اختصاصی میهن صنعت:

واردات خودروهای خارجی به ضرر صنعت خودرو کشور است

میهن صنعت: گناه نرسیدن به شرایط مطلوب از لحاظ کمی و کیفی بر دوش چه کسی است ؟ آیا صنعت خودرو تنها مسئول و مقصر این ماجراست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، طی چندسال اخیر واردات خودرو در کشور یکی از مهمترین موضوعات و معضلات بخش صنعت خودرو به شمار می رفت.

این در حالیست که از سویی، عده ای از زبان مردم کیفیت خودروهای داخلی را پایین میدانستند و خواستار صفر شدن تعرفه واردات بودند تا به قول خودشان مردم نیز از لذت سوار شدن بر خودروهای لوکس بی بهره نمانند و از سویی دیگر بحث حمایت از تولید داخل مطرح بود که به واسطه واردات لطمه شدیدی به صنعت خودرو کشور وارد می گردید.

بر کسی پوشیده نیست که صنعت خودرو کشور در طی چندسال اخیر نتوانسته آنچه که در توان دارد را نشان دهد و انتظارات مردم را از لحاظ کیفیت برآورده نماید.

اما سوال اینجاست که گناه نرسیدن به شرایط مطلوب از لحاظ کمی و کیفی بر دوش چه کسی است ؟ آیا صنعت خودرو تنها مسئول و مقصر این ماجراست؟

با نگاهی سطحی به کشورهای پیشرفته صنعتی در حوزه صنعت خودرو درخواهیم یافت که یک بخش صنعتی جهت رسیدن به موفقیت نیاز به فاکتورهای فروانی دارد که مهمترین آن حمایت های دولتی و مسئولین مملکتی از آن بخش است.

متاسفانه طی هشت سال گذشته صنعت خودرو کشور از هیچ حمایتی برخودار نبوده و اگر هم حمایتی صورت گرفت آنقدر کم بود که اهرمی برای پیشرفت به حساب نمی آمد.

از بحث تحریم های ناعادلانه غرب که بگذریم تحریم های داخلی ضربات سختری به این بخش مهم صنعتی وارد نمود.انتصابات سیاسی پی در پی در سطح های بالای مدیریتی، اظهارات غیرکارشناسی و دستوری جهت رضایت عده ای از آقایان باعث بروز مشکلات اینچنینی در این حوزه شد.

با روی کار آمدن مدیران تکنوکرات جدید و لایق در این بخش صنعتی کم کم نور امید بر پیکره صنعت خودرو دمیده شده است.اما هنوز زمان بیشتری لازم است تا این بخش صنعتی به شکوفایی کامل برسد.

بحث کاهش تعرفه واردات خودرو در شرایطی که صنعت خودروی کشورمان نیاز به حمایت بیشتری دارد ناعادلانه است.

مقایسه صنعت خودرو کشور در شرایط فعلی با کشورهای پیشرفته مقایسه ای اشتباه به شمار می رود به این دلیل که شرایط یکسان برای هیچ یک وجود ندارد.

اینکه به بهانه ی رقابتی کردن بازار، تعرفه واردات را کمتر از قبل کنیم نتیجه ای جز ورشکستگی صنعت خودرو را دربر نخواهد داشت.

گواه این موضوع نگاهی به افزایش رقابت خودروسازان جهان جهت صادرات بیشتر محصولات خود و بررسی عملکرد آنها در این زمینه که بیانگر این واقعیت است که هیچ یک از این کشورها به آسانی بازار داخلی خود را در اختیار دیگر شرکت های خودروسازی خارجی قرار  نمی دهند.

 

به جای پاک کردن صورت مسئله بهتر است شرایط را جهت پیشرفت و رقابت صنعت خودرو کشور با کشورهای پیشرفته فراهم کنیم.اینکه بدون هیچ بسترسازی جهت پیشرفت صنعت خودرو کشور، آن را متهم به بی کیفیتی کنیم کمی دور از انصاف است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=63381
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه