میهن صنعت :

وزارت صنعت: خودرو کمترین تغییر قیمت را داشت

میهن صنعت : مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس گزارش مرکز آمار ایران، درصد رشد قیمت نقطه به نقطه خرداد ماه 93 برای خودرو 5/5 درصد بوده که کمترین تغییر قیمت را در میان گروه‌های کالایی همچون بهداشت و حمل و نقل و مسکن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس گزارش مرکز آمار ایران، درصد رشد قیمت نقطه به نقطه خرداد ماه 93 برای خودرو 5/5 درصد بوده که کمترین تغییر قیمت را در میان گروه‌های کالایی همچون بهداشت و حمل و نقل و مسکن و پوشاک از خود نشان می‌دهد.

امیرحسین قناتی با بیان اینکه با توجه به تغییر مختصر قیمت خودرو در مصوبه شورای رقابت، شاهد واکنش‌ها و جوسازی‌های مختلفی بوده‌ایم، تصریح کرد: قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت بر مبنای روش کاملا علمی و بدون در نظر گرفتن هزینه‌های سربار و مالی شرکت‌های خودروساز بوده که خود موید رعایت موارد مورد اعتراض نمایندگان مجلس و مسئولین در این خصوص است.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید و تاثیر سایر عوامل خارج از حیطه تولید، نمی‌توان انتظار افزایش قیمت در محصول تولیدی را نداشت.

وی اظهار داشت: افزایش مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث و دیگر موارد از عوامل خارج از اختیار تولید است که منجر به افزایش قیمت می‌شود.

قناتی یادآور شد: درصد تغییر بین 2/ 38 تا 10/ 6 درصدی قیمت خودروها طی 14ماه شامل 2 درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده، افزایش نرخ بیمه شخص ثالث به میزان 25 درصد، تغییر استاندارد موتورها از یورو 2 به یورو 4 و الزام تهیه و نصب کیسه ایمنی هوا بوده است که در قیمت‌های سال 92 منظور نشده بود.

وی ادامه داد: در این بین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران که درصد رشد قیمت نقطه به نقطه خرداد ماه 93 به خرداد ماه 92 گروه‌های اصلی را نشان می‌دهد، بیشترین رشد قیمت مربوط به گروه بهداشت و درمان و همچنین حمل و نقل با حدود 26درصد افزایش بوده و دو گروه مسکن و پوشاک به دنبال این گروه‌ها رشد حدود 19 درصدی را تجربه کرده‌اند.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین اضافه کرد: در این میان گروه خودرو با 5/5 درصد رشد کمترین درصد تغییر را به خود اختصاص داده است. وی سپس گفت: قیمت‌های جدید خودرو با لحاظ کردن تمام عوامل دخیل در تولید و همچنین شاخص‌های کیفیت و بهره وری مشخص شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین قناتی افزود: قیمت اردیبهشت ماه سال 92 بر مبنای قیمت تمام شده سال 91 توسط شورای رقابت محاسبه شده بود که با در نظر گرفتن تورم نقطه به نقطه و تفاوت‌های فوق الذکر شاهد آن هستیم که شورای رقابت با توجه به سیاست‌های دولت تدبیر و امید و با حداقل افزایش قیمت موافقت کرده است. وی در پایان خاطر نشان کرد: در این راستا موضوع افزایش کیفیت تولیدات داخل و افزایش بهره‌وری شرکت‌های خودروساز از مطالبات به حق مردم و مسئولین است که مسلما وزارتخانه متبوع با تعیین و اجرای اهداف جدید کیفی و توسعه محصولات جدید در راستای ارتقای سطح رضایت مشتریان این صنعت اهتمام جدی دارد. 

  خودرو 20درصد گران شد 

از سوی دیگر رئیس هیأت تحقیق وتفحص از خودروسازان گفت: شورای رقابت می‌گوید ۵ درصد درقیمت پایه خودروها افزایش داده شده است درحالی که با احتساب الزام اجباری آپشن‌های خودرو ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافت. علی علیلو در برنامه  نگاه یک  شبکه اول سیما با بیان اینکه باید فناوری و صنعت خودروسازی را نه به صورت شعاری بلکه به صورت واقعی با همکاری دانشگاه‌ها بومی کنیم، افزود: سال‌های پی در پی شاهدیم که نارضایتی هم از کیفیت و هم از قیمت‌های خودرو در سطح جامعه مطرح است. وی درباره علت تصمیم مجلس شورای اسلامی در تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی گفت: از یک طرف قابلیت‌ها و پیشرفت‌های زیادی در کشور در زمینه‌های مختلف بیوتکنولوژی، فضایی، هسته‌ای و طب و پزشکی و نانو ایجاد شد اما این سوال مطرح شد که در کشوری با این همه قابلیت چگونه می‌شود که باید خودرو بی‌کیفیت سوار شویم و چرا با این کیفیت پایین قیمت‌های آن در مقایسه با نمونه‌های خارجی بالاست؟علیلو افزود: از طرفی صنایع خودروسازی از صنایع مهم و مادر محسوب می‌شود و نمی‌توانیم به راحتی از کنار آن بگذریم. نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نیازهای خود را در گذشته از کشورهای دیگر از جمله کشورهای غربی وارد می‌کردیم اما پس از تغییر فضای سیاسی، انگیزه‌های زیادی در کشور ایجاد شد و توانستیم بومی‌سازی کنیم اما این اتفاق در صنعت خودرو نمی‌افتد. علیلو افزود: زنجیره صنعت را به واقع در داخل نداریم و اگر خط جدید خودروسازی بخواهیم داشته‌باشیم با شرکت خارجی برای مونتاژ قرارداد می‌بندیم و این برای کشور ما که ادعای پیشرفت حتی در زمینه فضایی را داریم، بد است. وی گفت: همه این عوامل موجب شد که مجلس شورای اسلامی در صنعت خودروسازی ورود و از این صنعت تحقیق و تفحص کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس با تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی به نتایج ارزنده‌ای رسید. علیلو گفت: برنامه تحقیق و تفحص این بود که این تحقیق وارد بحث حاشیه‌های بی‌سند نشود بلکه یک کار کارشناسی انجام دهیم. وی افزود: بودجه این تحقیق و تفحص با تاخیر اختصاص داده شد به همین علت حدود چند ماه آن را دیر به اجرا درآوردیم. علیلو گفت: از زحمات شورای رقابت تشکر می‌کنیم و به فرمولی که با مشورت کارشناسان برای تعیین قیمت‌گذاری خودرو رسیدند احترام می‌گذاریم اما ما می‌خواهیم از همه مستندات نتیجه‌ای را به نفع مردم اتخاذ و در فضای آرام مساله قیمت‌گذاری خودرو را بررسی کنیم. وی افزود: بارها از سخنگوی دولت شنیدیم که دولت مخالف افزایش قیمت و مجلس هم مخالف افزایش قیمت است اما متعجب شدیم چرا قیمت خودروها افزایش یافت؟رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان گفت: فرمول قیمت‌گذاری خودرو که شورای رقابت استفاده کرده، علمی است اما فرمول‌های دیگری هم وجود دارد که ما معتقدیم آن فرمول‌ها به بخش تولید نزدیک‌تر است. 

 20 مرداد اعلام قیمت جدید  خودرو

علیلو افزود: سعی می‌کنیم تا 20 مرداد نتیجه گفت‌وگو با شورای رقابت درباره فرمول جدید قیمت گذاری خودرو را اعلام کنیم. وی ادامه داد: شورای رقابت می‌گوید 5 درصد در قیمت پایه خودروها افزایش داده شده است در حالی که با احتساب الزام اجباری آپشن‌های خودرو 15 تا 20 درصد افزایش یافت. علیلو گفت: در کل به نظر ما با احتساب همه موارد قیمت خودرو حدود 15 درصد افزایش یافته است و اگر لازم باشد اعداد و مستندات آن را منتشر خواهیم کرد. وی افزود: صنعت خودرو پس از 40 سال هنوز خردسال است و حرفی برای گفتن ندارد و نمی‌تواند یک پلتفروم را خود طراحی کند و چنین صنعتی باید حمایت درست شود نه حمایت غلط. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: قانون دست شورای رقابت را بسیار باز گذاشته است و حتی قدرت عزل مدیران صنعتی را دارند اما مسئولان شورای رقابت هنوز قدرت واقعی خود را نمی‌دانند، اگر بدانند اجازه نمی‌دهند فضای انحصار و رانت به وجود بیاید. وی گفت: از سال‌های گذشته تاکنون سوء مدیریت‌ها و مدیریت‌های دولتی و بی انضباطی عجیب و غریب در زمینه مالی، چاله‌هایی را برای صنعت خودرو ایجاد کرده است که پر نمی‌شود و آنها اسمش را زیان گذاشتند. علیلو افزود: به خودروسازان می‌گوییم آن چاله‌ها از گذشته بوده است و ربطی به مردم ندارد و اکنون قیمت تمام شده فعلی خودرو را اعلام و بر اساس آن با سود منطقی قیمت‌گذاری کنید. وی ادامه داد: این حرف که نهادهای غیرمرتبط در خودروسازی سهم دارند بی ربط و شایعه مسموم است که از برخی گروه‌های خاص به صورت عمدی در جامعه شایعه می‌شود. رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان با بیان اینکه از صورت‌های مالی خودروسازان آگاه هستیم گفت: در تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی آثاری از  نهادهای غیرمرتبط در این صنعت ندیدم بلکه این شایعه‌ها برای پوشش بی انضباطی مالی خود خودروسازان است و مردم به این شایعات گوش ندهند. علیلو افزود: هزینه‌های مالی خودروسازان کشورهای دیگر از یک و نیم تا 4 درصد است اما در کشور ما حدود 16 تا 17 درصد است. وی گفت: ایران خودرو بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان مطالبات و سرمایه دارد چرا باید از تسهیلات بانک‌ها با سودهای زیاد استفاده کند در حالی که خودشان سرمایه دارند. علیلو افزود: بیشتر این مطالبات از طریق رانت‌های ویژه‌ای است که به برخی نمایندگی‌ها داده شده و خودرو گرفتند اما پولش را ندادند. وی ادامه داد: خودروسازان دارایی‌های راکد سرگردان بسیاری دارند اما چرا این دارایی‌ها را بالفعل نمی‌کنند. 

 انحصار قطعه سازی

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان گفت: برای مثال ایران خودرو در اسفند سال 91 تعهد تولید 119 هزار و 746 دستگاه خودرو را برای خود ایجاد کرد یعنی پیش فروش کرد در حالی که ظرفیت تولیدش 44 هزار و 491 دستگاه بود و موجودی خودرو در انبارهایش 846 دستگاه خودرو بود. علیلو افزود: از آنها می‌پرسیم چرا این کار را کردید؟ می‌گویند خواستیم نقدینگی جذب و به تولید تزریق کنیم. وی گفت: این در حالی بود که آخر سال 91به شدت گله می‌کردند پول نداریم پس این نقدینگی که به دست آوردند کجا رفت؟نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از خودروسازها نزدیک نصف کل دارایی خود را به بانک تعهد دارد. علیلو با بیان اینکه خودروسازها باید از قطعه‌سازان حمایت کنند، گفت: خودروسازی که قطعه ساز آن هم سهامدار و هم عضو هیأت مدیره و هم تامین کننده است چگونه می‌تواند فضای رقابتی را در زمینه قطعه‌سازی ایجاد کند؟وی افزود: یکی از اعضای هیأت مدیره که تامین کننده قطعه و مدعی است بزرگترین تولیدکننده قطعه است اما در یک مقطع زمانی 86 هزار خودرو به علت نبود همین قطعه خوابید. علیلو گفت: برخی تولید قطعات خودروسازی را انحصاری می‌کنند در حالی که باید رقابتی باشد. وی افزود: از شورای رقابت خواستیم به این موضوع ورود کند و عدالت محور باشد و از همه قطعه‌سازان باید حمایت شود. این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فعلا هیچ برخوردی با انحصار در خودروسازی ندیدیم گفت: ایجاد فضای رقابت، حفظ فضای رقابتی و از بین بردن انحصار است. علیلو افزود: اگر دستگاه‌های نظارتی نباشند فساد رشد پیدا می‌کند. 

 هزینه‌های اخذ مدرک

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان گفت: در زمانی که صنعت خودرو به شدت در پی دریافت تسهیلات است در چندین سال پیش پنج تن از مدیران ارشد این صنعت هفته‌ای یک بار با هزینه ایران خودرو به لندن سفر می‌کردند تا از یکی از دانشگاه‌های این شهر دکتری بگیرند. علیلو افزود: فقط در سایپا 25 نفر با انعقاد قراردادی 500 میلیون تومان به دانشگاه سمنان دادند تا این دانشگاه با یک دانشگاه استرالیایی قرارداد ببندد که هر کدام از آنها بروند و از آنجا مدرک بگیرند. وی ادامه داد: وقتی خودروساز تسهیلات می‌گیرد باید طرح توجیهی داشته باشد که ارزش اقتصادی آن طرح مشخص باشد اما آنها حتی یک طرح توجیهی را به ما برای تحقیق و تفحص ارائه نکردند. رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازان تاکید کرد: اگر مدعی هستیم که خودروسازها تسهیلات نیاز ندارند به علت وجود این مسائل و این هزینه‌های جانبی است. 


لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=55050
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه