پیشتازی QD-OLED در بازار جعبه های جادویی
شرکت ال جی دیسپلی قصد دارد که در سال جاری حدود ۴ میلیون پنل تلویزیون الد را روانه بازار کند و در حالی که این میزان در سال گذشته برابر با ۲٫۹ میلیون نسخه بوده است اما در پشت پرده ی این افزایش تولیدات یک ترس وجود دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» و به نقل از ال کا ایران، شرکت ال جی دیسپلی قصد دارد که در سال جاری حدود ۴ میلیون پنل تلویزیون الد را روانه بازار کند و در حالی که این میزان در سال گذشته برابر با ۲٫۹ میلیون نسخه بوده است اما در پشت پرده ی این افزایش تولیدات یک ترس وجود دارد.
شرکت ال جی به عنوان بزرگترین عرضه کننده ال سی دی شناخته می شود اما کاهش قابل توجه قیمت تلویزیون های ال سی دی ضرر بزرگی برای این برند کره ای محسوب خواهد شد.
لازم به ذکر است که سود عملیاتی شرکت ال جی در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۹۶٫۲ درصد افت داشته در حالی که تجارت تلویزیون های الد ال جی برای نخستین بار در سال جاری به سودآوری رسیده و در واقع فروش تلویزیون های الد ال جی بیش از حد انتظار کند بوده است.
رقیب دیرینه ال جی، سامسونگ از این کاهش قیمت پنل های ال سی دی بهره برده و با تولید نسخه های کیو ال ای دی نسبت به ال جی عملکرد بهتری در بازار داشته است.
علاوه براین، شرکت سامسونگ با معرفی تلویزیون های میکرو ال ای دی به دنبال رقابت با مدل های الد ال جی است و رقابت زمانی شدید تر شد که سامسونگ از توسعه پنل های (QD-OLED) خبر داد.
حدود ۷ سال است که تلویزیون های الد ال جی به بازار عرضه می شود و شاید بزرگترین ترس این شرکت به حضور پررنگ همتای خود در بازار ال سی دی مربوط شود.
شرکت ال جی در صورت موفقیت سامسونگ در بازار تلویزیون های QD-OLED که براساس اکوسیستمی پنل الدی که خود ال جی به تنهایی طراحی کرده است، ضرر قابل توجهی را تجربه می کند و در واقع اصطلاح “فردی می کارد و شخص دیگری برداشت می کند”محقق می شود.
شرکت ال جی دیسپلی و ال جی الکترونیک توجه ویژه ای به تولید تلویزیون های سایز بزرگ از سال ۲۰۱۲ دارند و تمام تلاش خود را به منظور پیشی گرفتن از همتای کره ای خود یعنی سامسونگ الکترونیک به کار گرفته اند.
شرکت سامسونگ استفاده از پنل های الد را در سال ۲۰۱۴ متوقف کرد و به جای آن ها از نسخه های QD-LCD بهره برد اما ال جی تصور می کرد که با وفادار ماندن به پنل های الد رقیب دیرینه خود را شکست می دهد.
شرکت سامسونگ براین باور است که پنل های الد برای استفاده در گوشی های همراه که انرژی کمتری مصرف می کنند و کوچکتر هستند، مناسب است.
علاوه براین، صنعت تلویزیون های ال سی دی که با پشت سرگذاشتن رقبای ژاپنی و تایوانی توسط ال جی و سامسونگ بنا شد، همچنان سودآور است اما ال جی تصمیم گرفت تا مسیر دیگری را در پیش بگیرد و در حالی که این شرکت نمی توانست مشکل پیکسل های آبی را حل کند، پنل های الد سفید را معرفی کرد.
در واقع، ال جی توانست با یک سری فیلترهای رنگی چهار ساب پیکسل قرمز، سبز، آبی و سفید را پوشش دهد. پشت پرده استفاده از پنل های الد توسط ال جی حفاظت از پیکسل های آبی از سوختگی بود و سامسونگ با اعلام این که پنل هایی با پیکسل سفید نمی تواند”الد حقیقی” باشد، هجمه زیادی علیه رقیب دیرینه خود وارد کرد.
مشکلات ال جی تنها به این جا ختم نمی شود، شرکت ال جی در بازار گوشی های هوشمند هم نیز به شدت عقب افتاده است. در نتیجه، رکورد سودآوری ال جی دیسپلی به دلیل تولید تلویزیون های الد نبوده و تنها مربوط به حضور پررنگ تر در بازار تلویزیون های ال سی دی است.
لازم به ذکر است که پنل های الد تا ابتدای سال جاری زیان آور بوده و تاحدی تولید پنل های الد سایز بزرگ جبران این ضرربوده است.
همای سعادت در سال ۲۰۱۶ برروی شانه های سامسونگ نشست و این شرکت کره ای با اپل قراردادی برای تامین ۱۰۰ میلیون پنل الد گوشی های آیفون امضا کرد. شاید این قرارداد نشانه عملکرد موفق تر سامسونگ نسبت به ال جی است زیرا حاکی از اهمیت بالای پنل های الد در بازار گوشی های هوشمند نسبت به تلویزیون های آن بود. هم اکنون شرکت های هواوی، سامسونگ و اپل از پنل های الد در نسخه های پرچمدار خود استفاده می کنند.
سامسونگ که تصور می شد، در بازار تلویزیون بازنده این میدان باشد اما به پیروزی نزدیک تر است. سامسونگ QD-LCD که در سال ۲۰۱۷ از SUHD به کیو ال ای دی تغییر نام داد، گواه مسیر صحیح تر سامسونگ نسبت به ال جی طی سال های اخیر بوده است.
قیمت پنل های ال سی دی به لطف افزایش تولیدات رقبای چینی از سال ۲۰۱۷ کاهش قابل توجهی را تجربه کرده و این به فرصتی برای سامسونگ تبدیل شده است.
شرکت سامسونگ تاسیسات سنتی ال سی دی خود را حفظ کرده و با خرید پنل های ال سی دی ارزان قیمت و فروش نسخه های پریمیوم با کوانتوم دات های اضافی سودزیادی را به دست آورده است و در حقیقت عملکرد موفق تر آن در بازار تلویزیون در مقایسه با ال جی، به همین علت است.
براساس آمار IHS، قیمت پنل های ال سی دی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ به میانگین ۵۰۸ دلار رسیده و پیش بینی می شود که قیمت آن در سال ۲۰۲۳ به ۳۹۳ دلار کاهش پیدا کند.
علاوه براین، سامسونگ به نحو احسن از مزیت های ال سی دی بهره برده است. روشنایی یکی از نقاط قوت پنل های الد نسبت به ال سی دی است اما این مزیت به نقطعه ضعف آن نیز مبدل شده است. زیرا روشنایی بهتر برق زیادی مصرف می کند و در نتیجه مصرف بالای انرژی منجر به کاهش عمر دیودها می شود. این مشکل زمانی بیشتر احساس می شود که قرار است کیفیت تلویزیون از فول اچ دی به اولترا اچ دی و یا ۸K تغییر کند.
بنابراین سامسونگ روشنایی را در تلویزیون های کیو ال ای دی به بالاترین حد خود رسانده و به همین دلیل است که سامسونگ زودتر از ال جی موفق به عرضه تلویزیون های با رزولوشن ۸K شد.
اقدامات اخیر ال جی و سامسونگ منجر به تغییر سهم هر شرکت در بازار تلویزیون شده است.
براساس گزارش IHS، سهم شرکت سامسونگ در بازار تلویزیون در سال ۲۰۱۶ برابر با ۲۸ درصد بوده و در حالی که سهم ال جی و سونی به ترتیب برابر با ۱۳٫۶ و ۸٫۵ درصد است و هنگامی که سامسونگ برای نخستین بار برند کیو ال ای دی را در سال ۲۰۱۷معرفی کرد، سهم آن در بازار به ۲۶٫۵ درصد کاهش یافت و ال جی و سونی به ترتیب ۱۴٫۶ و ۱۰٫۲ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند و در نهایت، در سال ۲۰۱۸ شرکت سامسونگ با یک بازگشت رویایی به سهم ۲۹ درصدی از این بازار دست یافت و ال جی و سونی در پشت سرآن ۱۶٫۴ و ۱۰٫۱ درصد از سهم بازار تلویزیون را ازآن خود کردند.
ذکر این نکته ضروری است که هردو غول فناوری کره با فروش تلویزیون های کیو ال ای دی و الد سود زیادی کسب کرده اند اگرچه هر دو پنل براساس فناوری متفاوتی ساخته شده اند اما هردو مشتریان خاص خود را در سراسر جهان دارند.
انتهای پیام/