میهن صنعت :

واردات بنزین ۷۸ تا ۲۲۲ دلار گران‌تر از قیمت فوب و ریفرمیت

میهن صنعت : قیمت‌های رسمی اعلام شده در خلیج فارس و قرارداد تأمین ریفرمیت از پتروشیمی‌های داخلی نشان می‌دهد که هر تن بنزین وارداتی ۷۸ تا ۲۲۲ دلار گران‌تر از قیمت بنزین فوب و ریفرمیت داخلی خریدرای می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از تسنیم، براساس صورت‌های مالی و قراردادهای مبادله شده شرکت ملی پالایش و پخش با شرکت‌های پتروشیمی برای خرید ریفرمیت٬ مبنای تسویه‌حساب اکتان‌افزای دریافتی معادل ریالی نرخ تسعیر ارز مرجع و مبادلاتی بوده ٬ بنابراین قیمت تمام شده همواره کمتر از خرید خارجی است.

همچنین مستندات بنزین وارداتی نشان می‌دهد که میانگین قیمت محموله‌های وارداتی در هشت ماهه اول سال 2014 میلادی همواره نسبت به قیمت‌های رسمی بنزین استاندارد در بازار خلیخ فارس گرانتر خریداری شده است حال آنکه این محموله‌ها مشخصات استانداردهای بین المللی را نداشته و باید با قیمت‌های نازل‌تر از بازار خلیج فارس خریداری می‌شد.

مقایسه قیمت بنزین وارداتی نسبت به قیمت‌های رسمی اعلام شده در خلیج فارس – نشریه پِلَتس- و قرارداد تأمین ریفرمیت پتروشیمی‌ها بر اساس تن- دلار در جدول ذیل آمده است.

ماه

قیمت هر تن

نفتای فوب

قیمت هر تن 

بنزین فوب

قیمت هر تن

ریفرمیت

قیمت واردات

اختلاف نسبت

به بنزین فوب

اختلاف نسبت به

خرید ریفرمیت

ژانویه

917

974.32

932.34



فوریه

899

987.83

917.58



مارس

892

985.29

911.84

1063.90

78.60

152.06

اوریل

908.6

1003.02

925.45

1079.36

76.34

153.91

می

915.7

1003.87

931.27

1092.10

88.23

160.82

جون

929

1021.60

942.18

1092.77

71.17

150.59

جولای

929.5

1009.78

942.59

1109.49

99.71

166.90

جولای

929.5

1009.78

942.59

1109.49

99.71

166.90

اگوست

866.5

916.06

890.93

1010.40

94.34

119.47

سپتامبر

832

909.31

862.64

1001.81

92.51

139.17

اکتبر

703.8

829.94

757.52

980.06

150.12

222.54

نوامبر

629.5

737.91

696.59



 هزینه آثار زیان‌بار بنزین وارداتی آلوده به فلزات ممنوعه بر عملکرد و فرسایش موتور و مبدل‌های کاتالیستی خودروها و تشدید آلایندگی هوا را هم باید به خروج سرمایه ملی اضافه کرد.

 در حالی ریفرمیت پتروشیمی‌ها – که به لحاظ کیفیت از ریفرمیت تولیدی در پالایشگاه‌های کشور مرغوبتر و قیمت آن از قیمت‌های بنزین فوب خلیج فارس و محموله‌های بنزین وارداتی به مراتب پایین تر است- به عنوان یک افتخار ملی سرکوب می‌شود که در دهه 80 برای تامین اکتان‌افزای پالایشگاه‌ها به تناوب مشابه ریفرمیت تولیدی در شرکت‌های پتروشیمی از طریق واردات از هند و کشور های جنوب شرق آسیا صورت گرفت و در برخی زمان‌ها ریفرمیت صادراتی پتروشیمی نوری در کشورهای حاشیه خلیج فارس به بنزین تبدیل و وارد کشور  می‌شد.

به گزارش تسنیم، ریفرمیت تولیدی در پتروشیمی نوری که بیش از 70 درصد از اکتان‌افزای دریافتی از پتروشیمی‌ها را تشکیل می‌دهد از لحاظ کیفیت از ریفرمت پالایشگاه‌ها مرغوب‌تر و در سطح ریفرمیت تولیدی پالایشگاه امام خمینی ( ره) شازند است. همچنین ترکیب نسبت‌های دریافتی ریفرمیت پتروشیمی نوری و بندر امام مشابه ریفرمیت تولیدی در پالایشگاه بندر عباس با ظرفیت تولید روزانه 10 میلیون لیتر بنزین است. بنابراین در صورت صحت ادعای آلودگی بنزین ریفرمیت پتروشیمی ها باید عرضه بنزین ریفرمیت پالایشگاه‌های بندر عباس ،اصفهان و تهران در کشور هم قطع شود.

مشخصات ریفرمیت تولیدی در 9 واحد پالایشی و دو واحد پتروشیمی در جدول ذیل آورده شده است.

نام واحد پالایشگاه / پتروشیمی
واحدهای تولید ریفرمیت
عدد اکتان
محتوای بنزن( درصد حجمی)
محتوای اروماتیک (درصد حجمی)

پالایشگاه امام خمینی( ره) شازند
واحد کراکینگ کاتالیستی  مداوم 1
98
2.3
61

واحد کراکینگ کاتالیستی  مداوم 2
97
1.05
64.2

پالایشگاه بندر عباس
تبدیل کاتالیستی
97
4.3
64

پالایشگاه کرمانشاه
واحد تبدیل کاتالیستی
91
3
46

پالایشگاه لاوان
واحد تبدیل کاتالیستی
93
2.5
60

پالایشگاه تبریز
واحد تبدیل کاتالیستی
95.5
4.4
64.8

واحد کراکینک کاتالیستی مداوم
91.3
2.1
53

پالایشگاه اصفهان
واحد تبدیل کاتالیستی 1
92
3
58

واحد تبدیل کاتالیستی 2
93.6
3.4
63

واحد کراکینک کاتالیستی مداوم
98
3.4
63

پالایشگاه شیراز
واحد تبدیل کاتالیستی
92
2.36
52.3

پالایشگاه تهران
واحد تبدیل کاتالیستی 1
92.5
3.55
50

واحد تبدیل کاتالیستی 2
92.5
3.55
50

پالایشگاه آبادان
واحد تبدیل کاتالیستی
93
2.4
49

پتروشیمی نوری
واحد تبدیل کاتالیستی
95
1.9
56

پتروشیمی بندر امام
واحد تبدیل کاتالیستی
92
9
65

ترکیب ریفرمیت  پتروشیمی نوری و بندر امام
 
94
4.04
59

  30 مهر ماه امسال 10 نماینده مجلس خواستار انجام تحقیق و تفحص از واردات بنزین شدند.

در متن تحقیق و تفحص از بنزین واردتی  آمده است:" براساس اسناد موجود وزارت نفت در رسانه ها اعلام کرده است با واردات بنزین یورو 4 و همچنین توزیع آن در تهران و کلان شهرها، هوای این شهرها پاک شده است. لیکن طبق بررسی های اولیه، بنزین وارداتی نه تنها از استاندارد یورو 4 برخوردار نیست، بلکه در برخی موارد از موادی ترکیب و تشکیل شده است که سال هاست اجازه توزیع آن در هیچ کشوری داده نمی شود."

در همین راستا نیز یک کارگروه برای بررسی مستندات بنزین وارداتی تشکیل شد تا در صورتی که طراحان طرح تحقیق و تفحص از بنزین وارداتی از گزارش این کارگروه قانع شدند، این طرح منفتی شود در غیر این صورت طرح تحقیق و تفحص به جریان بی افتد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=65135
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه