میهن صنعت :

وام نوسازی تاکسی ها افزایش می یابد

میهن صنعت : مشاور سازمان حمل و نقل و سوخت کشور گفت : دولت و مجلس با روش هایی مانند کاهش تعرفه خودرو ها وارداتی ، افزایش وام نوسازی به 15 میلیون تومان باید رکود ایجاد شده در سال 91 را برطرف کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، امیررضا رجبی با اشاره به اینکه نوسازی خودروهای فرسوده یکی از اولویت های ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور می باشد ،‌ گفت : به همین منظور پارامترها و مواردی برای خودرو های عمومی نسبت به خودروهای شخصی در نظرگرفته شده است که مسیر نوسازی را برای آن ها هموارتر می کند.

وی در توضیح این مطلب گفت : سن نوسازی برای تاکسی های سواری شخصی 25 سال می باشد که این میزان برای خودروهای سواری عمومی با 15 سال اختلاف به 10 سال کاهش یافته است.همچنین مبلغ گواهی اسقاط خودروهای عمومی تقریبا 2.5 برابر خودروهای شخصی است یعنی این رقم برای تاکسی های عمومی 3 میلیون و برای خودروهای شخصی 1 میلیون و 200 هزار تومان است.

احتمالا وام نوسازی تاکسی به 15 میلیون می رسد
رجبی اضافه کرد : در مورد تسهیلات بالاترین میزان وام به تاکسی های عمومی تعلق می گیرد که هم اکنون 10 میلیون تومان می باشد که در آینده با موافقت بانک مرکزی به 15 میلیون تومان خواد رسید.

ورود خودروهای جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی
وی در ادامه با تاکید براینکه برای نوساری ناوگان حمل و نقل کشور خودروهای ساخت داخل در اولویت هستند ، گفت : با ورود خودروهایی چون تندر 90 و MVM530 موافقت شده است و خودروی مگان نیز برای تاکسی ویژه مانند فرودگاه تائید شده است و خودروی تیبا نیز در حال بررسی می باشد.

معضلات سال 91 در نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی
مشاور سازمان حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه سال 91 چالش جدی سازمان بود، اظهار داشت : تا پایان سال 90 موفق شدیم 92 درصد از تاکسی های عمومی را بازسازی کنیم و این روند مطلوبی بود اما با وجود مشکلات متعدد سال 91 مانند کاهش شدید تولید خودرو ، به دنبال آن افزایش قیمت خودرو و عدم افزایش وام روند نوسازی کند شد و از آنجایی که قیمت خودروی دست دوم نیز افزایش یافت و برخی مسائل دیگر مانند مشکلات محیط زیستی و سوخت خودرو که شماره گذاری خودروها را با کاهش سرعت همراه کرده بود نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با مشکل جدی روبرو شد.

رجبی در ادامه عنوان کرد : سال 92 ادامه روند گذشته است و به دلیل اینکه هنوز وام نوسازی خودرو افزایش پیدا نکرده است و قیمت خودروها مورد توجه تاکسی داران نیست ، تعویض تاکسی با سرعت پائینی در حال انجام است.

راهکار روند کند نوسازی ناوگان حمل و نقل
مشاور سازمان حمل و نقل و سوخت کشور گفت : در شرایط فعلی دولت و مجلس باید با همفکری طرح ویژه ای براساس اصول علمی و کاربردی ایجاد نمایند که یکی از این راه ها می تواند یارانه سود بانکی باشد مانند طرحی که در سال 85 اجرایی شد و بسیاری از تاکسی با این طرح نوسازی شدند.

وی در توضیح این مطلب گفت : ستاد حمل و نقل نیز برای ایجاد انگیزه بیشتر برای تاکسی داران پیشنهاد افزایش ارزش گواهی اسقاط را مطرح کرده است.

رجبی ادامه داد: برای نوسازی ناوگان سالیانه به 20 تا 30هزار خودرو نیاز است که یکی دیگر راه ها این است که تعرفه های سنگین برخی از خودروهای وارداتی حذف شود تا به این ترتیب از خودروهای خارجی نیز جهت توسعه ناوگان بهره برداری شود .

وی در ادامه گفت و گو با خبرنگار اکونیوز در نهایت تاکید کرد : روند اسقاط و بازیافت خودرو باید به صورت چرخه ادامه داشته باشد چراکه ما برای جلوگیری از برداشت بیش از اندازه از معادن فلزات و واردات بیهوده باید قراضه ها همچنین لاستیک ، باتری و شیشه  و فلزات رنگی خودرو را بازیافت کنیم .

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=20602
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه