25 و 26 بهمن مردم آماده باشند

ورود دانش آموزان و معلمان آمارگیر برای ثبت تردد خودروها

میهن صنعت: رئیس مرکز مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران از ورود معلمان و دانش آموزان برای آمارگیری مدل جدید ترافیکی شهر تهران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از ایسنا، مهندس محمدحسین نوروزی صبح امروز در نشست خبری از شروع فاز جدید طرح آمارگیری حمل و نقل و ترافیک شهر تهران خبر داد.

وی با بیان اینکه در سال‌های 73 و 83 آمارگیریی در مورد تعیین میزان تردد در شهر تهران انجام شده است، گفت: حالا پس از10 سال مجددا طرح سرشماری میزان تردد در شهر تهران اندازه گیری می‌شود.

نوروزی با اشاره به اینکه فرایند این آمارگیری از یک سال و نیم قبل با همکاری دانشگاه‌های مطرح ایران آغاز شده است، افزود: با توجه به تغییرات کالبدی در شهر تهران و همچنین توسعه فراوان خودرو و جمعیت و افزایش سرانه مالکیت وسایل نقلیه، لزوم این سرشماری با اتخاذ رویکرد و مدل‌های جدید لازم بود.

وی با بیان اینکه تا کنون پنج مرحله آماربرداری آزمایشی را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: سعی کرده‌ایم در این مرحله سرشماری از روش‌های متداول آماری در دنیا برای جمع آوری سفرهای روزانه و تعیین مبداء و مقصد سفرها استفاده کنیم.

رئیس مرکز مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران با بیان اینکه در حال حاضر در حال ساخت مدل‌های حمل و نقل شهر تهران هستیم، اظهارکرد: سعی داریم تا با آماربرداری دقیق بتوانیم وضعیت موجود شهر تهران در حوزه ترافیک را شبیه سازی کنیم و بر همین اساس به اطلاعات دقیق آماری مردم نیاز داریم و امیدواریم مردم تهران ما را در این امر مهم یاری دهند.

وی با بیان اینکه تخمین میزان سفرهای روزانه مردم از خارج به داخل شهر تهران در تاریخ 26 و 27 مهرماه انجام شد، گفت: بر این اساس تخمین سفرهای روزانه از خارج به تهران با وسایل نقلیه در 19 دروازه شهر تهران توسط 400 آمارگیر انجام شد.

نوروزی با بیان اینکه آمارگیران همچنین سفرهای پایانه‌ای (سفرهایی که توسط مردم و با استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای ورود به تهران انجام شده است) تخمین زده‌اند،‌ اظهار کرد: همچنین 400 آماربردار با استقرار در 38 ایستگاه توانستند میزان حمل و نقل بار و کالا در چهار بزرگراه شریانی تهران از جمله آزادگان، بسیج، یاسینی و بابایی را به دست بیاورند.

وی با بیان اینکه آمارگیران از ساعت پنج صبح تا 10 شب وظیفه بررسی وضعیت تردد را بر عهده داشتند، گفت: این آمارگیران در ساعات مختلف روز به آمارگیری مشغول بودند تا بتوانند میزان تردد در صبح، ظهر و شب را بدست بیاورند.

رئیس مرکز مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران با بیان اینکه برای تعیین آمار مبداء و مقصد سفرهای روزانه ساکنان شهر تهران از دانش آموزان و معلمان کمک گرفته‌ایم، ادامه داد: بین 200 هزار دانش آموز، گروه‌های تعیین میزان تردد و مبداء و مقصد توزیع شده است که این دانش آموزان علاوه بر ثبت اطلاعات آماری حمل و نقل والدینشان، از تاریخ 26 آبان ماه و پس از ساعت 20 به سراغ یکی از همسایگان خود رفته و اطلاعات ترددی آنها را ثبت می‌کنند که بر همین اساس آمار 400 هزار خانوار توسط دانش آموزان جمع آوری می‌شود.

به گفته نوروزی دانش آموزان مقاطع هفتم و هشتم آمارگیران کمکی محسوب می‌شوند.

رئیس مرکز مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران با بیان اینکه 3000 معلم نیز در ثبت اطلاعات خود و همسایگانشان به ما کمک می‌کنند، گفت: قرار است این معلمان طی دو روز و با استفاه از تبلت اطلاعات 4000 خانوار را ثبت کنند.

نوروزی با بیان اینکه 25 و 26 آبان ماه مردم منتظر آمارگیران دانش آموز و معلم باشند، گفت: مردم با ارائه اطلاعات دقیق می‌توانند ما را در طراحی یک مدل علمی کمک کنند.

وی با بیان اینکه آمارگیران برای تعیین حجم و تعداد سرنشینان خودروها طی پنج روز در بزرگراه‌های همت، امام علی (ع)، بعثت و 100 معبر پراکنده در شهر تهران مستقر می‌شوند، گفت: 1300 نفر روز آماربردار وظیفه تعیین تعداد سرنشین هر خودرو را بر عهده دارند.

به گفته نوروزی اوایل سال آینده می‌توان تصویر درست و دقیقی از وضعیت ترافیکی شهر تهران ارائه کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای تعیین میزان سفرهای ورودی به تهران یک روز انتخاب شده است، گفت: ما حجم ورودی به شهر تهران از مبادی پایانه‌ای و جاده‌ای را در طول سال تخمین زده و به دست می‌آوریم، اما برای این آماربرداری خودمان یک روز را تعیین کرده و نمونه برداری می‌کنیم.

وی با رد این ادعا که جمعیت روز تهران دو برابر جمعیت شب خواب است، گفت: 20 درصد از تردد روزانه شهر تهران متعلق به افراد غیر تهرانی است و 80 درصد مربوط به تهرانی‌ها است.

به گفته نوروزی جمعیت روز تهران 10 الی 11 میلیون نفر است که تا اوایل سال آینده آمار دقیقی در این خصوص ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه مطالعات جامع با عمر 20 ساله انجام می‌شود، گفت: اما با توجه به سرعت توسعه در تهران هر 10 سال یکبار این آمارگیری انجام می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران در مورد تعیین مدل حمل و نقل تهران گفت: مدل حمل و نقل تهران بر اساس استانداردهای جهانی است، اما توجه داشته باشید که مدل‌ها بر اساس شرایط اقلیمی، اقتصادی و … هر شهر بومی تعیین می‌شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=61979
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه