«میهن صنعت» بررسی کرد؛

ورود خودروهای مانده در کف کارخانه باعث کاهش قیمت خودرو می شود؟

این روزها گرچه تلاطم بازار خودرو تا حدی فروکش کرده اما همچنان قیمت خودروها در بازار یک قیمت غیر منطقی و حبابی است که با ورود 10 هزار خودرو مانده در کف کارخانه های خودروسازی کشور دست خوش تغییراتی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بازار خودرو در کشور ما طبق فرمول اشتباهی جلو می‌رود که تا آن را با یک فرمول صحیح جایگزین نکنیم، این بازار همچنان پر تلاطم و پر نوسان خواهد بود. این فرمول اشتباه این است که قیمت خودرو‌ها بر اساس بازار سنجیده می‌شود و قیمت کارخانه به هیچ عنوان به حساب نمی‌آید.

 قیمت کارخانه به خودی خود بالا و غیر منطقی است، حالا قیمت بازار و کارخانه نیز با یکدیگر اختلاف بسیار فاحشی دارند و متاسفانه کاهش و افزایش خودرو نیز بر اساس قیمت بازار محاسبه و اعلام می‌شود. در شرایط فعلی تعداد زیادی خودرو در کف کارخانه منتظر قطعه هستند که با ورود آنها به بازار نمی‌توان حدس زد بازار با چه عکس‌العملی رو به رو می‌شود.

با ورود این 10 هزار خودرو به عنوان اولین پارت از خودرو‌های تکمیلی، یا بازار توسط دلالان بار دیگر آشوب می‌شود و قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد و یا اینکه به علت ورود این خودروها به بازار، شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

در همین خصوص سعید موتمنی؛ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران اظهار کرد: «آن طور که مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌اند حدود ۱۹۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در کارخانه‌های خودروسازی بوده که این خودروها به تدریج تکمیل شده و وارد بازار می‌شود. با عرضه خودروهای ناقص قیمت‌ها در بازار شکسته خواهد شد. در حال حاضر میزان خرید و فروش در بازار کم شده و خریدار بسیار کم است؛ لذا هرچه عرضه خودرو به این بازار بیشتر شود، بازار اشباع شده و قیمت‌ها شکسته خواهد شد.»

حسن کریمی سنجری؛ کارشناس صنعت خودرو در این باره به خبرنگار «میهن صنعت» گفت: در شرایط فعلی بازار خودرو، تورم انتظاری مردم رو به کاهش است که منجر به رکود در بازار و کمتر شدن خرید و فروش در ماه‌های اخیر شده است.

کریمی در ادامه گفت: مردم تصور می‌کنند که در آینده قیمت خودرو روند کاهشی داشته باشد. در حال حاضر مهمترین عامل تاثیر گذار تورم انتظاری مردم است که باعث رکود در بازار شده و اگر این تصور همچنان در ذهن مردم باقی بماند، این 10 هزار دستگاه در کاهش و یا افزایش قیمت آنچنان تاثیری نخواهد داشت. از طرفی این 10 هزار خودرو در مقایسه با تقاضای سرکوب شده در بازار عدد ناچیزی است.

 این کارشناس صنعت خودرو در پایان گفت: در آینده اگر شاهد مقدار کمی کاهش قیمت باشیم، دلیل آن ورود 10 هزار دستگاه تکمیل شده به بازار نخواهد بود بلکه این ریزش در راستای همان تفکر مردم برای آینده این بازار است. عکس همین موضوع نیز صدق می‌کند و مردم با تصور افزایش قیمت نیز می‌توانند در گران‌تر شدن خودرو نقش داشته باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=180397
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه