صنعت و معدن

هدفمندی يارانه ها، سود فولادی ها را افزايش داد

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت : هدفمندی یارانه ها سود فولادی ها را نه تنها کاهش نداده است بلکه این شرکت ها رشد سودآوری را تجربه کردند.


مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت : هدفمندی یارانه ها سود فولادی ها را نه تنها کاهش نداده است بلکه این شرکت ها رشد سودآوری را تجربه کردند.

محمدمسعود سمیعی نژاد با اشاره به اینکه ابلاغ قانون هدفمندی یارانه ها به نفع صنایع فلزی تمام شد، گفت: عملکرد شرکت های فولادی از لحاظ حجم تولید و همچنین پیش بینی سود نشان می دهد این قانون به نفع شرکت های فولادی بوده است.

وی رشد قابل توجه پیش بینی سود شرکت های فولادی را مد نظر قرار داد و اظهار داشت: این اتفاق حاصل مدیریت انرژی بود و با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، یاد گرفتیم که دیگر انرژی ارزان در دسترس نداریم به همین دلیل باید هزینه ها را از محل بهره وری کاهش دهیم.

سمیعی نژاد با اشاره به اینکه واحدهای فولادی از 3 سال قبل به فکر ایجاد بهره وری در واحدهای خود بودند،خاطرنشان کرد : شرکت های فولادی با اجرای پروژه هایی به منظور کاهش ضایعات تلاش کردند تا هزینه تمام شده خود را پایین بیاورند.

مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه طرح های زیادی در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در شرکت های مختلف فولادی به ویژه فولاد مبارکه که موظف به تامین 45 درصد از نیاز کشور است، اجرا شد، تصریح کرد: با توجه به سیاست هایی که در

جهت تولید به منظور افزایش بهره وری دنبال می شود تمام پیش بینی ها محقق شده است و فولاد مبارکه به عنوان یکی از بزرگان حاضر در بازار توانست علاوه بر تحقق سود اعلامی، این سود را تا 1.5 برابر افزایش دهد.

سمیعی نژاد با بیان اینکه اتفاق مشابهی برای شرکت هایی که حجم تولید خود را مطابق با سیاست های بهره وری افزایش دادند، روی داده است، تصریح کرد: تمام شرکت هایی که با افزایش بهره وری رو به رو بودند، توانسته اند افزایش قیمت حامل های انرژی را جبران و هم اکنون سودهای خوبی برای سهام دارانشان پیش بینی کرده اند.

وی در خصوص عوامل تاثیرگذار بر پیش بینی سود شرکت ها به قیمت های جهانی و نوسان نرخ ارز اشاره کرد و گفت: شرکت ها پیش بینی سود خود را بر مبنای قیمت فعلی و قیمت های جهانی در آینده پیش بینی می کنند و این پیش بینی ها نباید خارج از قوانین بورس باش .

مدیرعامل فولاد مبارکه روند نوسانی قیمت های جهانی را مد نظر قرار داد و گفت : با توجه به اینکه قیمت های جهانی عملکرد شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد، باید در پیش بینی ها این موضوع را مد نظر قرار داد، به همین دلیل می توان گفت پیش بینی سود شرکت ها محتاطانه بوده است که در صورت ثابت ماندن قیمت های جهانی، سود بیشتری هم به سهام داران پرداخت می شود.

سمیعی نژاد به کاهش ناگهانی قیمت ها در سال 86 اشاره کرد و گفت: در این سال قیمت جهانی بیش از میزان استانداردی که کارشناسان بین المللی پیش بینی کرده بودند، افت کرد که سود فولادی ها را تحت تاثیر خود قرار داد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اینکه پیش بینی ها در بازار جهانی بر اساس تجربه انجام می شود، اظهار داشت: با توجه به این موارد و تاثیری که قیمت های جهانی بر پیش بینی سود فولادی ها می گذارد، این پیش بینی ها با احتیاط انجام می شود، موضوعی که در خصوص سود این صنایع در سال جاری اتفاق افتاد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر تاثیرگذاری نوسان قیمت ارز بر پیش بینی سود فولادی ها تصریح کرد: شرکت های فولادی پیش بینی سود خود را بر اساس نرخ ارز مرجع اعلام می کنند و شرکت های کوچک در پیش بینی های خود از قیمت ارز آزاد استفاده می کنند.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان افزود : نوسان نرخ ارز برای شرکت های صادرکننده و وارد کننده تاثیر متفاوتی را در بر دارد و افزایش نرخ ارز سود صادارتی ها را بالا برده و از طرف دیگر این موضوع به ضرر وارد کننده و عکس این موضوع برای واردکننده ها صادق است.

سمیعی نژاد خاطرنشان کرد: این موضوع برای نرخ برابری دلار و ریال هم صادق است و در این حال اثر مستقیمی با دریافت ارز مرجع از دولت دارد.

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه به مزیت های صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: با توجه به نیازی که در کشور برای ساخت و ساز وجود دارد، صنعت فولاد یکی از صنایع دارای جذابیت به لحاظ سرمایه گذاری است.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1348
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه