وجود ابهامات و عدم شفافیت در جوابیه شرکت ایران ایر در پاسخ به یک خبر
روابط عمومی شرکت هواپیمایی ایران ایر روز گذشته در پاسخ به خبر میهن صنعت، جوابیه ای را در برخی از رسانه ها منتشر کرد که عدم شفافیت در آن موج می زند. این جوابیه در شرایطی در برخی از خبرگزاری ها منتشر شده که روابط عمومی این ایرلاین به دلیل عدم اطلاع از منبع اصلی خبر و یا دلایل دیگر از ارسال جوابیه برای میهن صنعت خودداری کرده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، روز گذشته شرکت هواپیمایی ایران ایر در اقدامی عجیب، مسافران پرواز تهران – تبریز را دچار سردرگمی فراوان کرد. این اقدام باعث شد تا 16 مسافر این پرواز از سفر خود جا مانده و با تاخیر یک ساعته، آن هم نه با پرواز ایران ایر بلکه با پرواز شرکت هواپیمایی دیگر راهی شهر تبریز شوند.
ماجرا از این قرار بود که مسافران پرواز تهران – تبریز با خرید بلیت از شرکت هواپیمایی ایران ایر قصد مسافرت به شهر تبریز را داشته و در ساعت تعیین شده در فرودگاه مهرآباد حاضر شدند. متصدی باجه صدرو کارت پرواز پس از صدور کارت پروزا تعدادی از مسافران، از صدور کارت برای 16 مسافر باقی مانده خودداری کرد. پس از اعتراض مسافران، مسئولین شرکت هواپیمایی ایران ایر علت عدم صدور کارت پرواز را سنگین شدن هواپیما اعلام کردند که این امر باعث تعجب و خنده مسافران شد.
در همین خصوص بخوانید:
ایران ایر : هواپیما سنگین شده است، باقی مسافران را سوار نمی کنیم!
پس از انتشار این خبر توسط میهن صنعت که در گفتگو خبرنگار ما با مسافران پرواز تهران – تبریز کسب اطلاع شده بود، روابط عمومی شرکت هواپیمایی ایران ایر در اقدامی عجیبت تر جوابیه ای را در رسانه های دیگر منتشر کرد. این جوابیه به شرح ذیل بود :
معصومه اصغرزاده؛ مدیرکل روابط عمومی شرکت هواپیمایی ایرانایر گفت: «در پرواز صبح امروز این ایرلاین در مسیر تهران – تبریز به علت نامناسب بودن شرایط جوی شهر تبریز ۱۶ نفر مسافر را برای حفظ ایمنی بیشتر هواپیما سوار نکردیم که با فاصله حدود یک ساعت با هواپیمای شرکتی دیگر پروازشان انجام شد.»
وی ادامه داد : «بر اساس هماهنگیهای صورت گرفته با شرکت هواپیمایی آتا پرواز این ۱۶ مسافر در ساعت ۸:۳۰ به مقصد تبریز انجام شد و هیچ دلیل دیگری به غیر از حفظ ایمنی بیشتر پرواز نداشتیم.اصغر زاده با اشاره به اینکه تمامی مسائل ایمنی باید در پرواز ها رعایت شود و به دلیل امنیت مسافران و همچنین شرایط آب هوای تبریز مسافران باقی مانده با هواپیمایی آتا به مقصد تبریز انتقال یافتند افزود: ایمنی و امنیت مسافران و هواپیما در اولویت برنامه های ما قرار دارد و به همین دلیل این جابجایی ایجاد شد.»
این جوابیه دارای ابهامات فراوانی است که در ادامه قصد داریم با طرح چند پرسش به بررسی آن بپردازیم تا مسئولین شرکت هواپیمایی ایران ایر به جای کلی گویی، اقدام به شفاف سازی صادقانه موضوع کنند.
به گزارش خبرنگار میهن صنعت، نکته قابل تامل اینجاست که روابط عمومی شرکت ایران ایر در اقدامی غیر حرفه ای جوابیه خودرا در چند خبرگزاری دیگر منتشر کرده که علت آن را میتوان در عدم اطلاع درست از منبع اصلی خبر جستجو کرد. عدم شفافیت در جوابیه این شرکت کاملا مشهود است و به نظر می رسد مسئولین روابط عمومی این ایرلاین باید برای روشن شدن ذهن اذهان عمومی جوابیه ای شفاف تر منتشر کنند.
میهن صنعت بنا بر رسالت ذاتی رسانه ای خود سعی در شفاف سازی موضوع و احقاق حق مسافران دارد و بازهم اعلام می کند که این حق را برای شرکت ایران ایر قائل است تا در صورت ارسال پاسخی شفاف و با اشاره به پرسش های مطرح شده، جوابیه این شرکت را منتشر کند.
متاسفانه طی چند سال گذشته شاهد این معضل هستیم که عدم آگاهی و سواد رسانه ای برخی از مدیران روابط عمومی در برخی از شرکتها باعث شده تا در مواقعی که چالشی برای شرکتی به وجود می آید، مسئولین روابط عمومی شرکت ها با استفاده از تریبون خبرگزاری ها فرار رو به جلو را به شفاف سازی ترجیح دهند. تفکری که باعث می شود فکر کنند خبری که در خبرگزاری های پر مخاطب منتشر می شود باعث پوشش ناتوانی در مدیریت و عدم مسئولیت پذیری آنها شده و این دور باطل برای همیشه ادامه خواهد داشت.
امروز کشور ما در شرایطی است که مردم نسبت به شرکت های هواپیمایی بی اعتماد شده اند. افزایش بدون مجوز قیمت ها از یک سو و در طرف دیگر وضعیت نامناسب پروازها و خدمات ارائه شده از سوی دیگر باعث می شود تا مشتریان ایرلاین های کشور روز به روز بر میزان نارضایتی آنها افزوده شود. شفافیت در شرایط فعلی کشور یک امر واجب و لازم است و همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز فرموده اند : مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.
انتهای پیام/