میهن صنعت :

واردات، دلیل خاموشی چراغ صنعت پوشاک کشور

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب گفت: در دورانی که باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌شد با واردات چراغ‌های صنعت پوشاک را خاموش کردند.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اسدالله سلیمانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب ، درمورد اقدامات انجام شده در حوزه عفاف و حجاب گفت: درمورد اقدامات انجام شده در حوزه عفاف و حجاب و تولید پوشش‌های عفیفانه یا ایرانی اسلامی باید گفت حدود ۵ درصد از آن چه که باید، اتفاق افتاده است. در حالی که انقلاب ما دینی و ایدئولوژیک و ما در این زمینه، دشمنان داخلی و خارجی داریم و پوشاک، یکی از شاخه‌هایی است که دشمن روی آن تمرکز کرده و اتفاقاً خیلی هم در این خصوص موفق بوده است و این یعنی، جایی که باید کاری می‌کردیم، نکرده ایم و در مقابل، دشمنان، ذائقه سازی و جریان سازی کردند و با واردات بی رویه پوشش‌های نامناسب و عرضه این نوع لباس‌ها در بازار داخلی و در مقابل، به دلیل وجود مشکلات عدیده برای تولیدات داخلی و مواد اولیه، به شرایط مسلط شدند.

 واردات پوشاک واحد‌های تولیدی را  یکی پس از دیگری تعطیل کرد

سلیمانی می گوید: زمان زیادی می‌برد تا ما بخواهیم دوباره شرایط را به گونه‌ای تغییر دهیم که امروز، فروشگاه‌های ما بتوانند مملوء از محصولات داخلی و عفیفانه و مطابق با ویژگی‌های ایرانی اسلامی باشند و این موضوع به متولیان اصلی حوزه پوشاک برمی گردد و اگر در حال حاضر، لباس مناسب در فروشگاه‌های خود نداریم و ذائقه سازی نشده است باید به دنبال مقصران بود که باید در این حوزه کار می‌کردند، ولی اقدامات لازم را انجام ندادند و باید به شرح دلایل بپردازند و بگویند که چرا در تمام این سال‌ها با وجود داشتن توانمندی، مهارت‌ها و هنر در زمینه پوشاک و… به این موارد توجه لازم نشد؟ چرا واردات پوشاک به کشورمان به سرعت انجام شد و واحد‌های تولیدی ما، یکی پس از دیگری تعطیل شدند و همه این چرایی‌ها نیاز به واکاوی دارند.

صنعت پوشاک بسیار اشتغال زاست

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب، با اشاره به اهمیت صنعت پوشاک در کشور گفت: صنعت پوشاک بسیار اشتغال زاست و در دورانی که باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌شد، به صورت گسترده‌ای شاهد واردات پوشاک به کشور بودیم و در آن زمان که باید وام‌های ارزان قیمت در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت تا بتوانند این صنعت را احیا کنند، با واردات، چراغ‌های صنعت پوشاک را تقریباً خاموش کردند و بسیاری از آن‌ها تعطیل شدند. این در حالی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر اساس مصوبات ۸۲۰ و ۴۲۷، این نهاد‌ها را متولی ساماندهی عفاف و حجاب کرد و بدنبال آن، وزارت صمت و بازرگانی، آموزش و پرورش و… هر کدام برای رونق و توسعه هرچه بیشتر این صنعت، وظیفه داشتند. به طور مثال؛ وزارت صمت موظف بوده است که مواد اولیه تولیدکنندگان به ویژه چادر را حتی به صورت یارانه‌ای تأمین کند. آیا این اقدام انجام شده است؟ به نظر من، کوچک‌ترین حمایتی از سوی وزارت صمت در این خصوص انجام نشد و در حقیقت، نهاد‌های متولی اقدامات لازم را انجام ندادند.

کارگروه مد و لباس خروجی زیادی ندارد

او ادامه داد: درمورد تولید باید بگویم که کارگروه مد و لباس تأسیس شد و قرار شد با این عنوان کار کند که وظیفه ساماندهی مد و لباس کشور را داشته باشد، ولی با توجه به منافع ملی و عفاف و حجاب باید بگویم که با وجود احترام به مسئولان و دبیران این کارگروه، آن‌ها حتی پیش از این، قیچی هم دست نگرفته و هنگام عهده دار شدن مسئولیت در کارگروه، کارگاه تولید محصولات عفاف و حجاب را از نزدیک ندیده بودند و همه این‌ها محل سوال بود. زیرا اگرچه می‌خواستند مد و لباس را ساماندهی کنند، ولی خروجی اش آن طور که باید نشد. البته این به این معنا نیست که کار‌های مثبتی انجام نشده است، ولی در حقیقت، خروجی کارگروه مد و لباس که گفته می‌شود سالانه، طرح‌های زیادی در زمینه ایرانی اسلامی به دبیرخانه ارائه شده، آن گونه که باید نبوده است. چون اگر ۲۰۰ مورد از طرح‌ها به تولید انبوه می‌رسید باید در جامعه به طور ملموس شاهد این آثار بودیم و گفته می‌شود امسال، ۷۰۰ طرح به دبیرخانه تحویل داده شده است که به نظر بنده، حتی ۲ درصد آن به خط تولید نمی‌رسد.

متوجه هجمه‌ای که علیه پوشش‌های عفیفانه از سمت دنیا در حال انجام است نیستیم

سلیمانی، درخصوص کیفیت نمایشگاه مد و لباس امسال، گفت: روی صحبت بنده با برگزارکنندگان نمایشگاه مد و لباس نیست، ولی واقعیت این است که ما یا عرصه‌ی عفاف و حجاب و جایی که قرار گرفته ایم را نمی‌شناسیم و یا متوجه هجمه‌ای نیستیم که علیه پوشش‌های عفیفانه از سمت دنیا در حال انجام است. چون فکر می‌کنم تنها کشوری هستیم که به حجاب و پوششمان حمله می‌شود. با این وجود، نمایشگاه مد و لباس ما تا چه اندازه توانسته است در برابر این حجم از هجمه مقابله کند؟. بنابراین، این طور تعبیر می‌کنم که در مقابل حمله تانک، ترقه‌ای انداختیم که فقط خودمان می‌بینیم و برای آن دست می‌زنیم. یعنی آیا این مدل‌های نمایشگاه، حتی اگر به خط تولید هم برسند، پاسخگوی تقاضایی هستند که جامعه محجبه و عفیف ما به پوشش‌های عفیفانه دارد؟. در نتیجه، اگر بخواهم سطح نمایشگاه را ارزیابی کنم باید بگویم مثل نمایشگاه‌های دیگر، به شدت عقب گرد داشته ایم و فارغ از صحبت‌های بنده، نگاهی به آرشیو سال‌های گذشته نمایشگاه مد و لباس، این موضوع را تأیید می‌کند.

تنوع حجاب و مانتو‌های عفیفانه  نداریم

به گفته سلیمانی، زیرا تنوع حجاب و مانتو‌های عفیفانه و به طور کلی، محصول نداشته ایم و علتش این است که در ۱۵ سال تأسیس کارگروه مد و لباس، نتوانستیم طراحان و تولیدکنندگان بزرگ را جذب کنیم و البته گاهی این کار نیاز به هزینه دارد. یعنی اگر هزینه تولید فیلمی که در آن سوی مرز‌ها سیاه نمایی می‌کند و جایزه می‌گیرد به کارگروه مد و لباس تزریق شود تا بتواند طراحان و تولیدکنندگان را تأمین کند و به آن‌ها انگیزه دهد قطعاً نتیجه بخش خواهد بود و باید موانع جلوی پای طراحان و تولیدکنندگان برداشته شود که این مشکل، با بودجه در ارتباط است و تا زمانی که حصار‌های موجود را برنداریم و از طراحان و تولیدکنندگان موفق بیشتری برای این منظور استفاده نکنیم همین اتفاق می‌افتد. زیرا هنوز نتوانسته ایم از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم.

/باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=248451
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه