میهن صنعت:

واردات قطعه و فروش به عنوان ساخت داخلی؛ خواب نیست

در آخرین مصاحبه خبری صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با رسانه ها، در مورد چگونگی کمک تسهیلاتی به قطعه سازان و نرخ بهره این تسهیلات وقتی با مقدمه این سوال که اشاره به واردات قطعه از چین به جای تولید در قطعه سازی ها و صرفه این کار برای صنعت قطعه ساز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از پرشین خودرو، در آخرین مصاحبه خبری صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با رسانه ها، در مورد چگونگی کمک تسهیلاتی به قطعه سازان و نرخ بهره این تسهیلات وقتی با مقدمه این سوال که اشاره به واردات قطعه از چین به جای تولید در قطعه سازی ها و صرفه این کار برای صنعت قطعه سازی روبه رو شد در مقام پاسخ به سوال اصلی که نه، در جواب به مقدمه این سوال به خبرنگار ما پیشنهاد کرد که کمی بیشتر مطالعه کرده و اطلاعات خود را به روز کند!

البته خود آقای معاون نیز از آمار و ارقام واردات و صادرات قطعه خبر نداشت و با کمک معاونان و مشاورانی که در اطرافش بودند سعی کرد تا جواب این مقدمه را جوری بدهد که به جای بدهکار، طلبکار شود.

صالحی نیا از خبرنگار پرشین خودرو برای ادعای واردات قطعه توسط برخی از قطعه سازان به اسم تولید خواست تا شواهدی ارائه دهد و اگر چیزی در دست ندارد، اطلاعات خود را به روز کند.

در آن جلسه به دلیل عجله داشتن مدیر روابط عمومی محترم وزارت خانه و اسرار وی بر پرسش یک سوال و ادامه ندادن پرسش برای روشن شدن موضوع، از پاسخگویی و دادن شواهد حذر کردیم اما حال تنها چند مصاحبه و به قول آقای معاون چند شاهد رو می کنیم تا شاید اطلاعات نامبرده نیز مانند ما کمی به روز شود.

صالحی نیا با اعلام این مطلب که کمتر از 10 درصد قطعات و لوارم یدکی کشور وارداتی است تصریح کرد: 70 درصد قطعات خودروها داخلی ساز است و به هیچ عنوان قطعه سازان ما قطعه وارد نکرده و به نام ساخت خودشان به ما تحویل نمی دهند.

اما نظر جناب معاون و معاونان و مشاوران وی را به موارد ذیل جلب می کنیم.

در 29 اردیبهشت 94 از قول دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی این مطلب اعلام شد که «سالانه 700 میلیون دلار واردات قطعه از مبادی قانونی داریم و در حوزه قاچاق نیز تخمین‌ها در حدود 400 تا 500 میلیون دلار است؛ بنابراین در مجموع سالانه بیش از یک میلیارد دلار قطعه از مبادی رسمی و غیررسمی وارد کشور می‌شود.»

اما این اظهار نظر مربوط به سال 94 است اما در سال جاری که البته آمار بیشتر مربوط به سال گذشته است تفاوت بسیار زیاد است.

محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی در مطلبی که در 14 مرداد 95 منتشر شده است در مورد میزان لوازم و قطعات خودرویی مصرف شده در کشور و سهم واردات و قاچاق این کالاها چنین گفته است که: «لوازم یدکی معضل اصلی بازار خودرو محسوب می شود. بازار لوازم یدکی ایران حدود 3.5 میلیارد دلار یا ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال برآورد می شود. یعنی 3.5 میلیارد دلار در سال در ایران قطعه یدکی مصرف می شود که از این میزان، یک میلیارد دلار از قطعات از مبادی رسمی وارد شده و یک میلیارد دلار هم قاچاق می شود، بنابراین سهم قطعه سازان داخلی از این رقم یک میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار است.»

آقای صالحی نیا بنده معاون وزیر نیستم و یا حتی معاون معاون و یا مشاور معاون اما؛ با یک حساب سر انگشتی به این نتیجه رسیدم که وقتی سهم قطعه ساز ایرانی (اگر همه کالای موجود در انبارش تولید خودش باشد) 1.5 میلیارد دلار از کل است، این رقم چیزی کمتر از 50 درصد می شود و تا آن کمتر از 10 درصدی که شما فرمودید فاصله بسیار است.

در مصاحبه های گوناگون با غول های قطعه سازی کشور و نه تولید کنندگان خرد بارها اعلام شده است که قطعه سازان نقدینگی برای خرید مواد اولیه و تولید ندارند و ورشکست شده اند و دیگر نمی توانند و …! این غمنامه ها نشان از تولید 70 درصد لوازم یدکی مصرفی در کشور را نمی دهد.

حتی اگر حرف شما را قبول کنیم که 70 درصد تولید داخل و زیر 10 درصد واردات داریم، این فاصله بیش از 20 درصدی در نیاز قطعه را از کجا تامین می فرمایید؟
20=100-80=10+70

در همان تاریخ 15 مرداد 95، این بار قائم مقام وزیر صنعت در بازدید از چند قطعه سازی کشور صحبت های جالبی را مطرح می کند.

مجتبی خسروتاج طی بازدید از سه واحد تولیدکنندۀ انواع رادیاتور، تسمه و سوپاپ موتور در شهرک صنعتی کاوه در نزدیکی ساوه ضمن بررسی ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی این واحدها، اعلام کرد که در میان کشفیات کالاهای قاچاق در سال‌های گذشته متأسفانه بعضاً با قاچاق قطعات یدکی خودرو و یا مشاهدۀ اجناس نامرغوب در بازار مواجه بوده‌ایم. وزارت صنعت، معدن و تجارت در اولین اقدام برای مبارزه با این امر طی بخشنامه‌ای به تأمین‌کنندگان اصلی قطعۀ یدکی خودرو اعلام و درخواست کرده که در تهیه و تأمین قطعات مورد نیاز به اصالت کالا از بابت اینکه قاچاق نباشد و همینطور کیفیت آنها توجه بیشتری کنند.

وقتی وزارت چنین بخشنامه ای را ارسال می کند یعنی شواهدی بر استفاده از قطعات وارداتی و قاچاق در تعمیرگاه های مرکزی و یا پخش قطعات توسط تامین کننده ها در دست دارد.

آقای صالحی نیا کالای قاچاق هم جزو کالاهای وارداتی است منتها طرف قاچاق کننده مالیات ورود را پرداخت نمی کند!

به گفته کارشناسان صنعت خودرو و قطعه، متوسط ظرفیت مورد استفاده قطعه سازی های ما تنها 50 درصد است که شاید این رقم هم کمی خوشبینانه باشد.

اما در واکنش به فرمایش شما با تنی چند از کارشناسان و قطعه سازان صحبت کردیم تا به قول شما کمی اطلاعات خودمان را به روز کنیم.

نجفی منش از اعضای انجمن قطعه سازان و عضو سابق هیات مدیره این انجمن در گفت وگو با پرشین خودرو گفت: اینکه گفته اند تنها 10 درصد واردات داریم حتی اگر درست باشد مربوط به واردات رسمی است اما اگر قطعات قاچاق وارد شده را نیز محاسبه کنیم رقم بسیار متفاوت خواهد بود اما خود انجمن نیز از این رقم واردات رسمی و غیر رسمی آماری در دست ندارد!

رضا رضایی رییس جدید هیات مدیره انجمن صنفی قطعه سازان ایران در مورد واردات زیر 10 درصد قطعات و لوازم یدکی به خبرنگار «پرشین خودرو» گفت: هیچ کسی این آمار را ندارد و بنده نیز نه این 10 درصد را رد می کنم و نه تایید اما؛ مطمئن هستم رقم واردات زیر 10 درصد نیست.

وی تاکید کرد: ما هنوز نتوانستیم این آمار را کاهش دهیم و دوستان باید قبول کنند که واردات قطعات و لوازم یدکی وجود دارد و این عدد یک رقمی نیست.

امیر حسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه یکی از افراد حاضر در جلسه خبری معاون وزیر بود که آمار واردات زیر 10 را نیز وی به صالحی نیا یادآور شد.

وی در گفت وگو با پرشین خودرو در مورد اینکه قطعه سازان آمار زیر 10 درصد واردات را خودشان نیز قبول ندارند گفت: این آماری که بنده اعلام کردم توسط گمرگ اعلام شده است و شما می توانید از گمرک نیز استعلام بگیرید.

وی ادامه داد: هر قطعه ای که وارد کشور می شود در آمار ثبت شده و گمرک این آمار را دقیقا در اختیار دارد و در مورد ابراز بی اطلاعی قطعه سازان نظری ندارم.

اما یکی دیگر از موضوعاتی که معاون محترم وزیر صنعت و معدن در مقابل آن جبهه سختی گرفت و قویا آن را رد کرد، واردات قطعه از چین و فروش آن در بسته بندی های ایرانی و به اسم تولید ایران بود که در این مورد هم نظر ایشان را تنها به دو مصاحبه جلب می کنیم.

یکی از مدیران شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت وگو با پرشین خودرو در مورد بازرسی هایی که این شرکت از برخی از حوزه های مربوط به خودرو دارد و نتایج بدست آمده آن گفت: در محدوده ارزیابی های ما انبارهای قطعات و لوازم یدکی هم بازرسی می شود و همچنین سیستم تامین و سفارش گذاری در شرکت ها و نمایندگی ها نیز برای ما مهم است اما در بحث کیفیت قطعات و ارزیابی های این لوازم ورود نمی کنیم.

وی تاکید کرد: البته ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می دهد بسیاری از قطعات یدکی موجود در بازار تنها بسته بندی ایرانی دارند و متاسفانه اصالتشان چینی است و تنها دوستان زحمت بسته بندی این قطعات را در داخل می کشند.

این کارشناس فعال در حوزه استاندارد خودرو افزود: واقعیت این است که ورود به این موضوع هنوز در چارت کاری شرکت قرار ندارد اما به عنوان یک کارشناس عرض می کنم که قاچاق و واردات قطعات چینی و فروش به عنوان کالای اصل فرانسه و یا تولید ایران اتفاق می افتد.

اما برای روشن شدن بیشتر ذهن دوستان در وزارت صنعت و معدن یک مصاحبه دیگر را باز نشر می دهیم.

امرالله امینی از کارشناسان صنعت خودرو در مورد تولید قطعات خودرو در داخل به میزان 90 درصد یا به گفته مهندس صالحی نیا، 70 درصد گفت: به علت برخی مشکلاتی که خودرو سازان دارند آنها به دنبال خرید قطعات ارزان بوده و بی کیفیت بودن قطعات را نیز زیر سیبیلی رد می کنند.

وی ادامه داد: برخی از قطعه سازان قطعات را از چین وارد می کنند و تنها یک عبارت ساخت ایران بر روی آنها حک کرده و کالا را به عنوان تولید خودشان می فروشند.

امینی تاکید کرد: خود قطعه سازان نیز این اتفاق را تایید می کنند و بنده در جلسه ای با حضور قطعه سازان حضور داشتم و این مشکل واردات و فروش به عنوان تولید ایران در آن جلسه بیان و تایید شد.

پایگاه خبری پرشین خودرو امیدوار است ذهن مسوولان محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مورد روشن شده باشد و به قول آقای صالحی نیا، اطلاعاتشان به روز شود.

بی شک وقتی تولید یک قطعه با تسهیلات 20 تا 40 درصد و گرانی سایر مواد اولیه، رخ دهد و در کشوری در شرق آسیا این تولید با نصف قیمت تمام شده در ایران تولید شود، شما اگر باشید چه می کنید؟ قطعه گران و بی کیفیت می سازید یا قطعه ارزان و بی کیفیت وارد می کنید؟!

آقای معاون؛ مردم عادی نیز از این اتفاق خبر دارند!

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=93572
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه