رئیس کل دفتر صنایع پتروشیمی خبر داد

واریز ۲ میلیارد دلار ارز از طرف پتروشیمی به حساب نیما

رئیس کل دفتر صنایع پتروشیمی گفت: از تاریخ بیست و یکم فر وردین ماه تا بیست و ششم مرداد ماه حدود ۲ میلیارد و ۵۷۱ میلیون دلار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، رضا نوروزاده در نشست خبری امروز گفت: صادرات غیرنفتی حدود ۴۰ میلیارد دلار است که از این میزان صادرات پتروشیمی‌ها حدود ۱۲ میلیارد دلار است.

وی در خصوص امار جزیی ارز‌هایی که به سامانه نیما تعلق گرفته، گفت: از تاریخ بیست و یکم فر وردین ماه تا بیست و ششم مرداد ماه حدود ۲ میلیارد و ۵۷۱ میلیون دلار بوده است.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه بیان کرد: واحد‌های تولیدی هزینه‌هایی را شامل ارز کرایه کشتی، ارز خرید تجهیزات، ارز مربوط به تخصیص بدهی‌ها و ارز مربوط به پروژه‌های امسال و سال آینده از نمونه هزینه‌های واحد‌های تولیدی است که باید از درامد‌های ارزی ان‌ها کسر شود به همین خاطر ۲۵ درصد از درامد‌ها به خود واحد‌ها تخصیص یافته است.

نوروززاده تصریح کرد: از ابتدا ۷ میلیارد دلار باید تا پایان سال مجموعه‌های پتروشیمی عرضه کنند.

وی در خصوص قیمت ارز ارایه شده عنوان کرد: وظیفه پتروشیمی‌ها عرضه ارز است و قیمت گذاری به ما مربوط نبوده، گفتنی است ما به التفاوت قیمت فروش و قیمت تمام شده به عنوان درامد دولت لحاظ می‌شود و نه سود عملیاتی واحد‌های پتروشیمی.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص تغییر قیمت خوراک پتروشیمی‌ها گفت: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با قیمت گذشته و ۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعمال می‌شود و تاکنون تصمیمی برای تغییر صورت نگرفته است.

نوروززاده بیان کرد: جلسه‌ای در دفتر اقای جهانگیری در خصوص شرایط پتروشیمی‌ها برگزار شد که در ان جلسه به عملکرد دقیق پتروشیمی‌ها اذعان شد.

وی در توضیح براورد ارزی پتروشیمی‌ها در سال جاری گفت: از مورخ ۱۳۹۷/۱/۲۱ تا ۱۳۹۷/۵/۲۶ عرضه ارز در سامانه نیما ۲۵۷۱/۸ میلیون دلار بوده که براورد درامد ارزی در سال جاری ۱۲ میلیارد دلار و تعهد ارزی پس از کسر هزینه‌ها ۶۹۸۶/۸ میلیون دلار محاسبه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرد: هدف دولت در ارائه خوراک پتروشیمی‌ها با وجود خصوصی بودن، سوداوری واحد‌ها و ایجاد جاذبه برای سرمایه گذاری است، دولت در راستای سیاست گذاری قیمت خوراک مشخص می‌کند تا محصول نیز در همان بازه صورت گیرد، در غیر این صورت پتروشیمی‌ها بخش خصوصی هستند و ارز ان‌ها باید در سرمایه گذاری مصرف شود.

نوروززاده در خصوص تنظیم بازار گفت: تنظیم بازار به عنوان وظیفه ذاتی پتروشیمی‌ها معرفی نشده و محصولات تولیدی ان‌ها به بورس ارائه و مازاد ان صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی شاهد ان هستیم که در برخی محصولات صادرات متوقف شده و تمامی به بازار داخل تزریق می‌شود که محصول پت یکی از ان‌ها است.

مشکلات فنی، دلیل برخی از کمبود‌های سطح بازار

در ادامه نشست خبری رضا محتشمی پور رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی گفت: به دلیل نوع سیاست گذاری‌های انجام شده ما با یک مجموعه تقاضا مواجه شدیم که باعث شد بخش بزرگی از محصولات پتروشیمی با بحران قیمت مواجه شود.

وی افزود: ستاد تنظیم بازار کشور با هدف این که بتواند موضوع بحران تقاضا را مدیریت کند وارد عمل شد و مصوباتی در این راستا تصویب شد.

محتشمی پور در توضیح مصوبات اخیر در راستای تنظیم بازار گفت: به جای استفاده از سامانه بهین یاب برای تخصیص از عملکرد سال گذشته استفاده می‌شود، زیرا سامانه بهین یاب از پتانسیل بنگاه‌های تولیدی اطلاع دارد که این موضوع با واقعیت فاصله دارد و زمانی که با تفاوت قیمت مواجه هستیم تقاضا با خطای شدیدی همراه می‌شود.

وی افزود: تغییر در مکانیزم تخصیص بهین از سامانه بهینه یاب از یکم مرداد ماه ابلاغ و از تاریخ یکم شهریورماه عملیاتی شد.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی به محوردوم تغییرات اشاره و بیان کرد: برخی محصولات برای برخی صنایع حساس بوده که تامین نیاز آن‌ها در اولویت قرار می‌گیرد که بر اساس مصوبه قرار شد شرکت‌هایی که با این مشکل مواجه هستند و امکان تامین مواد اولیه ندارند تامین نیازشان از طریق انجمن‌های تخصصی و کنترل عملکرد آن‌ها در فهرست مجزایی صورت گیرد.

محتشمی پور افزود: در اقدامی دیگر مدیریت کار به شرکت ملی صنایع پتروشیمی سپرده شده تا مدیریت سمت عرضه با مدیریت سمت تقاضا با هم همخوانی داشته باشد و اجازه تخصیص سهیمه اعطا شود.

وی در توضیح سهمیه بندی گفت: شرکت ملی پتروشیمی تمایلی به سهیمه بندی ندارد و در دو هفته اول بعد از اجرایی شدن مصوبه فشار‌های زیادی از واحد‌های مختلف برای تغییر در سهیمه آن‌ها وارد شد که خدا را شکر این فشار‌ها کارساز واقع نشد.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی افزود: پس از دو هفته بررسی‌هایی که در بخش بزرگی از محصولات صورت گرفت دیدیم امکان برگشت به سهمیه اولیه به جز دو محصول خاص وجود دارد.

محتشمی پور در توضیح برخی کمبود‌ها در بازار گفت: برخی از کمبود‌ها به دلایل فنی صورت گرفت که این مسئله مربوط به صادرات نیست. گفتنی است در محصولاتی مانند پت که صحبت‌هایی در خصوص کمبود آن مطرح است واحد‌های تولیدی مانند پتروشیمی تندگویان که در سال گذشته ۱۵ درصد از تولید خود را صادر کرد امسال حتی یک کیلوگرم نیز صادارت نداشته است و تمام محصولات را در بازار داخل عرضه کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در برخی محصولات دیگر مانند پلی پروپیلن که درسال گذشته ۲۰ درصد از میزان تولید صادر شده بود در سال جاری با کاهش چشمگیر در حوزه صادرات مواجه شد که این مسئله تامین ارزی واحد‌های تولیدی را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی در خصوص تعاونی‌ها گفت: محدودیتی در تعاونی‌ها برای ارتباط مستقیم با مصرف کننده وجود نداشته، اما در برخی شرایط شاهد آن هستیم که تصمیم گیری‌های محلی مشکل ساز می‌شود.

محتشمی پوردر خصوص ابلاغیه اخیر بورس برای برداشتن سقف رقابت گفت: این ابلاغیه تصمیم درستی بوده که تبعات اجرایی به دنبال خود دارد، زیرا بخشی از اشکالات تصمیماتی بوده که در بورس برای قیمت غیرواقعی محصولات پتروشیمی اتخاذ می‌شد.

وی در خصوص صحبت‌هایی برای کمبود کود اوره گفت: جهاد کشاورزی بیش از نیاز خود تقاضای کود اوره داشت که این میزان تولید میان شرکت‌های تولید کننده تقسیم می‌شد که در اینجا مشکل در بعضی از مبادی تأمین کود بود، زیرا برخی واحد‌ها جذابیت بیشتری برای خرید داشتند و برخی دیگر به دلایلی کود خود را نمی‌توانستند بفروشند.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی اعلام کرد: به صورت کلی تعداد واحد‌های تولیدی پتروشیمی دربازار محدود بوده که این مسئله باعث شکل گیری انحصار و به تبع آن ورود دولت برای تنظیم بازار را می‌طلبد که این مسئله نیاز به زیرساخت اطلاعاتی دارد و ما هم اکنون زیرساخت دوم اطلاعاتی را نداریم. /میزان

 
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=161584
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه