عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

وعده افزایش ۲ برابری صادرات غیرنفتی به همسایگان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وعده رییس جمهور در افزایش ۲ برابری صادرات غیرنفتی به همسایگان با اجرای سیاست خارجی متوازن محقق شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وعده رییس جمهور در افزایش ۲ برابری صادرات غیرنفتی به همسایگان با اجرای سیاست خارجی متوازن محقق شده است.

فدا حسین مالکی در مورد  نتایج و پیامدهای توجه به سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم گفت: اگر واقع بینانه به اهداف و اولویت‌های سیاست خارجی دولت آیت الله رییسی نگاه کنیم، می‌بینیم گام‌های جدی در جهت ارتقا و اولویت بخشیدن به توسعه تعاملات با کشورهای همسایه و منطقه برداشته شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تحقق وعده رییس جمهور در افزایش حداقل ۲ برابری صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه اضافه کرد: سیاست متوازن دولت می‌تواند در حوزه تجاری، سیاسی و فرهنگی افق جدیدی برای کشور ایجاد کند و  دولت در  این بخش موفق  عمل کرده است و باید برای ادامه این فعالیت گام‌های موثری بردارد.

نماینده مردم زاهدان تصریح کرد: شخص رییس جمهور موضوع برجام را صرفا به عنوان یک اولویت تعریف کرد نه به عنوان یک موضوع کلان نظام، همین دیدگاه باعث شد که همه مسائل کشور به برجام ختم نشود و کشور بتواند برای عبور از مشکلات به ظرفیت‌های خود تکیه کند.

وی افزود: این اقدام دولت سیزدهم حرکتی هوشیارانه و جدی بود که باید با جدیت دنبال شود تا ما بتوانیم مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم  البته در حضور آیت الله رییسی هم این موضوع را مطرح کردیم که امیدواریم با  شتاب بیشتری این مسیر دنبال شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه خیلی از کشورهای منطقه علاقمند به توسعه روابط با ایران هستند،گفت: مشکلات اقتصادی کشور با توجه به ظرفیت‌های موجود در تعامل و توسعه روابط با همسایگان قابل حل است که دولت سیزدهم و دستگاه دیپلماسی به این موضوع توجه دارد.

مالکی توجه به بلوک شرق در مبادلات تجاری را از نقاط قوت  دولت سیزدهم  دانست و بیان داشت:  قراردادهای بلند مدت با روسیه و چین و توجه به بلوک شرق از اولویت های مهم دولت در سیاست خارجی است که می‌تواند افق روشنی برای توسعه اقتصادی کشور ترسیم کند.

وی افزود: چین و ایران ظرفیت‌های خاص خود را در حوزه اقتصاد و انرژی دارند این دو کشور با همکاری هم می‌توانند تحولی در منطقه و نظام بین الملل ایجاد کنند. چین به عنوان قدرت اول اقتصادی جهان، آمریکا را در نظام بین الملل عقب رانده است و  ایران هم با توجه به موقعیت فوق العاده و استراتژیکی که دارد می تواند در توسعه روابط با چین در منطقه تاثیر گذار باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: چین در خیلی از موضوعات و مشکلات در کنار ملت ایران بوده است و روس ها  هم با توجه به موقعیت خود سیاست خاصی را دنبال می‌کردند که در برخی از سیاست‌ها از جمله در مبارزه با داعش با روس‌ها هم نظر بوده‌ایم و این امر می‌تواند تاثیرات قابل توجهی در جایگاه ایران در نظام بین الملل داشته باشد.

وی افزود: البته برخی از کشورها از جمله هند هنوز نتوانستند اعتماد ما را جلب نکردند چون وابستگی آنها به آمریکا زیاد است و در ارتباط با جمهوری اسلامی در مسائل اقتصادی و تجاری، لاک پشتی  عمل می‌کنند که  وزارت امور خارجه باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

نماینده مردم زاهدان  عملکرد یکساله دولت در حوزه سیاست متوازن را موفق ارزیابی کرد و بیان داشت: ارزیابی کلی از سیاست ها و عملکرد دولت مثبت است و باید با جدیت مسائل اولویت دار کشور را دنبال کند./ایرنا

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=250682
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه