میهن صنعت :

پشت‌ پرده قاچاق 144 دستگاه «پورشه‌» و‌ «بی‌ام‌و»

میهن صنعت : پس از اینکه واردات 500 دستگاه پورشه توسط فردی منتصب به جریان انحرافی، آن هم در زمان ممنوعیت واردات خودرو رسانه‌ای شد حالا خبر تازه‌ای از قاچاق 144 دستگاه پورشه و بی‌ام‌و به گوش می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از اینکه واردات 500 دستگاه پورشه توسط فردی منتصب به جریان انحرافی، آن هم در زمان ممنوعیت واردات خودرو رسانه‌ای شد حالا خبر تازه‌ای از قاچاق 144 دستگاه پورشه و بی‌ام‌و به گوش می‌رسد.

 

این خبر را معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز رسانه‌ای کرده و گفته: از طریق یک گمرک، 144 دستگاه بی ام و و پورشه قاچاق شده و این‌ها نشان می‌دهد که دستگاه‌ها در تنظیم قانون ورود خوبی نداشتند ولی با تصویب هیات وزیران دستگاه‌ها باید یک واحد پیشگیری و مبارزه با قاچاق ایجاد کنند.

نکته اینجاست که چه افرادی و چگونه دست به واردات و یا قاچاق این خودروها می‌زنند. نباید فراموش کرد که واردات تعداد بالایی خودروی لوکس و گران‌قیمت و یا قاچاق آن در تعداد بالا کاری نیست که فردی معمولی یا حتی یک سرمایه‌دار و واردکننده عادی قادر به آن باشد. این امر مسلما تنها از دست افرادی بر می‌آید که از رانت‌های دولتی، اطلاعاتی و اقتصادی بهره ببرند. در واردات 500 دستگاه پورشه به کشور به صورت غیرقانونی که «شفاف» پیگیر آن بود هم مشخص شد که فرد  و افرادی که ریشه در جریان انحرافی دارند پشت این بی‌قانونی قرار دارند.

آنها با استفاده از رانت‌وزد و بندهای سیاسی و دولتی توانسته بودند در شیخ‌نشین دوبی و از نمایندگی پورشه تعداد 500 خودرو با قیمت واقعی آن خریداری کنند و با وارد کردن این خودروها به بازار آن را با محاسبه دلار 3500 توماین به فروش برسانند. همین امر به خوبی نشان دهنده میزان سودی‌است که جریان انحرافی از این راه به جیب زده است. باید توجه داشت که این خودروها درست در زمانی وارد کشور شدند و به صورت قانونی ترخیص شدند که خودروهایی با موتور 2500 سی‌سی و لوکس ممنوع‌الواردات بودند و کسی نمی‌توانست دست به وارد کردن این خودروها، حتی با دلار با نرخ آزاد بزند.

این افراد اما با دسترسی به ارز مرجع نه تنها با قیمت مناسبی این خودروها را خریداری کرده بلکه با استفاده از رانت‌های خود موفق به ترخیص آن شده بودند.

جالب اینجاست که گویا دولت برای ترخیص این خودروها ابلاغیه ارسال کرد و ترخیص این خودروها برای چند ساعت وجهه قانونی به خود گرفت.

به گزارش شفاف در موضوع قاچاق 144 دستگاه پورشه و بی‌ام‌و هم به احتمال قوی چنین مساله‌ای رخ داده و با کندوکاو بیشتر شاید ردپای جریان انحرافی هم در این میان عیان شود. این احتمال از آن رو قوت می‌گیرد که قاچاق کالا آن هم از سوی یک گمرک کار ساده‌ای نیست و نیازمند رانت‌ها و آشنایی‌هایی‌است که جریان انحرافی نشان داده ید طولایی در این امر دارد. شاید رسانه‌ای شدن واردات غیرقانونی پورشه‌ و بی‌ام‌و آنها را بر این داشته که راهکار تازه‌ای برای سودجویی خود به‌دست بیاورند و از این راه اقدام به قاچاق 144 دستگاه پورشه و بی‌ام‌و کرده‌اند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=16601
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه