قیمت‌هایی حتی کمتر از 40 میلیون تومان نیز قابل خریداری است اما نمونه‌های 2012 و 2013 این خودرو قیمتی بین 70 تا 82 میلیون تومان دارند.

7. جیلی امگرند 7-RV
گل سر‌سبد برندهای چینی حاضر در ایران، جیلی، 2 سالی است که با 3 محصول در بازار حضور دارد. کیفیت ساخت بالاتر نسبت به دیگر برندهای هموطن، امکانات مناسب و البته ظاهر شسته‌رفته‌تر، از برگ‌های برنده جیلی در بازار ایران بود. پس از واردات EC7، سدان سایز متوسط شهری و استقبال فراوان از این خودرو، وارد‌کننده به سراغ مدل‌ هاچ‌بک این خودرو تحت عنوان 7-RV، رفت. در نخستین پارت‌ها که در سال 2013 وارد شدند، نمونه‌های منوئال این خودرو به بازار تزریق شد؛ اما مدتی است که این ‌هاچ‌بک زیبا با جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک در بازار ایران عرضه می‌شود. جیلی 7-RV با پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری، توانایی تولید 138 اسب بخار و 172 نیوتن متر گشتاور را داراست. نمونه‌های جعبه دنده دستی این خودرو با قیمتی در حدود 55 تا 65 میلیون تومان قابل خریداری است. این در حالی‌است که 7-RV اتوماتیک توسط جیلیران با قیمت 81.600 میلیون تومان عرضه می‌شود.

 

8. هیوندای i20
اگرچه خودروهایی همچون i20 و یاریس ‌هاچ‌بک، در دسته «هاچ‌بک‌های داغ – Hot Hatches» قرار نمی‌گیرند اما با توجه قیمت و استهلاک پایین‌شان، گزینه‌های مناسبی برای خریداری محسوب می‌شوند. i20 در سال 2011 به بازار ایران راه یافت و در آن دوره با توجه به محبوبیت i30 به سرنوشت چندان خوبی نرسید. اما با ورود نمونه فیس‌لیفت این خودرو به بازار، وضعیت کمی تغییر پیدا کرد. اگرچه i20 پیش از فیس‌لیفت با پیشرانه 1.6 لیتری عرضه می‌شد اما وارد‌کننده برای نمونه بهبود‌یافته، پیشرانه مقرون‌به‌صرفه‌تر 1.4 لیتری گاما با 100 اسب بخار قدرت را در نظر گرفت. در حال حاضر نمونه‌های صفر‌کیلومتر این خودرو چیزی در حدود 90 میلیون تومان در بازار آزاد قیمت می‌گیرند. اما در بازار دست‌دوم‌ها، نمونه‌های 2011 این خودرو در حدود 65 میلیون تومان و همچنین نمونه فیس‌لیفت در حدود 78 تا 83 میلیون تومان قابل خریداری است.



لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=55422
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه